Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Edició impresa >

Les dades, informacions, interpretacions i qualificacions que apareixen en aquesta informació corresponen exclusivament al moment en què es van realitzar i tenen, per tant, una vigència limitada.

: Vitamines i minerals: la millor munició per a les defenses

Que el sistema immunitari estigui fort depèn d’un treball en equip. Incorporar a la nostra dieta tots els nutrients que contribueixen activament al bon funcionament del sistema immunitari és una garantia: són aquells capaços d’influir en la capacitat de resposta de l’organisme davant l’arribada d’agents invasors (bacteris, virus o cèl·lules canceroses...). T’expliquem quins són, on són i quines quantitats necessitem. De debò.

Quan cal recórrer als suplements

Tens dèficit de vitamines o minerals? Els has d’adquirir de la dieta. És el que recomanaran tots els metges que consultis. I hi ha diverses raons per a no consumir suplements sense control mèdic. Primer, perquè alguns d’aquests no passen pels estrictes controls de qualitat a què estan subjectes els medicaments. Segon, perquè l’excés d’algunes vitamines pot tenir efectes perjudicials en la salut. Per exemple, una suplementació continuada de vitamina D pot ocasionar una acumulació de calci en els teixits (hipercalcèmia, que pot acabar creant problemes d’osteoporosi, càlculs renals, desorientació o arrítmies).

Un excés de vitamina A pot implicar danys hepàtics, i dosis superiors de B6 de forma continuada poden derivar en danys neurològics (en concret, en els nervis perifèrics, els que uneixen el cervell i la medul·la espinal amb la resta del cos). Només en casos molt concrets, el metge en recomana la suplementació. Aquests en són alguns:

  1. Infants durant el primer any de vida (vitamina D) i en casos de molt prematurs (ferro).
  2. A vegades, es recepta vitamina D en persones veganes perquè, encara que la font principal és la llum solar, també s’aconsegueix consumint productes lactis, que els seguidors d’aquesta alimentació no prenen.
  3. B12 en, generalment, tots els vegans –ja que una dieta 100% vegetal no aporta aquesta vitamina–, i també en molts vegetarians, encara que s’ha d’atendre sempre la recomanació del metge. En nens vegetarians, el pediatre avaluarà la necessitat de donar suplements de ferro i vitamina B12 (obligatòria per a nens vegans). Sempre amb analítica prèvia i sota decisió del pediatre.
  4. Àcid fòlic i iode durant l’embaràs.
  5. En casos de malalties cròniques, que impedeixen absorbir tots els nutrients per la malaltia o perquè interfereixen certs fàrmacs.
  6. Quan l’alimentació habitual no aconsegueix per a suplir aquest dèficit. Pot ser en la vellesa (sempre amb control mèdic, ja que hi ha ancians que no ho necessiten i pot interferir amb altres fàrmacs), i també en l’adolescència pel pic de creixement, si a aquesta edat es fa molt d’exercici físic i es consumeix més del que s’ingereix.

Paginació dins d’aquest contingut

  • Ves a la pàgina anterior: « Minerals
  • Ets a la pàgina: [Pàg.. 5 de 5]

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions