Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Edició impresa >

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

: Alimentació

Portar una alimentació saludable des del bressol ens ajudarà a evitar riscos futurs. Encara que una dieta equilibrada, amb més aliments vegetals i menys productes processats, i un estil de vida actiu resulten fonamentals, cada edat té les seves necessitats especials pròpies i els seus consells. Aquí comença una sèrie de reportatges que analitzaran en profunditat cada etapa els pròxims números.

Alimentació

EMBARÀS

  • Evitar el pernil, per risc de toxoplasmosi, i peixos com la tonyina vermella, el peix espasa, l’emperador, el lluç de riu i exemplars de la família del tauró (caçó, marraix, pinta-roja, tintorera i agullat), pel contingut en mercuri, perjudicial per al fetus.
  • Evitar postres i aperitius molt calòrics (pastissos, gelats, patates fregides).
  • Prendre fruita i vegetals abundants (almenys, 5 vegades al dia).
  • Moderar el consum de carn vermella. Eliminar la pell del pollastre.
  • Prioritzar els greixos saludables (com ara oli d’oliva, fruita seca, alvocat) davant la mantega o la margarina.

LACTÀNCIA

  • Els aliments complementaris s’han d’administrar amb cullera o tassa, i no amb biberó.
  • La llet materna ha de ser l’aliment principal.
  • Si s’introdueixen els aliments sòlids, valorar l’estratègia del Baby Led Weaning: el nadó pot manipular els aliments amb les mans per a descobrir la textura i sabor reals.
  • Els nadons menors d’1 any no han de prendre mel (risc de botulisme) ni begudes o coques d’arròs (concentració d’arsènic), ni fruita seca sencera (risc d’ennuegada).

INFÀNCIA

  • En cada àpat principal ha d’haver-hi almenys una ració d’aliments vegetals frescos.
  • La major part de les postres han de ser a base de fruita.
  • Cal evitar la presència de brioixeria, galetes i llaminadures a casa.
  • Restringir les fonts de calories líquides: sucs (ni tan sols casolans, ja que no substitueixen la ingesta de fruita), refrescos…
  • Permetre’ls triar què volen menjar, però sempre assegurant-nos que les opcions són saludables.
  • En els menors de 10 anys es recomana evitar el consum de tonyina vermella, peix espasa, emperador, lluç de riu i diversos exemplars de tauró per la presència de mercuri.

ADOLESCÈNCIA

  • Ordenar l’alimentació a casa: establir uns horaris i unes ingestes per a la tota la família (esmorzar, àpat de mig matí, dinar, berenar i sopar).
  • Variar al màxim l’alimentació, fins i tot dins de cada grup d’aliments (diferents verdures, fruites, llegums, carns, peixos…).
  • Evitar la presència de productes ultraprocessats a casa.
  • Limitar a ocasions molt puntuals el consum de snacks o aliments que són menys saludables.
  • Entre els 10 i els 14 anys, limitar la ingesta de tonyina vermella, peix espasa, emperador, lluç de riu i diversos exemplars de la família del tauró a 120 g al mes.

EDAT ADULTA

  • Planificar rutines saludables basades en la dieta mediterrània. Per exemple, tant en la compra de productes frescos i de temporada com a la cuina i el disseny de menús a l’hora de conservar i transmetre receptes tradicionals.
  • Vigilar els aliments rics en sucre, greixos saturats i sal.
  • Si es menja fora de manera habitual, evitar el consum de plats excessivament grassos, amb salses poc saludables, i les postres ensucrades.
  • La beguda de preferència sempre ha de ser l’aigua.

EDAT AVANÇADA

  • Prendre menys calories  en comparació amb etapes anteriors, si es porta una vida sedentària.
  • Procurar una alimentació variada i amb presència d’aliments saludables, frescos, de temporada i de proximitat.
  • Reduir les porcions i augmentar la quantitat de vegades que es menja per a tenir digestions millors i contribuir a un millor control dels nivells de sucre (glucosa) i de lípids en sang.
  • Prestar especial atenció a la hidratació i buscar altres fonts a més de l’aigua: sopes, purés, cremes, gelats, gelatines, fruites i verdures.

Paginació dins d’aquest contingut

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions