Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Edició impresa >

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

: Cal sospitar de tots?

FONT DE POLÈMICA (I, DE VEGADES, DE NUTRIENTS), ELS ANOMENATS ALIMENTS FUNCIONALS S’HAN INSTAL·LAT ALS LINEALS DE SUPERMERCAT I EN LES NOSTRES VIDES COM A PRODUCTES HABITUALS AMB LA INTENCIÓ DE MILLORAR LA NOSTRA SALUT. PERÒ, QUÈ HI HA DE CERT EN ELS BENEFICIS QUE PROMETEN?

Cal sospitar de tots?

No, no de tots. De fet, alguns aliments funcionals són necessaris. Un producte del qual s’ha eliminat o substituït un ingredient –per exemple, un al·lergen– també es considera funcional. També hi ha aliments enriquits que tenen efectes demostrats i estan autoritzats per l’Autoritat Europea en Seguretat Alimentària (EFSA). Un exemple clar: els productes enriquits amb fitosterols –com el Danacol o el Benecol– bloquegen l’absorció del colesterol i en provoquen l’eliminació pels excrements. De fet, s’assumeix que un consum de 1,5-3 grams d’esterols a la setmana (un Danacol, per exemple, en té 1,6 g) podria disminuir el colesterol sobre un 11%. Aquesta quantitat no s’aconsegueix exclusivament amb la dieta, encara que sigui equilibrada, perquè l’aportació d’aquests nutrients en la ingesta de fruites i verdures no és suficient. Però, com a aliments amb un component per a la salut, cal seguir una sèrie de precaucions:

  • No es poden prendre en tots els casos. Igual que amb un medicament, cal tenir en compte les seves indicacions.
  • No funcionen “per a prevenir”. No impedeixen que augmenti el colesterol, així que no serveix de res que es prenguin si la persona no té valors fora dels marges.
  • No es poden utilitzar en nens, ni en dones embarassades o que estiguin en període de lactància. Els esterols (colesterol vegetal) que tenen competeixen amb el colesterol animal (essencial per a la construcció d’hormones de creixement) i aquest perdria absorció, i es reduirien els nivells de colesterol en sang.
  • No es recomana prendre’n més de 3 grams al dia (a partir d’aquesta quantitat, no redueix el colesterol).
  • El seu efecte, per si mateix, no evitarà nivells alts de colesterol si no es complementa amb una dieta equilibrada.
  • Al mateix temps, cal augmentar la ingesta de fruites i verdures, perquè eliminen el colesterol, però també afecten altres nutrients. Per exemple, quan els esterols es prenen en dosis altes, interfereixen amb l’absorció de les vitamines liposolubles, principalment amb els carotens.
  • S’han de prendre amb el coneixement del metge per si tenen contraindicacions quan es barregen amb altres fàrmacs amb el mateix objectiu.

Paginació dins d’aquest contingut

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions