Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Papereko argitalpena >

Informazio honetan agertzen diren datu, informazio, interpretazio eta kalifikazioak haiek egin ziren uneari dagozkio, eta, beraz, denbora mugatuz daude indarrean.

Adingabeen erdiek gehiegizko pisua edo gizentasuna dute Espainiako Estatuan. Faktore asko dago horren atzean, eta horietako bat da, zalantzarik gabe, elikadura desegokia. Ekoizleen ardura al da? Industriako arduradunek, nutrizionistek eta elikagaien segurtasunean aditu direnek aztertu dute gaia, eta irtenbide batzuk ere proposatu dituzte. : Zerekin elikatzen ditugu semealabak?

Zer dago haurren elikagai kuttunen atzean?

Haurren artean berezko joera da gozoa nahiago izatea. Naturak ziurtatu egiten du horrela ez diotela uko egingo amaren esneari, zeinak bi aldiz laktosa gehiago duen behi esneak baino. Amaren esneak berezkoa duen azukre horrek bermatu egiten du garunak eta nerbio sistemak garapen egokia izango dutela bizitzako lehen asteetan. Gozoa gustagarria izaten da eta indarberritu egiten du. Beharrizan hori ez du industriak sortu haurrengan, baina etekina ateratzen dio eta areagotu egiten du azukrea erantsiz. Gehiegi baliatzen da, halaber, zapore gaziaren ahogozo errazaz edo elikagai gantzatsuen testura hezeaz. Nutrizio eta Dietetika Akademiako kideek aztertu egin dituzte haurren artean arrakasta gehien duten elikagaietako batzuk, eta azaldu egin dute zergatik diren neurrian jatekoak.

Gailetak eta opilak 

Guztiak ez dira berdinak. Maria batek 23 kaloria eta 1,5 gramo azukre ematen ditu, eta Oreo batek askoz gehiago: 53 kcal eta 4,10 gramo azukre. Osasunaren Mundu Erakundearen gomendioa da azukre libreek ez dutela gainditu behar egunaren buruan hartzen diren kaloria guztien %10. Haurrentzat 30-35 gramokoa litzateke muga, baina hobe ez badituzte gainditzen 15-20 gramoak. Eta txokolate zuriz egindako bi Oreo-rekin iristen gara kopuru horretara (210 kcal eta 20 gramo azukre). Bizkotxo baten bilgarrian “amonarena” edo “errezeta tradizionala” jartzeak beti funtzionatzen du gurasoen begietara. Modu naturalagoan egina dagoela pentsarazten du eta haurtzaroko oroitzapenak ekartzen ditu, baina produktu industrial baten amu bat baino ez da. Ohiko beste estrategia bat izaten da ale bakoitzaren neurria txikitzea, baina ale gehiago eskaintzea. Hori gertatzen da Donettes direlakoekin eta mini gailetekin.

Nutrizio arloko aholkua. Opilak eta gaileta ultraprozesatu azukretsuak, gehienez ere, 2-3 aldiz hartu behar lirateke hilean. Gozoak nahi izanez gero, hobe da etxean egitea eta azukrea neurrian erabiltzea. Errazioak ere zaindu behar dira: badirudi gutxiago jango dutela, baina azkenerako bukatu egiten dute paketea.

Freskagarriak eta zukuak 

Kolazko edariek eta zaporezko freskagarriek 90 eta 160 gramo artean izaten dute azukrea litro bakoitzeko. Badira light erako beste aukera batzuk, eztitzaileekin eginak, baina horiek oso zapore gozoa izaten dute eta ahosabaia ohitu egiten dute zapore horretara, eta horixe saihestu nahi da, hain zuzen. Zukuek eta nektarrek izaten duten azukre kantitatea freskagarrienaren antzekoa da.

Nutrizio arloko aholkua. Haurrek ez lituzkete hartu behar ez batzuk eta ez besteak maiztasunez. Edaririk onena ur freskoa da. Ez light erako freskagarririk eta ez kafeina gaberik ere. Te-arekin egindako edariak ere ez zaizkie eman behar, horiek teina izaten dutelako eta azukreak ere bai.

Jogurtak

Zaporezko jogurt azukretsuak etxerik gehienetan eta eskolako menurik gehienetan izaten dira. Ontzitxo bakoitzak (125 gramo) 15 eta 20 gramo artean eduki dezake azukrea: jogurt bakarrarekin, gainditu egiten da eguneko kopuru gomendatua. Gozotasuna ez da hain nabarmena izaten, beste osagai batzuek mozorrotu egiten baitute, baina 3-4 azukre koskor uretan disolbatu eta edatea bezala litzateke.

Nutrizio arloko aholkua. Esneki horren onurei uko ez egiteko modurik onena da jogurt naturalak hautatzea, osoak edo gaingabetuak. Arau horrek berdin balio du sojazko jogurt edo postreentzat ere: azukre erantsirik gabeak direnean bakarrik hautatu behar dira. Esnez egindako postreak (natillak, banillazko edo txokolatezko kopak) oso noizbehinka jatekoak dira.

Gosaritako zerealak 

Gariz edo beste zereal batez egindako malutak izaten dira, gehienetan azukretsuak eta estalki gantzatsuren batekin kurruskatsuak izaten jarrai dezaten esnetan bustitzean ere. Batzuek, gainera, txokolatezko haziak izaten dituzte edo fruta zatitxo azukretsuak.

Nutrizio arloko aholkua. Azukre asko izaten dute eta, ez dirudien arren, gatz dezente (0,83 gramo 100 gramo bakoitzeko). Oso noizbehinka hartu behar lirateke, hilean 2-3 aldiz gehienez. Osoko ogi txigortu bat marmeladarekin edo olioarekin hartzea bera hobea da, ez baitarama hainbeste gatz. Ekoizleek 25-30 gramoko errazioa gomendatzen dute haurrentzat (zereal motaren arabera, 7-9 koilarakadaren baliokidea izaten da). Egiaz, dena den, dezente gehiago zerbitzatzen da.

Aurrez kozinatuak 

Ireki, berotu eta zerbitzatu. Sekretu horixe dute lasagna izoztuek, patata maluten pureak, berehalako tallarinek eta frijitzeko prest dauden elikagai birrineztatu guztiek. Kopuru handietan izaten dituzte gantz saturatuak, sodioa, azukrea, fosfatoak… Eta gutxi, aldiz, fitokimikoak eta landare munduko konposatu bioaktiboak, zeinak babestu egiten duten minbizitik, gizentasunetik eta bihotz-hodietako gaitzetatik.

Nutrizio arloko aholkua. Lagungarriak dira estualdi baterako, baina ez dute izan behar eguneroko menuaren zati.

Aperitibo gaziak 

Patata frijituen zorro batean, gantzak izaten dira hirutik bat (gehienean, ekilore olioa, arto olioa edo oliba olioa erabiltzen da). Eta gatza ere asko izaten dute (1,2 gramo 100 gramo bakoitzeko). PepsiCo etxeak, adibidez, 30 gramoko errazioa iradokitzen du, baina zaila da neurtzen zenbat hartzen dugun poltsak 160-170 gramo dituenean. Berdurekin eta lekaleekin egindakoak osasungarriagoak direla pentsa liteke, baina gantzen eta gatzaren profilak oso antzekoak dira. Eta inondik inora ere ez da lekaleak edo berdurak jatea bezala.

Nutrizio arloko aholkua. Aperitibo hori ez da beharrezkoa, eta kaloria gehigarriak baino ez ditu ematen. Mokadutxo bat egin nahi badugu, hobe da aukera natural osasungarriagoak hautatzea, adibidez fruta atal bat, azenario makilatxoak edo fruitu lehorren eskutada bat (ez frijituak eta ez gaziak).

Txokolatea

Berdin du esneduna edo zuria den; profil on samarra izateko, beltza izan behar du eta kakaoa %80 eduki gutxienez.

Nutrizio arloko aholkua. Askaritan jateko, opil industrial bat eta txokolatea eta ogia baldin baditugu aukeran, hobe bigarrena hautatzea. Eta ogia osokoa izan dadila beti.

Eduki honen barruko orrialdekatzea

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak