Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Edició impresa >

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

: Riure i plorar, beneficiosos per a la salut

La rialla i el plor són sans i beneficiosos, contribueixen a mantenir l'equilibri psicològic i un estat físic saludable

Riure i plorar, beneficiosos per a la salut

Des del punt de vista de la salut psíquica i física, tan beneficiós és riure com plorar, ja que totes dues manifestacions ajuden a alliberar emocions positives i negatives. I les dues són necessàries perquè la persona canalitzi i expressi de forma correcta els estats d’ànim.

/imgs/20120101/salud2-3.jpg
L’escola que més ha utilitzat el sentit de l’humor com a instrument de curació ha estat la Teràpia Racional Emotiva, d’Albert Ellis. Aquest autor afirma que la pertorbació emocional sol consistir a exagerar la importància de les coses i utilitza el debat i els recursos humorístics com a teràpia per a conscienciar i adonar-se dels errors del pensament. Un altre psiquiatre, William Fry, que n’ha estudiat els efectes beneficiosos durant més de 25 anys, assegura que tres minuts de riure intens tenen els mateixos beneficis que deu minuts remant de manera enèrgica.

L’explicació es troba en el fet que quan es deixa anar una rialla, es desplega un feix de beneficis per a la nostra salut: s’exercita i es relaxa la musculatura, es millora la respiració, s’alliberen hormones de l’estrès, millora la digestió, disminueix el restrenyiment, s’enforteixen les defenses (com ara d’algunes cèl.lules clau, com els limfòcits T citotòxics per a prevenir la formació de tumors) i augmenta el reg d’oxigen a tots els òrgans.

A més d’aquests beneficis, el riure és també un eficaç analgèsic natural, que ajuda a suportar el dolor físic, segons un estudi recent de la Universitat d’Oxford, publicat en la revista “Proceedings of the Royal Society B: Biological Sciences”, que ha confirmat que les persones que més riuen són capaces suportar el dolor fins en un 10% més. A més, ha comprovat que el riure simple i pla no tindria cap efecte analgèsic, mentre que sí que en tenen les rialles, que són les que permeten alliberar les endorfines, generar un determinat estat d’eufòria i calmar el dolor. Els científics expliquen que un possible motiu seria el buidatge de l’aire dels pulmons quan esclafeix la rialla.

Si el riure funciona com un analgèsic contra el dolor, el principal benefici del plor és l’efecte com a calmant natural, ja que disminueix el nivell d’angoixa, permet reduir la intensitat de les emocions fortes i les treballa amb més lucidesa. Tot i això, és convenient conèixer la diferència entre un plor sa o proporcional al motiu que el desencadena, i un de patològic. Per tant, plorar molt i de manera desconsolada és normal si s’associa a un fet trist, com és la mort d’un ésser estimat, però no ho és si es relaciona amb símptomes com no dormir, patir angoixa, deixar de menjar, perdre pes, sentir-se sense ànim per fer alguna cosa, patir una gran tristesa, tenir ganes de morir-se o idees suïcides. En aquests casos, el plor seria desproporcionat i un possible senyal d’un trastorn mental.

Consells per a riure i plorar de manera sana

  1. /imgs/20120101/salud2-4.jpg
    Aprendre a riure’s d’un mateix, de les virtuts, els defectes, els errors i les distraccions i buscar el costat bo de les coses.
  2. Augmentar la confiança en un mateix i prendre’s la vida de manera optimista.
  3. Distanciar-se dels problemes, ja que el riure permet veure’ls des d’una altra perspectiva, sense dramatitzar, exagerar ni generalitzar.
  4. Conrear l’esperit de l’humor, amb la lectura d’acudits; aprendre de les persones amb bon humor, contagiar-se’n i prendre notes de situacions divertides d’un mateix i dels altres.
  5. Relacionar-se amb humor: veure pel.lícules divertides, d’humor, comèdies…; llegir revistes d’humor i crear una nova actitud davant la vida.
  6. En el cas del plor, analitzar la situació, expressar-la en paraules i parlar sobre el que produeix malestar, tristesa, desesperació o desassossec. Verbalitzar-ho ajuda a fluir el sentiment enquistat i a alliberar-se’n amb el plor.

Font: Ferran Martínez Gómez, psicòleg clínic i director d’ISEP Clínic a Castelló de la Plana.

Paginació dins d’aquest contingut

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions