Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Edició impresa >

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

: Què passa amb els nens i els adolescents?

L’ésser humà passa (o hauria de passar) un terç de la seva vida dormint. Aquesta dada demostra fins a quin punt el son influeix en la salut de les persones. Dormir bé és fonamental per a descansar i portar una vida sana, també en el cas dels menors. Però si falla alguna cosa a la nit, hem d’activar les alarmes. Les conseqüències poden ser serioses.

Què passa amb els nens i els adolescents?

En aquest cas, necessiten descansar més perquè estan en fase de creixement. Es recomana  que dormin entre 10 hores i 11 hores al dia, però cada nen és únic i té les seves necessitats. Els experts coincideixen que l’important, més que el nombre d’hores –que, al cap i a la fi, és una pauta–, és quan va a dormir. Es fica al llit a l’hora adequada? Descansa prou abans d’anar a escola? Una altra vegada, mantenir la regularitat en els hàbits de son és indispensable per a evitar uns desajustaments que poden passar factura al seu desenvolupament cognitiu.

Hi ha evidències clíniques que demostren que els nens i les nenes que dormen poques hores rendeixen menys a escola, pateixen somnolència al llarg del dia i perden nivells de concentració. Altres senyals relacionats amb la manca de son són la hiperactivitat, els problemes de comportament, els dolors a les extremitats, les migranyes i fins i tot la pèrdua de pes. De fet, l’absència de son afecta l’hormona del creixement (GH), també anomenada somatotròpica.

“La seva secreció es produeix al començament de la nit, durant el son profund. Si aquest s’interromp, disminueix considerablement la secreció d’aquesta hormona”, afirma la dietista-nutricionista Sara Martínez Esteban. La GH també es pot alliberar en les migdiades. De tota manera, aquesta substància es genera en altres moments de la vida dels menors, per exemple quan practiquen esport, segueixen una bona dieta i porten una vida saludable. Una cosa sí que és segura: dormir bé és fonamental per al bon funcionament hormonal.

Els patrons de son també s’alteren durant l’adolescència. Els canvis relacionats amb la pubertat provoquen que la melatonina s’alliberi més tard durant el dia, i això altera el ritme circadiari i, al seu torn, el cicle de son i vigília. Aquest fet determina que els adolescents s’adormin i es despertin més tard. Alhora, durant la pubertat el cervell desenvolupa una fase important de creixement i de creació de xarxes neuronals; per tant, és molt receptiu a adquirir noves habilitats. Perquè aquest procés es desenvolupi adequadament, és imprescindible dormir bé.

Paginació dins d’aquest contingut

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions