Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Edició impresa >

:

Paginació dins d’aquest contingut

  • Ves a la pàgina anterior: « 
  • Ets a la pàgina: [Pàg.. 6 de 0]

Estàs en la següent localització: Portada > Edició impresa >

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Les edats de la nutrició : Molèsties típiques de l’embaràs, com es poden alleujar?

Si l’alimentació és molt important en qualsevol etapa de la nostra vida, durant la gestació és primordial. Portar una dieta equilibrada, actuar davant un dèficit de nutrients o cuidar especialment la seguretat alimentària resulten clau.

Molèsties típiques de l’embaràs, com es poden alleujar?

Durant la gestació, la futura mare pot patir una sèrie de símptomes que, sense que sigui una afecció específica, sovint acompanyen l’embaràs o es fan més intenses durant aquest.

Vòmits i nàusees

Segons les guies mèdiques sobre la gestació, el 90% de les embarassades presenten nàusees i un 60%, a més, vomiten. Tots dos símptomes apareixen als pocs dies del retard menstrual: els vòmits solen desaparèixer a les 16 o 20 setmanes de gestació, però les nàusees es poden mantenir fins al final de l’embaràs. És més freqüent que es produeixin als matins en dejú, encara que poden ocórrer a qualsevol hora del dia, sobretot quan se sent gana o cansament. El seu origen es relaciona amb l’augment sobtat de certes hormones (en concret, d’estrògens i gonadotropina coriònica). Si són intensos, poden provocar deshidratació, pèrdua de pes i alguns trastorns metabòlics. Les nàusees i els vòmits moderats, però, encara que són molestos, no solen presentar cap risc per a la salut de la mare o del nadó.

Consells per a mitigar aquest símptoma:

  • Prendre alguna cosa abans de llevar-se, ja que s’inicien els processos de digestió que reduiran l’excés d’acidesa de l’estómac i reduiran les nàusees.
  • Els aliments pastosos o secs (galetes, biscotes o cereals de l’esmorzar) es toleren més bé.
  • Evitar beure aigua o sucs àcids en dejú.
  • Beure bastants líquids entre els àpats, sobretot si es vomita.
  • Els líquids freds es toleren més bé i, si es prenen begudes gasoses, cal esperar sempre que es dissipin totes les bombolles.
  • Els aliments rics en hidrats de carboni complexos (midó), com el pa, les patates, l’arròs, la pasta i els llegums, s’han de menjar regularment, ja que ajuden a mantenir un nivell adequat de sucre (glucosa) en la sang, omplen l’estómac i alleugen el malestar.
  • Evitar els dolços i els aliments o menjars excessivament grassos, picants o condimentats i amb olors fortes.

Acidesa i cremors

L’estómac produeix secrecions àcides per ajudar la digestió. Normalment, una petita quantitat d’àcid passa de l’estómac cap a l’esòfag, però, quan reflueix de manera repetida, es produeix acidesa (pirosi). Aquests símptomes poden durar més de dues hores i, sovint, s’accentuen després dels àpats i s’agreugen quan qui els pateix està recolzat o tombat. Aquesta molèstia és comuna en més del 50% de les gestants: pot començar al tercer mes de gestació, però la incidència és més alta el tercer trimestre, en part a causa de la major pressió de l’úter sobre l’estómac (augmentat pel creixement del bebè) i per l’acció de la progesterona, una hormona els nivells de la qual s’incrementen en l’embaràs, i que relaxa el múscul de la vàlvula que connecta l’esòfag amb l’estómac i retarda així el buidatge de l’estómac a l’intestí.

Consells per a mitigar aquest símptoma:

  • Evitar aliments que poden irritar la superfície de l’esòfag, com alguns condiments i espècies (vinagre, pebre), fruita cítrica (taronja, mandarina, aranja, llimona) i els seus sucs, plats amb tomàquet o salsa de tomàquet.
  • Prescindir dels que retarden el buidatge gàstric, com ara begudes amb gas, cafè, te, xocolata i aliments o preparacions grasses (fregits, estofats o guisats grassos), i les infusions de menta, que afavoreixen el reflux.
  • Si es necessita un antiàcid (bicarbonat de sodi, antiàcids de magnesi…) s’ha de consultar abans el metge, ja que pot estar contraindicat segons l’evolució de l’embaràs.

Estrenyiment

Durant la gestació és molt freqüent, per la disminució del to muscular del còlon deguda als nivells de progesterona i per l’efecte de compressió que exerceix l’úter per l’augment de mida. Aquesta molèstia és determinant en l’aparició d’hemorroides, és a dir, la inflamació de les venes al voltant de l’anus.

Consells per a alleujar aquest símptoma:

  • Augmentar el consum d’aliments rics en fibra: fruita, verdura, llegums, cereals integrals i derivats. La fruita dessecada (prunes seques, figues, raïm) té més quantitat de fibra per unitat de pes, però també té més concentració de calories. Si l’embarassada prefereix segó de blat o civada (aquesta resulta més suau), l’ha d’acompanyar de líquids abundants; en cas contrari, podria provocar l’efecte invers i accentuar el restrenyiment.
  • Ingerir líquids abundants: aigua o altres begudes com ara infusions, brous…
  • Les begudes tèbies o calentes en dejú afavoreixen el moviment intestinal.
  • Mai s’ha de recórrer a medicaments laxants o cremes antihemorroidals sense consultar-ho amb l’especialista.

Paginació dins d’aquest contingut

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions