Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Papereko argitalpena >

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Erosketa gida: olibak : Azterketa nutrizionala

Ugari ematen dituzte mantenugai osasungarriak, nahiz eta neurrian jatekoak diren, ez hainbeste kaloriengatik eta gantzarengatik, gatz asko dutelako baizik

Azterketa nutrizionala

Zer leku hartu behar dute dietan

/imgs/20170601/aceituna-cenital.jpg

Espainiako Nekazaritza, Arrantza, Elikadura eta Ingurumen Ministerioaren (MAPAMA) Elkagai Kontsumoaren Panelak dioenez, familiek kontsumitzen dute mahaiko oliben %75 inguru. Azken urteetan, apaldu egin da kiloaren prezioa, batez beste. ‘Per capita’ kontsumoa egonkorra izan da azken hiru urteetan: urtean 2,5 kilo ingurukoa.

Gaur egun, olibak aperitibo gisa erabiltzen dira entsaladak egiteko, ensaladillak edo beste zenbait errezeta prestatzeko (enpanadillak, urdaiazpiko ogia, haragi biribilkiak…) eta baita ogiak egiteko ere.

Mahaiko olibak ugari ematen ditu mantenugai osasungarriak, baina, hala ere, kendu egiten dute dieta askotatik (askotan arrazoirik gabe); horrekin batean, uste zabaldua da mahaiko olibak asko gizentzen duela. Egia da neurrian jatekoa dela, baina ez kaloria asko ematen duelako gantz gisa, gatz ugari duelako baizik.

Gehienean, gomendioa izaten da plater nagusian ageri ez diren elikagaiekin konbinatzea olibak, era horretan otordu osatua eta orekatua lortzeko. Adibidez, otorduan proteinak (haragia, arraina, arrautzak…) eta karbohidratoak ageri badira (patata egosia, arroza…), entsalada bat presta dezakegu eta oliba batzuekin eta gazta pittin batekin lagundu, gatzik bota gabe. Horretaz gain, aperitibo bat hautatzen hasita, olibak aukera ona dira kaloria gehiago ematen duten beste batzuen aldean, adibidez frijitukien eta zizka-mizken aldean.

Oliba hezurdunen 100 gramo bakoitzeko, 80 gramo izaten dira jatekoak, eta eguneko errazio gomendatua 8 eta 10 oliba artekoa izaten da (guztira, 25 gramo inguru).

Nutrizio arloko semaforoa

/imgs/20170601/aceituna-alinada.jpg

Oliben osaera aldatu egiten da zenbait faktoreren arabera: oliba aldaera, heltze puntua, baldintza agronomikoak eta ekoizpen baldintza teknologikoak. Olibek mantenugaiak eta zuntza ematen dituzte, gantz azido monosaturatugabeak (azido oleikoa), sodioa eta E bitamina.

Nutrizio balio handiko elikagaiak dira olibak; beltzek handiagoa dute berdeek baino, denbora gehiago egiten baitute zuhaitzean. Fruitu gantzatsuak dira, nahiz eta gantzaren %70 monosaturatugabea den. Azido oleikoan (gantz azido monosaturatugabeak dira %99) agertzen da olibek bihotz-hodietako gaixotasunen prebentzioan dakarten onuraren zati handi bat, gantz azido horrek lagundu egiten baitu odoleko triglizeridoak murrizten, eta berdin LDL-kolesterola (txarra) eta kolesterol osoa ere, eta handitu egiten du HDL-kolesterola (ona). Ildo horretan, oliba beltzek izaten dute gantz gehien guztira.

Horretaz gain, ematen duten zuntzarekin, egunaren buruan hartu beharrekoaren %5 segurtatuko genuke. Zuntz hori, gainera, oso digestiboa da, eta eragin lasaigarri arina egiten die hesteei. Horretan ere, oliba beltzak nabarmentzen dira, zuntz gehiago dute eta.

Mineralei dagokienez, sodioa nabarmentzen da, hori baita gatzunaren osagai nagusia. Askoz kopuru txikiagoetan ematen dute kaltzioa (eguneko Erreferentziazko Kopuruaren %2) eta burdina (eguneko EKaren %5 gizonetan eta %3 emakumeetan).

Bitaminei begiratuta, berriz, kopuru txikietan ematen dituzte B multzoko bitamina hidrodisolbagarriak (erriboflabina eta niazina) eta E bitamina lipodisolbagarria (eguneko kopuru gomendatuaren %5 hartzeko adina). Bai E bitaminak eta bai azido oleikoak eragotzi egiten dute lipoproteinak herdoiltzea (kolesterola odolean barrena garraiatzen dute) eta, halaber, eragotzi egiten dute minbizi mota batzuekin zerikusia duten beste substantzia batzuk ere herdoiltzea. A probitamina, C bitamina eta tiamina ere ageri dira.

Eduki honen barruko orrialdekatzea

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak