Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Edició impresa >

Les dades, informacions, interpretacions i qualificacions que apareixen en aquesta informació corresponen exclusivament al moment en què es van realitzar i tenen, per tant, una vigència limitada.

: Les edats de la nutrició: alimentació infantil de 3 a 11 anys

La diversificació alimentària que es va iniciar a partir dels 6 mesos anirà modelant-se durant tota la vida. A partir dels 3 anys, amb la incorporació dels aliments amb risc d’ennuegada, el menú dels petits podrà ser el mateix que el dels adults. En aquesta etapa, segons com es fomenti una alimentació saludable, possiblement tindrà conseqüències en la relació que tindran els nens amb el menjar, tant a curt termini com a llarg.

No tots els nens mengen igual

L’alimentació ha de satisfer els requeriments d’energia i nutrients. Malgrat que aquesta és només una de les característiques que ha de complir una alimentació saludable, pot ser que sigui un dels aspectes que més preocupen les mares i els pares (o altres familiars o cuidadors): que els nens i nenes mengin suficient per a cobrir els seus requeriments nutricionals i permetre el desenvolupament físic i intel·lectual òptim. Si bé és cert que per a cada edat, sexe i estat fisiològic (embaràs i lactància) s’han estimat uns requeriments nutricionals mitjans diaris, val la pena recordar que aquestes estimacions són molt incertes i tenen una variabilitat àmplia. Per exemple, segons l’Autoritat Europea de Seguretat Alimentària (EFSA), un nen de 4 anys podria requerir (de mitjana) entre 1.250 kcal i 1.970 kcal al dia.

Les dues ingestes serien perfectament normals i visiblement diferents, especialment si comparem individus situats als dos extrems. És a dir, hi ha nens i nenes que menjaran més i d’altres que menjaran molt menys, i no és pot saber amb certesa qui necessita què. Justament per aquesta raó hem de permetre que siguin ells els que es regulin, seguint els senyals innats de gana i sacietat. “Per descomptat, com passa amb tot, hi ha límits”, puntualitza Baladia. “Un pes corporal saludable i l’avaluació rutinària per part dels professionals sanitaris seran el complement perfecte per a confirmar que tot està en ordre”.

Passa el mateix amb tots els nutrients. Fins i tot aquells que considerem clau i més ben estudiats, com ara el calci. L’EFSA va estimar que els requeriments mitjans de calci al dia en nens i nenes de 4 i 10 anys són de 680 mg. No obstant això, el mateix organisme va concloure que per la falta de coneixement sobre la variabilitat dels requeriments de calci entre els diferents nens i nenes de la mateixa edat, s’augmentarien els requeriments a 800 mg/dia per a assegurar que es cobreixen les necessitats de calci de la majoria de la població.

En relació amb la por que molts progenitors i cuidadors senten perquè la ingesta d’aliments pogués resultar insuficient per a cobrir els requeriments nutricionals dels més petits, convé recordar que som en una societat de sobreconsum, on els problemes principals deriven de l’excés i no del dèficit, i on les taxes de sobrepès i obesitat infantil ja són, per desgràcia, del 40%, segons l’estudi sobre Hàbits Alimentaris i Estat Nutricional de la Població Espanyola (ENPE) de la Fundació Eroski.

En conclusió, és molt difícil establir quina quantitat d’aliments hem d’oferir a cada nen per a assegurar-nos que l’alimentació sigui suficient, ja que la quantitat necessària per als uns i els altres pot ser molt diferent. El més assenyat és proposar una quantitat raonable d’aliments saludables i que siguin ells els qui decideixin quant necessiten menjar.

També convé explorar les preferències i actituds dels nens i nenes en relació amb les diferents maneres de preparar els aliments. Es recomana utilitzar amb més freqüència el bullit, el vapor, la planxa i el forn, i deixar els fregits com una tècnica culinària d’ús esporàdic.

Petits canvis per a menjar millor

MÉS

  • Fruites i hortalisses
  • Llegums
  • Fruita seca
  • Vida activa i social

CANVIAR A

  • Aigua
  • Aliments integrals
  • Oli d’oliva verge
  • Aliments de temporada i de proximitat

MENYS

  • Sal
  • Sucres
  • Carn vermella i processada
  • Aliments ultraprocessats

Font: Petits canvis per a menjar millor, Generalitat de Catalunya.

Paginació dins d’aquest contingut

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions