Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Papereko argitalpena >

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Erosketa Gida: lekaleak : Zein erosiko dut?

Merkeak dira, gustagarriak eta ezinbestekoak dieta orekatua egiteko, baina komeni baino gutxiago jaten ditu jendeak

Zein erosiko dut?

Erosketak egiteko gomendioak

Energia asko nahi dutenentzat

Lekaleen artean, sojak ematen du energia gehien (293 kilokaloria plater batean), ondoren garbantzuek (285 kilokaloria/platereko) eta babarrun zuriek gero (217 kilokaloria/platereko). Eta energia gehiago eman dezaten, oliba olio sorta bat bota behar zaie, eta, gainera, patatekin laguntzen badira, edo osoko arrozarekin edo osoko ogiarekin, askoz hobeki. Nabarmentzekoa da, zenbaitetan, haragiak berak baino proteina gehiago ematen dituztela lekaleek. Hori bai, lekaleetatik datorrenak kalitate apalagoa izaten du, salbu eta sojarenak. Hala ere, badago modua hori hobetzeko ere: lekaleak zerealekin konbinatzea (arroza edo kuskusa) edo pastarekin bestela.

Urdail delikatua dutenentzat

Lekale guztiek ugari ematen dute zuntz dietetikoa, eta, beraz, heste ahul samarrak dituztenek sagardoarekin bezala egin behar dute: gutxi eta maiz hartu. Haizerik sor ez dezaten, beratzen jarri behar dira egosi aurretik, ongi egosi eta ordubetez egonean utzi bere saldatan. Hala ere, gorputzean haizeak eta eragozpenak sortzen badituzte, eguneko otorduetan banatuta jatea komeni da, eta ez guztiak eguerdian (hesteek eskertuko dute zuntza mantso-mantso irits dakien). Lekaleak hobeki digeritzen dira berdurekin prestatuta, eta are hobeki pure eginda eta txanoan pasatuta badaude, horrela desagerrarazi egiten baitzaie azala (zaila izaten da horko zuntza digeritzea). Hozituta hartzea ere lagungarria da digestioa errazago egiteko.

Haurrek ere jan ditzaten

Nutrizioaren ikuspegitik, dohain ugariren jabeak dira lekaleak, baina sarritan hori ez da nahikoa izaten haurrak konbentzitzeko. Espainiako Nekazaritza Ministerioak emandako datu ofizialen arabera, 6 urtez azpiko haurrak bizi diren etxeetan jaten da lekale gutxien. Joera hori aldatu egin behar litzateke eta dietan leku bat egin behar litzaieke, lekaleek zeregin garrantzitsua izaten dute-eta haurren hazkundean eta bilakaeran. Haurrek hiru urte bete ondoren, astean bi aldiz jan behar lituzkete, eta nerabezaroan, berriz, helduek bezala (astean 2-4 aldiz).

Hori lortzeko, lekaleak modu erakargarrian aurkeztea da kontua: oso ongi etorri ohi dira edozein begetal motarekin, eta haragiarekin eta arrainarekin ere bai. Platera hautatzerakoan gehien atsegin duten kolorekoa jartzen badiegu, horrek ere lagunduko du platerekoa jan dezaten. Tenperatura ere amu gisa erabil daiteke: neguan, kea darion platera eskatzen du gorputzak, eta udan, berriz, plater hotzak (entsaladak, guarnizioak…).

Gauza errazak nahi dituztenentzat

Lekaleak prestatzeko denbora dezente behar izaten zen garai batean. Orain, ostera, kontserban ere eros daitezke lekaleak. Bi motatakoak daude: uretan eta gatzetan eginda datozenak (norberak nahi duena erantsita jan daitezke) eta errezeta baten arabera prestatuta datozen kontserbak, berotu eta jateko prest (madrildar eltzekaria, asturiar fabada…). Kontserbek, dena den, badute alde txar bat ere: sodio ugari izaten dute. Adibidez, garbantzu naturalek 25 miligramo sodio ematen dute 100 gramo bakoitzeko, eta kontserbakoek, berriz, 220 miligramo. Zenbait etxek gatz gutxiagorekin merkaturatzen ditu, eta badira batere gatzik gabekoak ere. Kontserba horiek sodio gutxiago eman dezaten, ontzian datorren likidoa baztertu liteke eta lekaleak uretan eduki jan aurretik.

Denbora aurrezteko beste aukera bat lekaleak izoztuta erostea da. Babak, ilarrak eta babarrun zuri berriak dira modu horretan saltzen direnak, normalean. Izoztuta datozenean zuritu eta galdarraztatu egin behar direnez (une batez egosi, alegia), lekaleek galdu egiten dituzte zenbait elikagai. Horrelakorik saihesteko komenigarriena etiketari erreparatzea da eta gain-izoztuta datozen lekaleak aukeratzea.

Eduki honen barruko orrialdekatzea

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak