Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Edició impresa >

:

Paginació dins d’aquest contingut

  • Ves a la pàgina anterior: « 
  • Ets a la pàgina: [Pàg.. 2 de 0]

Estàs en la següent localització: Portada > Edició impresa >

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Les edats de la nutrició : Durant l'embaràs

Si l’alimentació és molt important en qualsevol etapa de la nostra vida, durant la gestació és primordial. Portar una dieta equilibrada, actuar davant un dèficit de nutrients o cuidar especialment la seguretat alimentària resulten clau.

Durant l'embaràs

Les recerques en matèria de dietètica i nutrició han demostrat que els hàbits alimentaris de la futura mare són factors que afecten directament la seva salut i la del seu nadó. En general, les recomanacions alimentàries durant la gestació pretenen cobrir les necessitats d’aliments pròpies de la gestant, satisfer les exigències nutritives degudes al creixement fetal, preparar a l’organisme matern per a enfrontar-se millor al part i assegurar reserves grasses per a la producció de llet durant la futura lactància. Això sí, sempre amb l’assessorament del metge que segueix el curs de l’embaràs i, si convé, del dietista nutricionista.

Què cal incloure en el menú

Segons apunta l’Organització Mundial de la Salut, una dieta sana durant l’embaràs és aquella que conté una quantitat adequada d’energia, proteïnes, vitamines i minerals obtinguts mitjançant el consum de diversos aliments. “És a dir, una dieta saludable per a tothom, rica en fruites i hortalisses, llegums, cereals de gra sencer, oli d’oliva, lactis, ous, peix, carns magres”, apunta Eduard Baladia, dietista nutricionista i membre de l’Acadèmia Espanyola de Nutrició i Dietètica. “Aquesta dieta s’adapta als requeriments lleugerament augmentats en aquesta etapa de la vida de forma natural, mitjançant els reflexos de gana i sacietat de l’embarassada, igual com passa quan fem exercici”.

S’ha de menjar per a dues persones?

És cert que, a partir del final del primer trimestre de gestació, es detecta un augment de les necessitats nutritives degudes al creixement del fetus. Els especialistes calculen que aquestes necessitats es xifren en unes 350 quilocalories diàries més, a partir del quart mes, sobre la ingesta feta habitualment. Tanmateix, un dels grans errors que se solen cometre durant l’embaràs és creure que cal menjar més. “És cert que hi ha alguns requeriments nutricionals que augmenten amb el pas dels mesos perquè són més necessaris, però també és veritat que en l’embaràs també hi ha adaptacions fisiològiques que fan que s’absorbeixin més nutrients i se’n perdin menys menjant el mateix. Per descomptat, la qualitat de la dieta, seguir un patró saludable i un estil de vida saludable és essencial”, explica Eduard Baladia. Per tant, no es tracta de duplicar el consum d’aliments, sinó que els aliments que componen la dieta aportin a l’organisme la quantitat necessària de nutrients essencials.

Aliments imprescindibles en aquesta etapa

Lactis

  • Es recomanen els lactis desnatats.
  • Cal assegurar-se que siguin pasteuritzats
  • Racions i freqüència. 4 lactis al dia. Poden ser llet o lactis com ara iogurt natural, quallada, formatge…

Aliments proteics (carns, peixos, ous i derivats)

  • Si es menja carn, s’han de prioritzar les carns blanques sobre les vermelles i processades.
  • S’han d’evitar els productes carnis crus o curats, com ara embotits i productes de xarcuteria (xoriço, llonganissa, salami), el pernil curat, altres embotits tallats i els patés refrigerats pels riscos microbiològics que tenen.
  • Els patés en conserva s’han de limitar per l’alt contingut en vitamina A, que, en excés, pot ser perjudicial per al fetus.
  • Si es menja peix, AESAN estableix que les dones embarassades no han de consumir 4 espècies de peix pel seu contingut en mercuri: luci, peix espasa, tauró i tonyina.
  • Racions i freqüència.2 racions al dia.

Llegums

  • Racions i freqüència. 2-4 vegades per setmana

Cereals

  • Cal triar sempre productes integrals: pasta, arròs, pa.
  • Racions i freqüència. Cal alternar aquests aliments en dinars i sopars de 2 a 4 vegades per setmana.

Fruites

  • Les fruites, idealment senceres i fresques.
  • El suc no equival a una ració de fruita. Si s’ingereix, es recomana que sigui pasteuritzat o fet a casa, després de rentar i desinfectar la fruita.

Racions i freqüència. Mínim 3 racions al dia. Una ració equival a una peça de fruita mitjana o 2-3 petites (mandarines, prunes…)

Paginació dins d’aquest contingut

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions