Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Edició impresa >

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

: Els tres pilars del son

L’ésser humà passa (o hauria de passar) un terç de la seva vida dormint. Aquesta dada demostra fins a quin punt el son influeix en la salut de les persones. Dormir bé és fonamental per a descansar i portar una vida sana, també en el cas dels menors. Però si falla alguna cosa a la nit, hem d’activar les alarmes. Les conseqüències poden ser serioses.

Els tres pilars del son

No hi ha una fórmula secreta per a dormir, segons l’especialista María José Martínez, però sí que hi ha tres pilars que hi ajuden.

  • Regularitat. Fer les activitats del dia sempre a la mateixa hora. L’esport, per exemple, afavoreix un son reparador, però és important controlar quan el fem. L’ideal és que no passi de les vuit del vespre.
  • Contrast. És convenient estar exposats durant el dia a la llum solar, i a la nit evitar la llum blava (la que emeten els dispositius electrònics). “El millor és no connectar-se a aquests aparells una hora o dues abans d’anar a dormir”, explica l’experta. També s’han d’evitar els dormitoris molt lluminosos.
  • Sincronització dels horaris entre setmana i dies festius, amb un marge de més o menys dues hores de diferència. “Si cada cap de setmana canvio les hores de llevar-me, els dinars i sopars, l’exercici… dono senyals erronis al cos que poden acabar desquadrant els meus hàbits de son”, conclou Martínez.

Deu consells per a dormir bé

  1. Establir un horari regular de son.
  2. Les migdiades diürnes han de durar un màxim de 45 minuts en els adults.
  3. No ingerir alcohol ni fumar abans d’anar a dormir.
  4. Evitar el consum de cafeïna, te, xocolata o begudes energètiques, almenys sis hores abans de dormir.
  5. Fugir dels sopars pesants o picants.
  6. Practicar exercici amb regularitat, però mai immediatament abans d’anar a dormir.
  7. Fer servir roba de llit còmoda.
  8. Mantenir l’habitació ben ventilada i amb un nivell de temperatura agradable.
  9. Durant la nit, eliminar de l’habitació qualsevol soroll i llum.
  10. Reservar el dormitori per a dormir, no per a treballar.

Font: Societat Espanyola del Son (SES).

Paginació dins d’aquest contingut

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions