Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Edició impresa >

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

: Fasciïtis plantar: la seqüela d’una mala elecció del calçat

Les restriccions a la mobilitat han provocat un descens en el nombre de passos que fem cada. Aquest sedentarisme forçós, unit al fet que durant la pandèmia hem relegat els peus a un segon pla, ha tingut conseqüències negatives: dolor, ferides i problemes a la pell. Descobrir què hem fet malament ens ensenyarà a no menysvalorar-los i a prevenir molèsties que poden degenerar en alguna cosa més seriosa.

Fasciïtis plantar: la seqüela d’una mala elecció del calçat

Què és. Dolor a la planta del peu. Aquesta és la definició de fasciïtis plantar, que deu el nom a la fàscia, una mena de segona pell que envolta tot el nostre cos. És una banda de teixit molt gruixuda i resistent que penetra i embolcalla tots els nostres òrgans, ossos, músculs i fibres nervioses, i manté el cos interconnectat, donant-li forma, elasticitat, suport i protecció. Al seu pas per la planta, aquesta banda elàstica, que baixa des del taló fins a la zona inferior dels dits, suporta l’arc del peu, amorteix els nostres passos i ens dona l’impuls que necessitem per a caminar. Quan la zona s’inflama, apareix un dolor punxant i molt molest quan caminem o ens recolzem sobre el peu.

A qui afecta. Es produeix amb més freqüència en persones que tenen excés de pes, ja que durant la marxa el peu se sotmet a unes forces pels impactes amb el terra que poden arribar a ser 2 o 3 vegades el pes corporal, i la fàscia i l’arc del peu s’encarreguen d’aguantar tots aquests quilos. Però també ho pateixen els esportistes, sobretot els corredors de llargues distàncies, les persones amb el pont del peu alterat (tant els peus buits com els peus plans), i també quan abusem d’un calçat inadequat. “És el que ha passat aquests mesos. Hem observat més casos de fasciïtis perquè, de sobte, hem passat de portar una mica de taló (el que aconsellem els podòlegs per a la vida quotidiana, d’uns 3-4 centímetres) a la sabatilla d’anar per casa o a caminar descalços tot el dia, de manera que hem obligat el bessó a treballar més. Aquest sobreesforç és el que fa que se sobrecarregui i s’inflami la musculatura de la planta del peu”, explica Carrascosa.

Com la podem prevenir. Per a evitar la fasciïtis és important triar unes bones sabatilles d’anar per casa. Aquest tipus de calçat està dissenyat per a portar-lo un temps determinat (de 30 minuts a un màxim de 3 hores), no les 12 hores que s’han utilitzat durant el confinament i el teletreball. A més, quan comencen a desgastar-se les hem de substituir per unes altres, cosa que no solem fer. Anar descalç tampoc no és una bona opció, segons la podòloga. Una hora al dia pot ser recomanable, molt més si caminem per la sorra, la gespa o la catifa, ja que ens ajuda a alliberar la pressió que ocasiona la forma de la sabata i la humitat que es genera. Però anar sense calçat per casa durant llargs períodes de temps i en superfícies dures, a més d’exposar el peu a bacteris i fongs (papil·lomes), suposa sobrecarregar la planta i podem ensopegar o tenir accidents casolans que desencadenin lesions o fractures. “Només ho recomanem, i no tot el dia, als nens que comencen a caminar, perquè està comprovat que caminar descalç és beneficiós per al seu sistema psicomotriu i cognitiu, però sempre amb mitjons o algun tipus de protecció”, matisa Elena Carrascosa.

Com es tracta. Només el podòleg pot diagnosticar la fàscia, una patologia que gairebé sempre es resol així:

  • Disminuir la sobrecàrrega del peu. Per a fer-ho, es recomana perdre pes (si és necessari), evitar el calçat no apropiat i no estar drets durant molt de temps.
  • Aplicar un automassatge en la planta, fent servir gel i pomada o fent alguns exercicis específics d’estiraments per a la fàscia (vegeu el requadre de la pàgina 37).
  • Només en cas que l’especialista ho consideri adequat es recomana fer servir taloneres toves, falques de silicona o plantilles per a reduir l’arc del peu.

Paginació dins d’aquest contingut

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions