Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Papereko argitalpena >

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Erosketa gida: gaztak : Ezaugarri nutrizionalak

Kaltzioa ez ezik, beste hainbat mantenugai ere ematen ditu gaztak; pertsona bakoitzak, batez beste, 8 kilo gazta jaten ditu urtean

Ezaugarri nutrizionalak

Zer leku hartu behar du dietan

Elikadura arloko gidek beti gomendatzen dute gazta; elikagai horrek, izan ere, kaltzioa ez ezik, beste hainbat mantenugai ere ematen ditu. Edonola ere, semaforo nutrizionalean ikus daitekeen bezala, gazta batzuek ugari ematen dituzte gantz saturatuak eta gatza, eta hori ere kontuan hartzen da herritarrentzako gomendioak egiten direnean. Espainian gaur egun eredutzat hartzen diren giden arabera (lankidetzan argitaratu dituzte Nutrizio Komunitarioko Espainiako Elkarteak eta Familia eta Komunitate Medikuntzako Espainiako Elkarteak), gazta freskoek eta gaingabetuek gantz saturatu gutxiago izaten dute, eta hori kontuan hartzekoa da gure menuak planifikatzeko garaian. Adineko pertsonentzat, esaterako, gantz gutxi duten gaztak hautatzeko gomendatzen dute gida horiek, energia gutxiago behar izaten dute eta.

Gida horiek esaten dutenez, egunean 2-4 errazio esneki hartu behar lirateke, eta horietako bat izan daiteke, adibidez, gazta fresko zati bat (80-150 g) edo 2-3 xerra gazta ondu edo erdiondu (40-60 g). Zifra horiek eta Espainian egiaz jaten dena alderatzen baditugu (egunean 26 gramo pertsona bakoitzeko), ohartuko gara egoera ez dela kezkatzeko modukoa. Areago gehien jaten den gazta freskoa dela jakinda, gazta mota horrek askoz gantz saturatu gutxiago izaten baititu gazta onduek eta erdionduek baino (Mantxakoa). Nolanahi ere, gazta guztiak ez dira berdinak. Semaforoan ageri den bezala, onduek, erdionduek eta gazta guriak ere dezente ematen dituzte gatza eta gantz saturatuak. Gazta freskoek gutxiago izaten dituzte bi horiek, baina ohiko kontsumo errazioa handiagoa izaten denez (100 gramo ingurukoa, beste gazta batzuena halako bi), semaforoan ez da ageri alde nabarmenik. Alderantziz gertatzen da “haurrentzako” gaztekin edo gazta txikiekin eta gazta urtu edo birrinduarekin: kontsumo errazioa txikiagoa izaten da (19-23 gramo), eta, hortaz, mantenugai horiek ere kopuru txikiagoetan kontsumitzen dira guztira. Gazta batzuk asko samar janez gero, ugari hartuko ditugu gantz saturatuak eta gatza. Ez dugu ahaztu behar, hortaz, neurrian jateko elikagaia dela.

Ildo horretan, jakin behar da gaur egun merkatuan badirela gantz eta gatz gutxi ematen duten gaztak ere. Dena dela, gantz saturatu eta gatz askoko gaztak aukeratzen baditugu, errazioa murriztea izango da irtenbidea, gure dietan leku txikiagoa har dezaten. Aukera on bat izan daiteke beste elikagai osasungarri batzuekin batera jatea gazta, adibidez ogitartekoan (osoko irinarekin eta gatzik gabe egindako ogiarekin), entsalada begetal batean edo fruitu lehor naturalekin lagunduta. Irudimenari eta zapore berriak dastatzeko gogoari atea zabalduz gero, nutrizio balio aipagarria duten gosariak eta askariak prestatuko ditugu.

Semaforo nutrizionala

Zenbait gazta mota sartu ditugu semaforoan, sail jakinetan taldekatuta. Ez daude guztiak, Espainian erruz daudelako, baina ongi samar erakusten du zer-nolako osaera duten gehien jaten diren gaztek. Kontuan hartu behar da semaforo nutrizionalean ageri diren mantenugaiak ez daudela multzokatuta pisu finko bat aintzat hartuta (adibidez, 100 gramo bakoitzeko), ohiko kontsumo errazioaren arabera baizik. Horregatik, gerta liteke kaloria gutxiago duten gaztek ematen duten energia (freskoak adibidez, zeinaren errazioa 100 gramokoa baita) eta kaloria gehiago duten beste batzuek ematen dutena, gazta onduek esaterako, antzekoa izatea, azken horren errazioa 50 gramokoa delako.

Ikus daitekeen bezala, gazta mota bakar batek ere ez du ematen azukre kopuru aipagarririk. Ia guztiek daukate gatz dezente, salbu eta gazta “osasungarriek”, gazta birrinduak eta haurrentzako gazta batzuek edo gazta txiki batzuek (azken horiek, kontsumo errazioa txikiagoa delako). Merezi du kontuan hartzea ez dela gauza bera “gatz gutxiko” gazta bat eta “gatzik gabeko” gazta bat.

  • Gazta batek sodio edo gatz gutxi edukiko du baldin eta ez badu ematen 0,12 g sodio baino gehiago (0,3 g gatz) 100 gramo bakoitzeko.
  • Sodio kopurua 0,04 gramotik beherakoa denean (edo 0,1 gramo gatz baino gutxiago duenean), “oso sodio/gatz gutxi” duela esatenda.
  • “Sodiorik gabea” edo “Gatzik gabea” dela esaten denean, horrek esan nahi du ez duela 0,005 gramo sodio baino gehiago edo 0,01 gramo gatz baino gehiago.
  • Taula horretan ez ditugu sartu “laktosarik gabeko” gaztak, baina nutrizioaren ikuspegitik gainerakoen antzeko osaera dute, laktosa kenduta, jakina. Garrantzitsua da oroitaraztea produktu horiek pertsona jakin batzuentzat baino ez direla egokiak, laktosarekiko intolerantzia modu fidagarrian diagnostikatu dietenentzat hain justu.

Eduki honen barruko orrialdekatzea

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak