Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Edició impresa >

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

: Tots els tipus de greixos

Malgrat la fama que té, el consum de greix és necessari en una alimentació sana i equilibrada, però no tots són iguals i de vegades s’han d’evitar, és veritat. És el que passa amb els greixos trans industrials, que estan presents en molts productes i el seu consum excessiu multiplica el risc de patir problemes cardiovasculars.

Tots els tipus de greixos

Àcids grassos saturats

Carn vermella rica en matèria grassa (vedella, xai i porc), productes lactis sense desgreixar (com ara mantega, formatge, gelat, llet i crema), oli de palma, oli de coco i llard de porc.

Àcids grassos insaturats

  • Trans
    • Olis vegetals que han estat sotmesos a un procés d’hidrogenació parcial. Presents de manera natural en la llet, la vedella i el xai.
  • Poliinsaturats
    • Omega-3. Peix blau (com el salmó, el verat, l’areng i la truita), l’oli de colza, matèries grasses toves per a untar, nous, soia, llinosa i els seus olis.
    • Omega-6. Matèries grasses toves per a untar, llavors de gira-sol, germen de blat, llavors de sèsam, nous, soia, blat de moro i els seus olis.
  • Monoinsaturats 
    • Oli de colza, olives, llavors de gira-sol, llavors de sèsam, alvocats, ametlles, cacauets, avellanes i els seus olis.

Font: Consell Europeu d’Informació sobre l’Alimentació (Eufic).

En quins productes hi ha greixos trans?

L’única manera d’intuir si un producte conté greixos trans industrials és fer un cop d’ull a la llista d’ingredients. Si hi posa “greix parcialment hidrogenat”, de segur que el producte n’inclou. No obstant això, si comprem alguna cosa en una cadena de menjar ràpid serà molt més complicat saber aquesta informació. És en aquests productes precisament on s’ha comprovat que els nivells de greixos trans són més a prop del límit que permet la legislació:

  • Productes servits en establiments de menjar ràpid
  • Plats preparats
  • Galetes artesanes
  • Cacau soluble
  • Postres i rebosteria per a elaborar

Quins greixos s’utilitzen per a substituir-los?

Per a substituir els greixos trans dels seus productes, els fabricants han augmentat la presència d’altres tipus de greix: els saturats (també perjudicials) i els insaturats (amb un perfil nutricional més bo). Un estudi en diversos països va analitzar quin tipus de greix substituïa els trans en tres aliments: patates fregides, crispetes per a microones i brioixeria. En el cas de les patates fregides i de les crispetes per a microones, els greixos trans es van reemplaçar tant per saturats com per insaturats. En el cas de la brioixeria, es van observar productes amb un 40% menys de greixos trans, que majoritàriament es van reemplaçar per greixos saturats. “Sembla, per tant, que és en els productes de brioixeria on es fa més difícil el reemplaçament pels greixos insaturats”, conclou el tecnòleg dels aliments Delgado Pando.

Com es pot calcular el greix que s’ingereix i la seva naturalesa

A l’hora de comprar podem saber el tipus i la quantitat de greix que contenen els productes en el supermercat si fem un cop d’ull a l’etiquetatge. Aquí, trobarem la quantitat de greix per cada 100 g de producte i també quant de greix saturat conté. Si restem el greix saturat al total. trobarem la quantitat de greix insaturat.

Recordem que per a un adult mitjà es recomana consumir entre 50 i 100 g de greix al dia i que els greixos saturats han de suposar la menor quantitat possible. L’OMS estableix uns 25 g al dia com a límit màxim.

Els productes que més greix aporten a la població espanyola són: oli d’oliva, carns i embotits, brioixeria i pastisseria, formatges i llets, i els productes precuinats. Haurem de fixar-nos en aquests aliments si volem limitar el consum de greix.

Paginació dins d’aquest contingut

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions