Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Edició impresa >

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

: Com hem de menjar i pagar el que és “saludable”

Si una cosa s’ha posat a prova aquests mesos és la nostra capacitat d’adaptar-nos als canvis i, per a molts, la solució ha estat deixar en mans d’altres persones la tasca de comprar, cuinar i emmagatzemar el menjar. Les pàgines web d’enviament de menús a domicili han suposat una solució per a molts. Però, es pot menjar saludable i segur amb aquests serveis? Un nutricionista analitza els menús de nou de les empreses més destacades.

Com hem de menjar i pagar el que és “saludable”

La informació que ens interessa per a valorar si són plats saludables o no es troba en la llista d’ingredients. Els primers que hi figurin seran els que tenen més presència en el plat. A més, és interessant comprovar la quantitat de sal que s’utilitza en els plats. Aquesta haurà d’aparèixer en la informació nutricional. Segons l’OMS, no ha de superar els 5 grams diaris (1,25/100 g).

El preu mitjà de cinc plats solts és d’uns 28 euros. El dels menús variarà segons la quantitat de plats que tinguin, i podem triar el que s’adeqüi més a la nostra situació, tant en nombre de plats com en composició o possibles patologies (hipertensió, diabetis…).

Actualment, les causes principals de mort evitables estan relacionades amb els hàbits de vida. Segons l’Organització Mundial de la Salut, el tipus de malaltia no transmissible predominant són les malalties cardiovasculars, on els hàbits de vida i l’alimentació tenen un paper crucial. Concretament s’estima que uns 4,1 milions de morts a l’any es deuen a una ingesta excessiva de sodi. “Sabem que un consum excessiu de productes ultraprocessats o plats preparats sol anar de la mà d’una ingesta excessiva d’aquest micronutrient”, explica el nutricionista Daniel Ursúa. “En aquest sentit, una de les grans dificultats per a intentar canviar la nostra dieta és la falta de costum i recursos gastronòmics per a pensar plats saludables”.

D’altra banda, aquest tipus de receptes tradicionals solen requerir preparacions llargues (i més si no tenim destresa a la cuina); per això, un dels avantatges que aquests serveis afirmen oferir  és que milloren la nostra dieta sense gran esforç, ja que moltes vegades preparen ofertes especials amb “menús saludables”, com asseguren.

Es pot menjar bé a partir dels menús que ofereixen aquestes empreses? Hi ha una eina infal·lible: gràcies a l’escola de salut pública de Harvard, comptem amb una guia que ens permet valorar ràpidament si la nostra alimentació és l’adequada. Pensa en el teu dinar d’avui: la meitat ha d’estar compost per fruita o verdura, preferiblement fresca. De l’altra meitat, un quart han de ser cereals –preferiblement integrals– i el quart restant han de ser proteïnes saludables (llegums, carn o peix blanc, fruita seca…). El plat de Harvard també ens ajuda a saber si els menús que ofereixen aquestes empreses són saludables, ja que el fet que hi hagi tantíssimes opcions de configuracions de menú pot ser confús.

I, parlant d’eleccions, “cal anar molt amb compte amb les promeses infundades. Algun web assegura una “pèrdua de pes” en un dels seus paquets”, adverteix Ursúa. És el cas de No cocino más. “No és ètic promoure una pèrdua de pes només seguint una dieta no personalitzada ni ajustada a les necessitats individuals”. També és molt comú fer referència al procés casolà, ja que per al comprador és un reclam bastant habitual i atractiu menjar com si ho hagués preparat ell a casa. El perill que hi ha darrere d’aquestes etiquetes és que és molt fàcil caure en la quimiofòbia, el rebuig als additius o conservants. Amb aquesta es pretén atribuir als aliments que no en porten una major salubritat o qualitat. En canvi, hem de tenir clar que l’ús d’aquests additius està regulat i que el seu consum és totalment segur. La qualitat d’un producte estarà determinada per la dels seus ingredients principals, no per si fa servir additius o no.

Paginació dins d’aquest contingut

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions