Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Edició impresa >

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

: Vitamina D, la sort de viure al sol

DES QUE SOM NENS EN SENTIM A PARLAR I APRENEM A ASSOCIAR-LES AMB UNA GARANTIA DE SALUT I BENESTAR. PERÒ, TAMBÉ DES DE BEN PETITS, DONEM PER CERTES LES SEVES VIRTUTS I PROPIETATS SENSE SABER QUINES SÓN LLEGENDA I QUINES REALITAT. HA ARRIBAT EL MOMENT DE REPASSAR QUÈ SÓN LES VITAMINES I, A LA VISTA DELS ÚLTIMS ESTUDIS, DESCOBRIR QUIN PAPER ACOMPLEIXEN EN LA NOSTRA SALUT.

Vitamina D, la sort de viure al sol

Més del 80% dels espanyols majors de 65 anys i un 40% de la població menor d’aquesta edat tenen dèficit de vitamina D. I no és només un problema nostre: el 88% de la població mundial també està sota mínims. Es tracta d’un problema global que no afecta només la salut dels nostres ossos: en l’actualitat se sap que la vitamina D acompleix un rol essencial en el manteniment del sistema immunològic, el metabolisme o el nostre sistema cardiovascular. Com es pot corregir? Mentre que en altres vitamines sempre tendim a mirar a la dieta, el cas de la vitamina D és diferent, perquè només podem obtenir un 10% dels requeriments a través de l’alimentació (5 µg).

La vitamina D es pot presentar en dues formes: vitamina D3, que és la que ens interessa i s’obté a través del sol, i vitamina D2, la que ingerim gràcies als vegetals i que és molt menys eficaç (els nivells de vitamina D en sang augmenten la meitat que amb la D3). Quan prenem lactis desnatats, hem de tenir en compte que quan se n’elimina el greix també se’n treu la vitamina D3. És per això que els fabricants hi afegeixen vitamina D, però el més normal és que l’enriqueixin amb la D2, que a penes ens servirà.

  • Font principal. El 90% l’aconseguim del sol. En aquest sentit, es recomana exposar-hi la cara, els braços i les mans entre 20 minuts i mitja hora al dia, encara que hi ha un fort debat en la comunitat científica pel risc que pot suposar l’exposició al sol sense fotoprotecció i perquè no hi ha consens sobre quins són els nostres requeriments reals d’aquesta vitamina. Si no tenim suficient ni amb la dieta ni amb el sol, haurem d’acudir a un metge perquè ens assessori sobre com hem d’actuar.
  • Fonts complementàries. Ous de gallina, peixos grassos (anguila, areng, sardina o salmó), formatges curats i lactis sencers.
  • Fonts menys conegudes. També contenen vitamina D alguns vegetals, com l’alvocat, els bolets en general i els xampinyons en particular.

ELS LACTANTS. “La dieta habitual d’un nen del nostre entorn cobreix àmpliament les necessitats diàries de vitamines”, exposa la pediatra Lucía Galán, per a afegir una excepció: “L’OMS i l’Associació Espanyola de Pediatria recomanen suplements de vitamina D3 en els lactants menors d’un any”. Per a evitar que els més petits tinguin dèficit d’aquesta vitamina, aquests suplements es mantindran fins que el bebè prengui un litre diari de llet enriquida en vitamina D.

Paginació dins d’aquest contingut

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions