Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Edició impresa >

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

: La lluita contra el malbaratament

L’esgotament de recursos naturals i l’excés de gasos d’efecte d’hivernacle fan mal al cor de la terra. La reorganització del sistema alimentari és la clau per a millorar la salut de la humanitat i la conservació del medi ambient.

La lluita contra el malbaratament

Una altra de les estratègies plantejades és reduir almenys a la meitat la pèrdua i el malbaratament d’aliments –actualment es perd entre el 30% i 40% del que es produeix–, fet que implica una cura més gran del planeta i, de pas, de l’economia personal. Tot això facilitarà que tot el planeta –que el 2050 superaria els 10.000 milions d’habitants– es pugui alimentar correctament. Els països rics hem d’evitar continuar malbaratant tant d’aliment i, per a aconseguir-ho, els experts destaquen la importància de fer-ne una bona gestió. En aquest sentit, apunten a millorar el transport d’aliments, el processament i envasament, a augmentar la col·laboració al llarg de la cadena de subministrament, a capacitar i equipar els productors o a educar els consumidors. “Això permetria alimentar tot el planeta i eliminar qualsevol debat sobre superpoblació”, analitza Lucía Vázquez, formadora i especialista en els objectius de desenvolupament sostenible (ODS). Aconseguir-los el 2030, igual com complir els acords de París, són dos dels objectius prioritaris dels investigadors de la comissió EAT-Lancet, perquè permetran crear “un món més just i inclusiu, on animals, vegetals i éssers humans puguem viure en plena harmonia”, apunta Vázquez.

L’experta creu que la pandèmia ha servit de revulsiu per a recordar-nos la importància de protegir el medi ambient i canviar de soca-rel el sistema de consum. “No es pot modificar amb rapidesa un sistema que fa dos segles que està basat en l’explotació, l’individualisme i la crema de combustible fòssil. Estem avançant en la transformació dels valors i això és el que importa”, afirma. La salut de les persones no només depèn de nosaltres mateixos, també ho fa de l’entorn on vivim: com més degradada estigui la salut del medi ambient, més ho estarà la nostra. Això té a veure principalment amb com produïm aliments i com els consumim. “Hem de ser optimistes, el canvi és possible, encara que no de manera immediata. Com a consumidors, hem d’exigir més informació als productors i als governs, però també fer un exercici de responsabilitat”, conclou Lucía Vázquez. Com més aviat transformem els nostres plats, millor.

Radiografia d’un potatge de llenties

Els ingredients que fomenta la dieta de salut planetària (llegums, grans, verdures, llavors) impliquen que molts dels plats de cullera tradicionals de la cuina mediterrània són saludables per a nosaltres i el planeta. Més encara si s’alliberen de grans quantitats de carn. Un bon exemple poden ser les llenties vídues, és a dir, sense carn. “Aquest tipus de plats podria consumir-se dues o tres vegades en setmana”, comenta María Teresa Nestares, directora del Màster en Alimentació i Esport per a la Salut de la Universitat de Granada. Aquest plat aporta:

  • Proteïnes. Les llenties, com els llegums en general, contenen molta proteïna, entorn del 23%. Si es complementen amb cereals com l’arròs poden aconseguir un valor biològic semblant a la proteïna animal.
  • Midó. Un hidrat de carboni complex nutricionalment més interessant per ser d’absorció lenta. Apte per als diabètics.
  • Fibra. També són una important aportació de fibra, que millora el trànsit intestinal i les fa cardiosaludables.
  • Minerals. També són font d’alguns minerals com el ferro, magnesi, fòsfor, potassi i zinc.
  • Greix. El seu contingut en greix és gairebé inexistent (1%).
  • + Verdures. Si al plat li sumem totes les verdures d’un bon potatge (pastanaga, patata, tomàquet, all i ceba), el valor nutricional augmenta, ja que són aliments rics en micronutrients (minerals i vitamines) i fibra.
  • + Oli d’oliva. Es completa amb una cullera d’oli d’oliva i pebre vermell. La sal i el pebre acaben d’amanir el que és un bon exemple de plat saludable i sostenible.

Paginació dins d’aquest contingut

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions