Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Papereko argitalpena >

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

: Lekaleak: ke arteko plazera

Merkeak dira, zaporetsuak eta oinarri-oinarrizkoak dieta orekatu baterako, baina gero eta gutxiago jaten ditugu

Lekaleak banan-banan eta haien digestioa hobetzeko aholkuak

Lekaleak, banan-banan

  • Alpapa: hozituta hartzen da, bizitu egiten ditu digestio-prozesuak eta mineralizatu egiten du hezur-masa. Hori dela eta, oso erabilgarria izaten da menopausia eta osteoporosia duten emakumeen dietan.
  • Eskuzuria edo eskuhoria: gatzunetan edo gazituta aurkitzea izaten da ohikoena, eta aperitibo moduan hartzea. Kaloria gehiago ematen dute, gantz eta proteina gehiago izaten dituztelako.
  • Kakahuetea: fruitu lehorren sailean sartzen da, baina ez da hala; berez, lekalea da. Gainerakoek baino kaloria gehiago ditu, eta ugari ematen du azido folikoa; hori dela eta, ona da haurdunaldirako.
  • Soja: gainerako lekaleekin alderatuta, kaltzio, burdina, iodo, magnesio, potasio eta fosforo gehiago ematen du sojak, eta azido folikoa ere badu. Proteinaz ere aski ongi hornitua dago. Ona da menopausiari lotuta doazen sintomak arindu edo tratatzeko.
  • Garbantzua: garbantzuen kaloria-balioa lekaleen batez bestekotik gora dabil. Karbohidratoak ditu osagai nagusi, eta, beraz, jaki egokia da ahalegin fisiko handiak egin behar izaten dituenarentzat.
  • Ilarrak: zuntz asko izaten dute, eta gantz gutxi.
  • Baba: freskoa izan edo lehorra, aldatu egiten da babaren elikadura-balioa. Lehorra bada, gehiago ematen ditu karbohidratoak, proteinak, fosforoa, magnesioa eta burdina.
  • Leka/Babarruna: ugari ematen dute zuntza, potasioa eta burdina, baina karbohidratoak dituzte osagai nagusi. Ez dira, hala ere, kaloria gehien dutenak. Besteek baino gutxiago ematen dituzte: 300 Kcal/100 gr, eta sojak, berriz, 370 Kcal.
  • Dilistak: burdina asko dutela uste izaten du jendeak, baina hori ez da guztiz egia. Ugari izaten dute mineral hori, baina organismoak nekez xurgatzen du. Horregatik, C bitamina ugari duten jakiekin nahasian hartzea komeni da (tomate edo piperrarekin, adibidez).

Lekaleen haizeak 'baretzeko' proposamenak

Lekaleen zuntz kopuru handiak ondorio osasungarriak izaten ditu, baina bestelakorik ere ekarri ohi digute: haizeak sortzen dituzte eta sabelaldea puzten. Halakorik ez gertatzeko, lekaleak dietan poliki-poliki sartzea da modurik egokiena, gorputza ohitzen joan dadin. Ez da modu bakarra, ordea. Lekaleek haize gutxiago eragin diezaguten, hona hemen zenbait aholku:

  • Dilistak ‘izutu’. Ohiko teknika da etxe askotan. Irakinaldia eteteari esaten zaio izutzea. Lekaleak egosten jarri eta irakiten hasten direnean, sutatik aldentzen da eltzea minutu batzuez edo ur hotza botatzen zaio irakin berri duenari. Era horretan, asko gutxitzen dira oligosakaridoak (horiek sortzen dituzte haizeak).
  • Purea. Lekaleen azalean dago zuntz gehien. Hartzitu egiten dira hesteetan, eta haizeak eragiten dituzte. Azal horiek kentzen badira, haize gutxiago izango dugu. Lekaleak pure eginda jateak edo txanoan pasatu eta azala kenduta jateak gutxitu egiten du haizeak sortzeko arriskua.
  • Anisa. Lekaleak egosten ari direla osagai karminatiboak eranstea izan daiteke beste aukera bat; haizeak kanporatzen laguntzen dute osagai horiek (kuminoa, anisa, erromeroa, ezkaia edo mihilua), eta digestioa egiten ere bai.
  • Presarik gabe. Ongi murtxikatu behar dira jakiak; poliki janda eta edanda, saihestu egiten da haize gehiegi irenstea jaten ari garela.
  • Infusioa. Digestioa egiten lagunduko duen infusio bat har liteke otordua bukatu ondoren; lehen aipatu ditugun landareekin egina izan daiteke, edo kamamila eta txortalo infusioa ere har dezakegu. Ohiko baliabidea izaten da, eta aski eraginkorra.

Eduki honen barruko orrialdekatzea

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak