Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Edició impresa >

Los datos, informaciones, interpretaciones y calificaciones que aparecen en esta información corresponden exclusivamente al momento en que se realizaron y tienen, por tanto, una vigencia limitada.

: El menjar casolà no sempre és millor que l’industrial

MOLT SOVINT ES RELACIONA “PROCESSAT” AMB PERJUDICIAL, PERÒ HI HA CASOS EN QUÈ NO ÉS AIXÍ. AL SUPERMERCAT PODEM TROBAR GRAN VARIETAT DE PRODUCTES INDUSTRIALS QUE NO NOMÉS ENS FAN LA VIDA MÉS FÀCIL, SINÓ QUE TAMBÉ ENS AJUDEN A PORTAR UNA DIETA SALUDABLE I SEGURA.

El menjar casolà ens atreu i ens conquesta els sentits: està bo, fa bona olor, té bon aspecte, podem tocar-ne els ingredients i fins i tot el sentim mentre el preparem. També està molt vinculat a les nostres emocions i té el plus de ser únic. Però res d’això no passa amb el menjar industrial. El nostre vincle amb ell és pràctic i fred: li demanem que ens resolgui el dinar i el sopar, però poca cosa més. De fet, davant de l’expressió “menjar industrial”, els primers pensaments són negatius. Està justificat, aquest recel?

No en volem, però en mengem

Hi ha versions industrials de plats que també es preparen a casa i, de vegades, tendim a creure que la versió casolana és millor. Les mateixes fàbriques són conscients d’aquesta percepció social del menjar casolà, i això les ha portades a fer servir el reclam “casolà” en les seves campanyes. Malgrat això, la major part del que mengem a casa són productes processats per la indústria. Les últimes dades de consum, publicades al juny pel Ministeri d’Agricultura, Pesca i Alimentació, són rotundes: els productes frescos representen menys del 40% de la compra i la seva presència als nostres cistells disminueix a un ritme que, si es manté constant, els faria desaparèixer en 35 anys.

Després d’una lectura superficial, podríem pensar que a Espanya consumim processats o ultraprocessats el 60% de les vegades, mentre que la resta del temps mengem fresc i sa. Però no és exactament així. En primer lloc, perquè amb els productes frescos (per exemple, les pastanagues) també podem elaborar una infinitat de processats (com un bescuit), el perfil nutricional del qual està molt lluny de ser recomanable. En segon lloc, perquè hi ha productes processats saludables (com els pèsols congelats). I en tercer lloc, perquè hi ha processos industrials que protegeixen la nostra salut (com la pasteurització de la llet). Alguns productes industrials, a més de ser saludables, ens permeten estalviar temps i diners. La salsa de tomàquet de pot n’és un bon exemple: costa la meitat que la que fem a casa (o menys encara, segons les marques) i evita que passem gairebé dues hores a la cuina.

Saber triar les més saludables

Com podem distingir els processats industrials nutricionalment interessants dels que no ho són? Per a la dietista-nutricionista Laura Saavedra, “el primer (i gairebé l’únic) que cal mirar per a identificar un producte processat com a saludable és la llista d’ingredients”. Un bon producte processat sol presentar-se envasat i pot tenir més d’un ingredient, però no conté quantitats significatives de sal, sucres afegits, farines refinades o olis vegetals refinats. “Si el producte que analitzem té una llarga llista d’ingredients que, a més, ens sonen a xinès, és millor deixar-lo a la prestatgeria del supermercat”, emfatitza.

Saavedra, que també és tecnòloga alimentària, indica que “hi ha productes que, encara que hagin estat sotmesos a un procés de transformació per part de la indústria alimentària, no modifiquen la seva composició nutricional i els podem incloure en el nostre menú”. Per exemple: verdures ultracongelades, conserves de llegums o peixos, soia texturitzada, bosses de verdures a punt per a cuinar i servir, formatges curats, productes lactis fermentats… “Però alerta, perquè les begudes alcohòliques fermentades estarien dins d’aquest grup i no formen part d’una alimentació saludable”, adverteix. També cal estar atents a les quantitats de sucre o de sal.

Paginació dins d’aquest contingut

Et pot interessar:

Infografías | Fotografías | Investigaciones

Informació de copyright i avís legal

Visita el nostre canal Eroski Consumer TV

EROSKI CONSUMER ens prenem molt seriosament la privadesa de les teves dades, avís legal. © Fundació EROSKI

Fundació EROSKI

Validacions d’aquesta pàgina

  • : Conformitat amb el Nivell Triple-A, de les Directrius d’accessibilitat per al contingut web 1.0 del W3C-WAI
  • XHTML: Validació del W3C indicant que aquest document és XHTML 1.1 correcte
  • CSS: Validación del W3C indicando que este documento usa CSS de forma correcta
  • RSS: Validació de feedvalidator.org indicant que els nostres titulars RSS tenen un format correcte