Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Papereko argitalpena >

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Erosketa gida: haurrentzako gailetak : Zenbat haurrentzako gaileta jan ditzakete txikienek?

Balio energetiko handiko elikagaiak izaten dira, ugari ematen dituztelako karbohidratoak eta gantzaK, eta, ondorioz, noizbehinka eta neurrian jatekoak dira

Zenbat haurrentzako gaileta jan ditzakete txikienek?

Zer leku hartu behar dute dietan

Familia askok egiten dute leku bat gailetentzat ohiko dietan. Hain zuzen, Espainiako etxeek elikaduran egiten duten gastuaren %3,6 joaten da opilak, gozoak, gailetak eta zerealak erostera.

Puntu honetan, jakin beharrekoa da gailetak, azukre eta gantz asko izaten dutenez, “opilen” sailean sartzeko elikagaiak direla. Halaxe dio Espainiako Osasun Ministerioak, eta Espainian Dieta bidez hartzen denari buruzko Nutrizio Inkestan (ENIDE) ere “opilen” sailean sartu zituen, pastelekin, opilekin, kruxpetekin eta txurroekin batean.

Gailetek balio energetiko handia izaten dute, karbohidrato eta gantz ugariko elikagaiak dira eta. Batez beste, 450 kaloria ematen dute 100 gramo bakoitzeko, eta, hortaz, osagarri egokiak dira gosaritan, hamaiketako garaian eta askaritan hartzeko, baina kontuan hartu behar da zenbat jaten den. Ahalegin fisiko handia eginez gero, aparteko energia emango digute, eta hori ere oso aintzat hartzekoa da.

Light erakoak hautatzen direnean, garrantzitsua da kalorien jatorriari erreparatzea, zenbaitetan gantzak kenduz murrizten dituztelako, baina azukreak, aldiz, bere horretan uzten dituzte. Datu horiek garrantzitsuak dira, batez ere bere dietan gantzak eta azukreak kontrolatu behar izaten dituztenentzat, adibidez diabetikoentzat, gizentasuna dutenentzat… Edonola ere, kontuan hartu behar da, hartzen den kaloria kantitatean alde nabarmenak sumatzeko, 12 gaileta inguru hartu behar liratekeela, hau da, 100 gramo inguru, eta kantitate hori gehiegizkoa da.

Oroitarazi behar da, izan ere, kaloria dentsitate handia duten elikagaiak gehiegizko kopuruetan jateak (gailetak sail horretakoak dira) handitu egiten duela epe luzera gizentasuna izateko arriskua. Enkid inkestaren arabera (Espainiako haurren arteko lagin adierazgarri bat hartuz egin da), gailetak dira haurrei kaloria, gantz, gantz saturatu eta azukre gehien ematen dieten elikagaietako batzuk. Are gehiago, helduek ordu artean gehien jaten dituzten elikagaien artean ere ageri dira gailetak. Gero eta ohikoagoa da mantenugai jakin batzuekin aberastuta dauden gailetak aurkitzea, baina oroitarazi behar da, 2012. urteko irailean Osasunaren Mundu Erakundeko zuzendari nagusiak adierazi zuen bezala, ez dela komeni azukre ugariko elikagaiak jatea, nahiz eta bitaminak, mineralak edo zuntza izan erantsita.

Zer esan nahi du horrek, gailetak “txarrak” direla eta baztertu egin behar direla? Inola ere ez. Edozein elikagairekin gertatzen den bezala, horiek osasunean izango duten eragina bi alderdi hauek baldintzatuko dute: zenbateko maiztasunarekin jaten diren eta gainerako dieta zenbateraino den osasungarria. Ez da gauza bera gosaritan, askaritan eta ordu artean gailetak jatea, edo gosaritan edo askaritan bakarrik hartzea, eta gainerako otorduetan fruta freskoarentzako lekua uztea. Eta ez da gauza bera, halaber, gailetatxo pakete erdia jatea esne osoarekin, edo zentzuzko errazio bat hartzea eta esne gaingabetuarekin jatea. Eta, jakina, ez da gauza bere gaileta mota bat edo bestea. Adibide gisa, txokolatez estalita daudenek ugariago emango dituzte kaloriak, gantzak eta azukreak txokolatez estali gabe daudenek baino.

Bestalde, hartu den errazioa ere funtsezkoa da kaloria kantitatea neurtzeko. Produktuei arretaz begiratzen badiegu, ohartuko gara haurrentzako gailetak egiten dituzten etxe askok banakako errazioak eskaintzen dituztela, eta errazio bakoitzak 10 gramoko lau gaileta izaten dituela. Zalantzarik gabe, errazio horrek (40 gramo) ugariago emango ditu kaloriak, gantzak eta azukreak “principe” erako gaileta batek baino.

Orekatu eta arindu

Ohikoa izaten da haurrek eta helduek gailetak hartzea gosaritan, hamaiketakoaren garaian edo askaritan. Gailetak ez dira desagerrarazi behar dietatik, baina garrantzitsua da nola osatuta dauden jakitea eta oreka batekin jatea, ez ditzagun kaloria, azukre eta gantz gehiegi pilatu gure elikaduran.

Gosaritako gailetak, adibidez, gozoak izaten dira gehienean. Eta gailetak ez ezik, bestelako gozo batzuk ere sartzen dira gosaritarako; opilak eta gozoak, txigorkiak eta marmelada, esnea azukrearekin edo kakaoarekin, zereal azukretsuak… Helburua da aldaketa txiki batzuk egin eta eguna hasteko otordu horretan urriago hartzea kaloriak, azukreak eta gantzak. Horrela, txandatu egin daitezke elikagairik trinkoenak, eta beti ez hautatu gailetak, opilak edo marmelada gosaritarako. Egun batzuetan fruta freskoa jan daiteke eta produktu gutxi prozesatuak, adibidez bezperako ogia, olioa eman eta txigorkiak eginda.

Berdin gertatzen da hamaiketakoarekin eta askariarekin ere. Beti ez du gailetak izan behar lehenbiziko aukera. Konbinatu egin daiteke fruta freskoarekin, mazedoniekin edo ogitarteko osasungarriekin (urdaiazpiko egosia, indioilarra, arraina, gazta freskoa, begetalak…). Aukera asko daude.

Gailetek mendekotasuna sortzen al dute?

Gaileta gozoz beteta dagoen zorro batek tentaldi izugarria eragiten digu. Jaten hasi, eta askotan ez dugu bukaerarik ikusten. Helduei bezala haurrei ere, kosta egiten zaigu mokadu gustagarri eta gozo horiek jateari uztea, eta, horregatik, mendekotasuna sortzen dutela pentsatu ohi dugu askotan. Baina hala al da egiaz?

Erantzuna ezezkoa da, gailetek ez dute mendekotasunik sortzen. Egia da gehiago kostatzen zaigula jateari uztea oso elikagai gustagarrien aurrean gaudenean, baina ez da egokia mendekotasunaz mintzatzea. Mendekotasuna sortzen denean, mendekotasun hori emozionala eta fisikoa izaten da, eta handituz joaten da; elikagai gustagarriekin ez da halakorik gertatzen. Jose Maria Ordovas doktorearen ustetan, egokiagoa da “joeraz” hitz egitea, eta joera hauxe da Espainiako Errege Akademiaren arabera, “zerbaiten alde egitea, berez, zaletasunez edo beste arrazoiren batengatik”.

Eduki honen barruko orrialdekatzea

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak