Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Edició impresa >

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

: Menjar “sense greix” no és sa

Nous estudis confirmen la relació directa entre l’alimentació i les malalties. Mitjançant la dieta ja es pot saber qui pot patir en cinc anys episodis cardiovasculars o cerebrovasculars.

Menjar “sense greix” no és sa

L’alt contingut en greix monoinsaturat de l’oli d’oliva ens va fer pensar, durant dècades, que el nostre or líquid podria comprometre la salut, per això es van promoure maneres de cuinar sense presència d’oli d’oliva. Martínez-González explica l’origen d’aquest error: “Durant els anys 80 i 90, moltes guies alimentàries estatunidenques van defensar que la millor dieta cardiovascular era la baixa en greix, fet que va calar en alguns cardiòlegs espanyols i que va fer pensar que l’oli d’oliva podia incrementar el risc cardiovascular. Però és un mite infundat”.

L’assaig Predimed va demostrar que és un error parlar de dieta baixa en greix com a patró cardiosaludable. “La dieta mediterrània i l’oli d’oliva ens allunyen de la malaltia cardiovascular, no l’augmenten”. Arribats a aquest punt, cal plantejar-se si la noció popular d’alimentació sana haurà demonitzat els fregits més per les creences que per les evidències, a la vista de la quantitat d’artefactes destinats a “fregir sense oli”. Bones notícies per als amants d’aquesta manera de cuinar, però només quan es fa amb oli d’oliva i es consumeix moderadament; tenint en compte que aquesta tècnica culinària augmenta el valor calòric del plat i, sobretot, que el temps i la temperatura del fregit destrueix bona part del contingut vitamínic.

Martínez-González també insisteix que cal desmitificar que l’oli d’oliva no sigui ideal per a fregir. “És el més adequat, el que resisteix millor la reutilització i el que protegeix més els aliments. En el cas dels fregits, alguna vegada en els estudis hem vist una associació a més guany de pes i més risc de malaltia metabòlica. Però parlem sempre d’un risc inferior que el que es detecta amb l’alt consum d’ultraprocessats, carns vermelles i embotits”, afegeix el catedràtic.

La sal, d’altra banda, s’ha de reduir al mínim possible, sense sobrepassar el màxim recomanat per l’OMS de 5 grams diaris, esgotant més aquest límit en el cas de persones hipertenses. Però la font principal de sal en l’alimentació no és el saler, sinó aliments com el pa blanc, els plats preparats, els formatges curats i els ultraprocessats com els snacks, els cereals de l’esmorzar, els embotits… A més, la cuina de la dieta mediterrània fa servir herbes aromàtiques, espècies i altres ingredients que permeten potenciar el sabor dels nostres plats sense recórrer tant a la sal.

Dieta mediterrània i covid-19

L’assot del coronavirus SARS-CoV-2 ha posat a prova el sistema immunitari. Hi ha persones que no presenten símptomes de la malaltia i d’altres que, per contra, acaben morint. Portar un patró d’alimentació sa i equilibrat pot ajudar al bon funcionament del sistema immunitari: “La seva resposta depèn d’un conjunt de variables múltiples. Davant les infeccions, hi ha diversos nutrients que fan un gran paper: el coure, el ferro, el seleni, el zinc i les vitamines A, B12, B9, B6, C i D. Sabem que la dieta mediterrània assegura l’adequació nutricional millor que cap altre patró, i això ens fa pensar que ens protegeix més davant d’infeccions, però en relació amb la covid-19 encara és aviat per a establir conclusions”, conclou Martínez-González.

Paginació dins d’aquest contingut

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions