Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Edició impresa >

Les dades, informacions, interpretacions i qualificacions que apareixen en aquesta informació corresponen exclusivament al moment en què es van realitzar i tenen, per tant, una vigència limitada.

: Quant de sucre ingereix la nostra canalla?

Els espanyols tripliquen el consum de sucre recomanat al dia, i els infants no es queden enrere. Més enllà de les socorregudes galetes, la majoria dels productes que prenen diàriament s’endolceixen amb aquesta substància.

Com podem reconèixer els aliments que tenen més sucre

No sempre podem agafar les etiquetes al peu de la lletra. L’etiquetatge no ens permet distingir els sucres naturalment presents (com els de la lactosa), dels afegits. Per a saber si un producte té massa sucre, podem fer servir com a límit el que estableix l’AESAN, que el fixa en un màxim d’un 30% de les quilocalories procedents dels sucres totals. Per exemple, si un batut aporta 80 kcal per cada 100 ml, com a màxim 24 kcal haurien de procedir dels sucres, xifra que equival a 6 g per 100 ml.

L’ordre dels factors sí que importa. La legislació obliga a especificar els ingredients en ordre decreixent, de manera que el primer és el que està en proporció més gran. Si és el sucre o algun dels seus sinònims, és millor deixar-lo al prestatge. A més, si té molts ingredients, tindrem més pistes que som davant d’un producte de baixa qualitat nutricional: si en té més de 5, som davant d’un ultraprocessat.

Compte amb l’al·legació “sense sucre afegit”. Aquest missatge garanteix que el producte no porta sucres simples afegits, però això no vol dir que sigui de millor qualitat nutricional, perquè pot incloure altres ingredients de mala qualitat. Tampoc no hem d’abaixar la guàrdia amb el reclam “50% menys de sucre”. Vol dir que té la meitat de sucre que un producte similar, però així i tot pot continuar tenint una gran quantitat de sacarosa.

Compte amb els sucs casolans

Sucs i nèctars preparats són uns dels bevibles que tenen més contingut de sucre. 34,5 g (8,6 terrossos) tenen com a mitjana els sucs multifruites per envàs, i 23,6 g (5,9 terrossos), cada ampolleta de suc que es ven específicament per a nadons. Però els sucs espremuts a casa tampoc no estan exempts d’un alt contingut en sucres. Així, un suc de tres taronges suposa 30 g (7,5 terrossos, similar a un refresc) de sucre lliure (quan espremem la fruita, el sucre s’allibera dels fitonutrients, per això es considera sucre lliure). I, al contrari, si ens mengem tres taronges, la interacció amb la fibra i els fitonutrients no deixen sucres lliures, i d’aquesta manera no és perjudicial. A més, la masticació ens deixa una sensació de sacietat que no tenim en els bevibles. El nutricionista Julio Basulto estima que dos gots de suc fet a casa al dia suposen un guany de pes de 5 quilos a l’any. Això explica la importància que els nens s’acostumin a menjar-se la fruita sencera; a més, ho han de tenir en compte les persones amb nivells alts de sucre en sang.

Més de 50 sinònims

El sucre té 56 noms diferents. Els més utilitzats en els etiquetatges espanyols són:

  • Sacarosa
  • Sucre semiblanc
  • Sucre blanc
  • Sucre blanc refinat
  • Dextrosa
  • Fructosa
  • Galactosa
  • Xarop de glucosa
  • Sucre líquid
  • Sucre líquid invertit
  • Sucre invertit
  • Xarop de sucre invertit
  • Almívar
  • Caramel
  • Xarop de glucosa
  • Xarop de blat de moro
  • Maltosa
  • Maltodextrines
  • Melassa
  • Mel
  • Panotxa
  • Nèctar d’agave
  • Xarop d’erable
  • Trehalosa

Paginació dins d’aquest contingut

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions