Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Papereko argitalpena >

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Osasun-arazoak eta Eguberrietako postreak : Gozo bereziak behar izaten ditu zenbait jendek

Diabetesa, zeliakia, gizentasuna, kolesterol altua edo elikadura-alergiak dituztenek arreta handiz irakurri behar dituzte gozorik ohikoenen etiketak, hala nola turroienak, mazapanenak eta girlatxeenak

Zeliakia eta elikadura-alergiak: gozo bereziak

/imgs/20101201/alimentacion2-4.jpg
Zeliakia daukaten pertsonek (glutenarekiko intolerantzia) oso adi irakurri behar dute zer osagai dauzkaten turroiek, mazapanek, girlatxeek eta polboroiek. Ohiko turroiak, oro har (gogorra eta guria), eztiarekin, almendrekin eta azukrearekin egiten dituzte, eta horiek guztiak egokiak dira zeliakoentzat; aldiz, turroi horien orea estaltzen duen olata, gari-irinez egina egoten da gehienetan, eta osagai hori ezin dute jan gaitz hori daukatenek. Polboroiak ere ez zaizkie komeni, horiek ere gari-irinez egiten dituzte eta. Eta zaporeetako turroietan ere (txokolatea, praline, kokoa, esne-gaina eta intxaurrak…) komeni izaten da osagaien zerrenda arduraz irakurtzea.

Zeliakoentzat bereziki prestatuta dauden gozoetan, glutena duten produktuen osaerari eta etiketari buruzko araudi berriak hala agintzen duenez, ekoizleek zehaztu egin behar dute substantzia hori zer kopurutan ageri den: ‘oso gutxi’ eduki dezake (‘muy bajo contenido’) edo ‘gluten gabea’ izan daiteke. Kontsumitzaileari gauzak errazteko, produktu bat baino gehiago aurki litezke merkatuan, glutenarekiko sentikortasunaren arabera sailkatuta. ‘Gluten oso gutxikoa’ aipamena daramaten elikagaietan, adibidez, produktu osoaren kilo bakoitzeko, gluten maila ezin da izan 100 miligramotik gorakoa (100 mg/Kg). ‘Gluten gabea’ aipamena, berriz, dieta berezietan erabiltzen diren produktuek eduki ohi dute, baita produktu dietetikoek edo estandarrek, eta horiek, kilogramo bakoitzeko, ezin duten eduki 20 miligramo gluten baino gehiago (20 mg/Kg).

Turroiak eta mazapanak -sinpleenak,
almendrazkoak- egokiagoak dira
polboroiak eta mantekatuak baino

Elikadura-alergiaren bat daukatenentzat ere, ez da erraza izaten Eguberrietako gozoekin asmatzea (batzuei albuminak sortzen die alergia, arrautzaren proteinak, beste batzuei kaseinak, esnearen proteinak, besteei fruitu lehorrek…). Osagai horiek maiz ageri dira gozoetan, baina horientzat ere aski zehatza da araudia. 2003. urtetik aurrera, ekoizleek argi eta garbi adierazi behar dute zer alergeno ageri diren beren produktuetan, kontsumitzaileek ezustekorik har ez dezaten eta errazagoa eta seguruago gerta dakien elikagaiak hautatzea. Turroien eta gainerako gozoen etiketetan nabarmenduta agertu behar duten alergenoen artean, honako hauek daude: labore glutendunak (garia, zekalea, garagarra, oloa, espelta, kamuta), arrautza, kakahuetea, soja, esnea, fruitu oskoldunak (almendra, hurra, intxaurra, anakardoa, pekan-intxaurra, pistatxoa, makadamia-intxaurra) eta sesamo alea. Era berean, enpresa arduradunak ohartarazi behar du produktuak arrastoak edo hondarrak eduki ditzakeela, hau da, alergia sortzen duen osagaia izan dezakeela kopuru txikietan, eta hori jakinarazteko, “eduki dezake” mezua idatzi behar du, eta jarraian, alergeno jakinaren izena.

Kolesterola eta triglizeridoak: gantzaren kalitatea da garrantzitsua

/imgs/20101201/alimentacion2-3.jpg
Kolesterola edo triglizeridoak goi samarrean dituzten pertsonek jakin nahi izaten dute zer elikadura-osaera daukaten Eguberrietako gozoek.

Turroiak eta mazapanak -sinpleenak, almendrazkoak- egokiagoak dira polboroiak eta mantekadoak baino. Lehenengo horiek, nahiz eta oso energetikoak diren eta gantz ugari ematen duten, kalitate oneko gantza daukate, almendra da-eta osagai nagusia (gantz azido saturatugabeak dituzte ugari, gantz ona).

Polboroietan eta mantekadoetan, aldiz, txerri-gantza edo gurina izaten da oinarrizko osagaietako bat (gantz saturatu asko ematen dituzte biek ere), eta irinarekin eta zapore-emaileekin nahasten dute (kanela, ardoa, limoia, eta abar). Azken urteetan, hala ere, zenbait etxe saiatu dira beren produktuen elikadura-kalitatea hobetzen, eta oliba-olioa erabiltzen hasi dira txerri-gantzaren ordez (osagaien zerrenda irakurrita egiazta daiteke hori).

Gauza jakina da gantz azido saturatugabeek gaitasun handia daukatela odoleko kolesterol maila erregulatzeko, eta gantz saturatuak, aldiz (are gehiago trans gantzak), dirudienez,lotuta daude bihotzeko eritasunak izateko arriskuarekin, handitu egiten baitituzte kolesterol eta triglizerido mailak. Arrazoi horrexegatik dira egokiagoak almendraz egindako ohiko turroiak (gogorra eta guria) eta mazapanak, kolesterol altua daukatenentzat, eta ez polboroiak eta mantekadoak. Batzuk eta besteak, dena den, neurrian jatekoak dira; izan ere, hiperkolesterolemia daukaten pertsonarik gehienek, pisu gehiegia ere izaten dute, eta, beraz, jakinik zeinen energetikoak diren Eguberrietako gozoak, neurria hartu behar zaie, ezinbestean.

Eduki honen barruko orrialdekatzea

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak