Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Edició impresa >

Les dades, informacions, interpretacions i qualificacions que apareixen en aquesta informació corresponen exclusivament al moment en què es van realitzar i tenen, per tant, una vigència limitada.

: Quant de sucre ingereix la nostra canalla?

Els espanyols tripliquen el consum de sucre recomanat al dia, i els infants no es queden enrere. Més enllà de les socorregudes galetes, la majoria dels productes que prenen diàriament s’endolceixen amb aquesta substància.

Aliments que acostumem a donar als nens i el seu contingut en sucre (II)

Iogurts de creixement // 2 terrossos

Igual que les llets de creixement, els iogurts per a nadons són un fenomen recent. El preu elevat i els envasos plens d’al·legacions nutricionals desperten crítiques en el sector sanitari, que les qualifiquen d’enganyoses, especialment les que els identifiquen amb un producte a partir de 6 mesos, quan la majoria de guies d’alimentació complementària indiquen que el iogurt s’hauria d’introduir en petites quantitats a partir dels 10 o 12 mesos, però sempre natural i sense sucre. “Són absolutament innecessaris”, resumeix Ojeda. Alternativa saludable. El iogurt natural sense sucre. Si els sembla amarg s’hi poden afegir trossets de fruita i una mica de xocolata del 75% cacau.

Galetes salades // 1,8 terrossos

Quan parlem de productes ensucrats, les galetes solen ocupar totes les alertes en nutrició, i deixen les versions salades en segon pla. També contenen sucre, encara que ho fan en una proporció més baixa que les dolces, però això no millora el seu perfil nutricional. A més, tenen grans quantitats de sal. “Segons la meva experiència aquests productes generen problemes d’autocontrol una vegada oberts”, alerta el dietista Pablo Ojeda. Alternativa saludable. Uns bastonets de pastanaga per a untar en guacamole o hummus.

Salsa de tomàquet precuinada // 1,6 terrossos

El sofregit de tomàquet és una de les preparacions que més interès científic acapara pel seu impacte beneficiós (la barreja amb l’oli d’oliva verge allibera antioxidants i redueix els marcadors d’inflamació en sang, com va demostrar l’estudi del Ciberobn). Però la versió precuinada no té els mateixos avantatges. “El sofregit casolà obté el gust dolç de la cocció de ceba i altres vegetals, mentre que en la salsa industrial se salten aquests passos afegint-hi sucre”, explica Ojeda. Alternativa saludable. Comprar el tomàquet en conserva ja pelat i/o triturat per a estalviar temps en l’elaboració casolana.

Pa blanc // 1,5 terrossos

El pa blanc i l’alt contingut en sucre que té és un dels problemes nutricionals més generalitzats de la dieta occidental, segons els nutricionistes. Pablo Ojeda n’explica les raons: “A més del sucre afegit, hem de pensar que les farines blanques es metabolitzen en l’organisme com un sucre, i això no passa amb les farines integrals. Per això tenen un impacte negatiu menor en la salut”. Alternativa saludable. A més del pa 100% integral, el pa wasa també és una bona opció, un pa fi amb llavors i compost per civada i sègol.

“Snacks” de blat de moro // 1,25 terrossos

Aquests aperitius sovint es perceben erròniament com a saludables perquè no tenen glútens, fet que rebutgen els nutricionistes, màximament quan són cuquets, cons, boletes i anelles de blat de moro. “Encara que el seu contingut en sucre no és alt, sí que tenen molta sal, farines refinades i olis dolents. En consulta veiem casos de persones addictes a aquests productes, i això fa que se n’ingereixin quantitats elevades”, adverteix Ojeda. Alternativa saludable. Per a nens més grans de cinc anys, la millor elecció és preparar unes crispetes a casa o un bol de fruites vermelles.

Quètxup // 1,1 terrossos

Hi ha moltes diferències entre les marques, però la mitjana està al voltant dels 4,4 g de sucre per ració (un sobre de 20 g). Aquesta salsa és moltes vegades el comodí de moltes famílies per a camuflar els sabors més difícils als paladars infantils. El problema d’aquest producte no és tant la quantitat de sucre que tenen, sinó que sol acompanyar els plats menys saludables, segons explica el dietista Pablo Ojeda: “Passa el mateix amb la mostassa. En els dos casos la qüestió principal és plantejar-se quin aliment acompanya”. Alternativa saludable. Buscar una marca de quètxup que no excedeixi els 5 g de sucre per 100 g.

Salsitxa // 0,6 terrossos

Un exemple clar que una quantitat de sucre baixa no sempre és sinònim de més saludable. La salsitxa forma part de les carns processades i, per tant, el seu consum es relaciona amb el desenvolupament de malalties com la diabetis de tipus 2. La indústria no sempre utilitza el sucre per a donar sabor; de vegades també ho fa com a element conservant, com és aquest cas. “L’alt contingut en sal i greixos la desaconsellen per a un consum habitual”, detalla Ojeda. Alternativa saludable. Dins d’un consum ocasional, és millor substituir-la per pit de titot o pernil dolç extra, però ens hem de fixar que el percentatge de carn superi el 85%.

Paginació dins d’aquest contingut

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions