Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Papereko argitalpena >

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

: Frutak, barazkiak, arraina eta lekaleak

Haurrek elikadura-ohitura osasungarriak ikas ditzaten, helduek hartu behar dute erakusteko ardura: etxean gurasoek eta eskolako jantokian, hezitzaile eta profesionalek

Frutak, barazkiak, arraina eta lekaleak

Haurrak, oro har, ez dira izaten oso frutazaleak. Platanoa gustatzen zaie, erraz zuritzen delako eta gozoa izaten delako zaporez. Baina dieta osasungarri eta askotarikoa egiten ikasteko, beste fruta batzuk probatzea ere komeni izaten da, fruta guztiek ez dituzte-eta izaten bitamina eta mineral berak. Platanoak, esaterako, potasio ugari du, baina ia ez dauka C bitaminarik. Haurrek fruta janez hasi behar dute eguna: zuku bat gosaritan, edo platano xerrak, marrubiak… EROSKI CONSUMER-ek badu gida bat haurrek fruta jaten ikas dezaten (“Nola hartu aurrea haur-gizentasunari”), eta hainbat aholku ageri dira haurrek frutak eta barazkiak jan ditzaten. Honako helbide honetan aurki liteke: http://obesidadinfantil.consumer.es/web/es/frutas_verduras/2.php

  • Beti eskura. Azal gogorra duten frutak (platanoa, laranja, mandarina) edo luze irauten dutenak (sagarra) noranahi eraman daitezke bizkar-zorroan sartuta, autoan…
  • Agerian. Etxean, fruta aleak modu erakargarrian jartzea komeni da, koloreekin eta formekin jolas eginez, ontzi batean sukaldeko mahai gainean, jangelako mahaian, edo hozkailuan ongi ikusteko moduan. Haurrek ikusten badituzte eta, batez ere, ohartzen badira gurasoek maiz jaten dutela fruta, haiek ere hasiko dira, segur aski.
  • Beste platerekin. Bota frutak eta barazkiak beste jakiei, zati txikietan edo pure eginda: solomoa sagar purearekin, oilaskoa ananarekin, ezpata arraina laranja erara, espinaka eta ganba flana, espagetiak txanpinoiekin.

Barazkiak

Egunean bi errazio barazki jatea komeni da, baina haur gehienek ez dute hala egiten, eta are lan gehiago izaten dute egunero entsalada jateko.

  • Barazkiak, urte guztian. Barazkiak bere sasoitik kanpo lortu ezin direnean, barazki izoztuak edo kontserbakoak erabil daitezke. Egunero jan behar dira.
  • Lodigarri gisa. Barazki purea erabil daiteke zopak loditzeko eta zaporea emateko.
  • Postrerako. Postre gozoak egin daitezke barazkiekin (azenario tarta, kalabaza mokadutxo gozoak) eta frutekin ere bai (bizkotxo frutaz betea, sagar tarta, jogurta kiwi zatiekin, marrubiekin…).
  • Errezeta erakargarriak. Platerak modu zaindu eta originalean aurkeztea modu ona da haurrak erakartzeko. Barazki sandwichak biribilean moztuta; kremak plater edo katilu deigarrietan aurkeztuta; barazki flan edo budinak; brotxetan jarriak, arrain edo haragi zatiekin tartekatuta; etxean egindako pizzak, barazkiekin; barazki lasagnak eta kaneloiak; barazki tortillak (perretxikoekin, txanpinoiekin, kuiatxoarekin, piperrekin, baratxuri berriekin, espinakekin).

Arraina

Behin urtebete eginda, arrain xehatua edo arrain zatiak jaten has daitezke haurrak (adinaren araberako kopuruetan, betiere).

  • Hezurrik gabe. Garbituta datozen arrainak aukeratzea komeni da, izoztuak, adibidez (legatza, halibuta, mihi arraina, ezpata arraina, zapo isatsak), edo arrandegian eska daiteke xerratan moztuta jartzeko, hezurrik gabe. Dena dela, saiatu behar da hezurrak dituzten arrainak jan ditzaten, ohitzeko, eta jolas moduan har dezatela hezurrak bereizteko ekintza; arrain hezurdunak jateari uko egiten badiote hasiera-hasieratik, espezie merke, osasungarri eta aski onak baztertu beharko ditugu.
  • Errezeta erakargarriak. Zenbait haur aspertu egiten dira arrainarekin, beti arrain bera jartzen dietelako edo modu bakarrean prestatua. Zerrenda bat egin dezakegu errezeta erakargarri eta gustagarriekin: enpanadillak, kroketak, kruxpetak, albondigak, pizzak, arrain flanak, lasagna edo kaneloiak, tortillak, askotariko saltsekin, patatekin, barazkiekin, frijituta, plantxan, arrain betea… eta ogitartekoan ere bai (atuna, sardinak, antxoak, izokin ketua…). Helbide honetan aurki litezke arrainarekin egiteko ehunka errezeta osasungarri: www.consumer.es.
  • Freskoa, izoztua edo kontserbakoa? Arrain freskoaren elikadura-ezaugarri guztiak izaten ditu izoztuak, ez ditu galtzen, eta oso erabilgarria gertatzen da, hozkailutik ateratzea besterik ez baita behar. Eta kontserbak oso lagungarriak dira haurrak arrainaren zaporera ohitzen joan daitezen (atuna, sardinak, antxoak…).

Lekaleak

Haurrak hazteko garaian daudenean, berebiziko garrantzia hartzen dute lekaleek, eta ohiko eltzekariak prestatu beharra dago haientzat ere (dilistak, garbantzuak edo babarrunak), maiz-maiz, dena ezin baita izan pasta eta arroza. Errezeta berriagoak ere egin ditzakegu lekaleekin.

  • Plater konbinatuak. Lekaleek, laboreek eta fruitu lehorrek aski elikagai ematen dute eurek bakarrik, haurren menua orekatua izan dadin. Hiru horiek konbinatzea aukera bat da, eta zenbait plateretan hala egin izan da, nahiz eta egun ahaztuxeak dauden: dilistak arrozarekin, garbantzuak pinaziekin edo ogi birrinarekin, edo zopa eta garbantzuen eltzekaria.
  • Hotzak edo beroak. Neguan, dilista plater baten lurrinak eta lurrunak gosea ematen du sumatu hutsarekin. Udan, entsaladan erabil daitezke garbantzu, dilista edo leka hotzak, eta gustagarriak gertatuko zaizkie haurrei bezala helduei; beti beroak jan dituenarentzat, berezia izan daiteke hotzak jatea.

Eduki honen barruko orrialdekatzea

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak