Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Edició impresa >

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

: Alleugerir la motxilla: fascicles i suports digitals

Són la millor opció per a carregar el material escolar, per davant de carteres i carrets, sempre que no pesin més del 10% del pes corporal del nen

Alleugerir la motxilla: fascicles i suports digitals

/imgs/20101001/salud3.jpg
Són nombrosos els especialistes que adverteixen sobre la necessitat d’alleugerir el pes de les motxilles. Entre les alternatives que proposen hi ha la de col.locar taquilles a les escoles per reduir el transport diari del material escolar, elaborar llibres per fascicles i utilitzar les noves tecnologies tant a escola com a casa. Per a aquest mateix curs, algunes editorials de llibres de text ja han començat a publicar el seu material per fascicles. A Múrcia, per exemple, ja s’ha fet una experiència pilot i s’han presentat llibres en mòduls.

La digitalització progressiva de les aules és una altra de les iniciatives que canviarà el panorama diari dels escolars. A poc a poc, es reemplaçaran els continguts en paper per suports digitals com CD i la possibilitat que els estudiants es descarreguin d’una pàgina web els materials que necessitin.

Causes més comunes del mal d’esquena en escolars

El mal d’esquena no es pot atribuir a un sol factor, com el pes de les motxilles, encara que aquest contribueix al seu desenvolupament d’una forma considerable. Alguns desencadenants del dolor lumbar són el mobiliari escolar inadequat (perquè obliga a adoptar males postures), la inactivitat física i el sedentarisme dels escolars, ja que comporta una pèrdua de força en els músculs de l’esquena i eleva el risc de patir dolors. Dormir sobre superfícies massa dures, o toves, que no permeten una bona adaptació de la curvatura de l’esquena i fan que aquesta s’arquegi, és una altra circumstància que també hi influeix.

La solució per a contrarestar el risc de patir aquest mal és senzilla: alleugerir el pes de la motxilla dels escolars, adquirir el mobiliari d’estudi adequat i ergonòmic i dormir sobre una superfície de descans de fermesa mitjana. Sense oblidar l’esport. Practicar exercici per a enfortir l’esquena és fonamental. El més correcte és fer-ho amb la supervisió d’un entrenador qualificat. I és que l’esport mal executat també comporta riscos per a la columna del nen.

Com ha de ser la motxilla ideal?

  • /imgs/20101001/salud1.jpg
    És fonamental que tingui la mida apropiada per a l’edat i talla de cada nen. Si és massa gran tendeix a omplir-se’n tot l’espai i la seva càrrega perjudica l’esquena.
  • El pes, juntament amb el contingut, no ha d’excedir el 10% del pes corporal del nen.
  • La carcassa ha de ser semitova perquè s’adapti a l’anatomia de l’estudiant.
  • Ha d’incorporar tirants amples i encoixinats (d’un mínim de 4 cm d’ample) per regular el respatller, que també ha de ser encoixinat. El cinturó és un altre dels accessoris imprescindibles. Fixa la motxilla a la cintura i evita que oscil.li. El més convenient és que sigui també encoixinat.
  • La motxilla ha de contenir un sistema de fixació de clip al pit o a la cintura. Millora la posició del cos en transportar el pes i facilita la seva càrrega sobre les dues espatlles.
  • És preferible optar per models que disposin de diversos compartiments per a organitzar millor la càrrega.
  • El material de què estigui fabricada és un altre dels elements que s’han de valorar. Ha de ser rígid i fort perquè resisteixi el pes.

Tot i això, una motxilla que compleixi tots aquests requisits no serveix de res si no s’utilitza de forma correcta.

Claus per a fer un bon ús de la motxilla:

  • S’ha de carregar només el que és necessari. Al final de la jornada, cal revisar i netejar la motxilla per a eliminar tot el que hi hagi quedat oblidat.
  • El material més pesant i voluminós ha d’estar a la part de l’esquena, col.locat de forma vertical.
  • L’infant ha de carregar-la sobre les dues espatlles, amb el pes repartit entre totes dues, per a adoptar una posició dreçada.
  • En contra del que es recomana habitualment, el millor no és col.locar-la tan amunt com sigui possible -entre els omòplats o les espatlles-, sinó avall, a la zona lumbar o entre els malucs. Ha de portar-se subjecta al més prop possible del cos.
  • No és aconsellable carregar la motxilla per una sola ansa, com una cartera, ja que la asimetria de la càrrega fa que es flexioni la columna.
  • Si la motxilla està molt carregada, per a aixecar-la cal fer-ho amb les dues mans, doblegant els genolls i fent força amb les cames.
  • En trajectes llargs i en pujar o baixar escales és convenient utilitzar les corretges del pit i de la cintura perquè la motxilla quedi ben subjecta. A més, convé assegurar-se que els tirants quedin ben ajustats perquè el pes descansi sobre les vèrtebres dorsals.

Font: EROSKI CONSUMER, Fundació Kovacs i FAPA Francisco Giner de los Ríos

Paginació dins d’aquest contingut

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions