Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Edició impresa >

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Trastorns del son : Una altra nit en blanc

NO SÓN POCS ELS ESPANYOLS QUE, AMB FREQÜÈNCIA, NO PODEN ACLUCAR ELS ULLS: MÉS DE QUATRE MILIONS PATEIXEN INSOMNI CRÒNIC. AQUEST TRASTORN NO NOMÉS AFECTA LA QUALITAT DE VIDA DELS QUI EL PATEIXEN, TAMBÉ ESTÀ VINCULAT AMB L’APARICIÓ DE DIVERSES MALALTIES CARDIOVASCULARS I NEUROLÒGIQUES. REPASSEM LES ÚLTIMES TERÀPIES PER A CONCILIAR EL SON.

El son ens serveix com a iniciliatzació diària per a poder funcionar i mantenir un estat de salut física i mental correcte. Per això, passem un terç de la nostra vida dormint. Però cada vegada li dediquem menys temps i, a sobre, ho fem malament. Ens costa agafar el son, de matinada ens passem hores amb els ulls com a plats i, de vegades, ni tan sols ens cal el despertador. Més de la meitat dels espanyols (58%) confessa que no dorm bé, i un 13% que no descansa “gens bé”. Ho diu l’enquesta Com dormen els espanyols?, presentada per la Societat Espanyola de Son (SES) i Philips, feta el mes de març passat. El son mitjà és de 6,8 hores de dilluns a divendres, mentre que, durant el cap de setmana, s’intenta recuperar el temps perdut, encara que, segons els experts de la Càtedra de Recerca del Son de la Universitat de Granada, algunes de les conseqüències negatives de dormir poc, com les alteracions en l’estat d’ànim, poden persistir tot i dormir algunes hores extra els dissabtes i els diumenges. És a dir: no dormim prou de la nit i, de dia, notem que estem cansats o que tenim somnolència, entre altres efectes.

Però hi ha altres conseqüències de les quals no som tan conscients. Com es recull en el suplement Son saludable: evidències i guies d’actuació de la SES, publicat el 2016 en la Revista de Neurologia, cada vegada hi ha més evidència científica que “la manca de son deriva en intolerància a la glucosa i diabetis, increment de l’activitat del sistema nerviós simpàtic i hipertensió, o reducció en la secreció de leptina [hormona que regula la gana] i obesitat”. També apunta que s’associa amb l’aparició de malalties cardiovasculars, perfil lipídic aterogènic [dipòsits de greixos en les parets de les artèries], calcificacions en les artèries coronàries o diversos tipus de càncer. I no només això. Enguany, la Societat Espanyola de Neurologia (SEN) recordava que “el mal son es considera com un desencadenant o risc per a trastorns neurològics determinats, com ara ictus, Parkinson, Alzheimer o diverses malalties neuromusculars”.

L’epidèmia nocturna

En un entorn agradable (sense sorolls ni llum, i entre 18 i 21 °C de temperatura), pot ser que sigui complicat iniciar el son en menys de 20 o 30 minuts; dormim a batzegades o fins i tot ens despertem abans d’hora. Però si, a més, es veu afectada la nostra qualitat de vida i l’activitat diürna (amb somnolència, fatiga, dèficit cognitiu amb falta de concentració, d’atenció o de memòria, canvis d’humor, cefalees, afectació psicomotora…), el diagnòstic clínic serà insomni. Es tracta del trastorn del son més freqüent. Més de quatre milions d’espanyols en pateixen de manera crònica, segons la SEN i, entre un 20 i un 48% de la població, de manera transitòria. En l’insomni crònic, les dificultats amb el son passen més de tres vegades per setmana i, almenys, durant tres mesos; en el de curta durada, no arriben a tres mesos. És més comú en dones i en persones més grans de 65 anys.

Les causes de l’anomenada “epidèmia nocturna del segle XXI” són variades. Segons Odile Romero, cap de la Unitat del Son de l’Hospital Vall d’Hebron de Barcelona, l’estil de vida occidental actual hi té molt a veure: “La crisi, els problemes econòmics o de família, l’estrès o una societat de consum cada cop més competitiva no afavoreixen la cura del son ni la seva qualitat. I les xarxes socials, els dispositius mòbils o els horaris de la televisió tampoc hi ajuden. Dormir no és perdre el temps. Cal cuidar el son, igual que, per salut, cuidem l’alimentació, controlem la tensió o fem esport”.

Paginació dins d’aquest contingut

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions
Fundació EROSKI

Validacions d’aquesta pàgina

  • : Conformitat amb el Nivell Triple-A, de les Directrius d’accessibilitat per al contingut web 1.0 del W3C-WAI
  • XHTML: Validació del W3C indicant que aquest document és XHTML 1.1 correcte
  • CSS: Validación del W3C indicando que este documento usa CSS de forma correcta
  • RSS: Validació de feedvalidator.org indicant que els nostres titulars RSS tenen un format correcte