Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Edició impresa >

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

: No tot és estudiar

Dedicar el temps necessari, concentrar-se en la tasca i posar l'esforç a comprendre la matèria, claus per a superar amb èxit els exàmens

No tot és estudiar

A més d’estudiar al màxim per preparar l’examen, s’ha de prestar atenció a un parell de qüestions que poden contribuir decisivament a aconseguir una bona qualificació en l’examen:

Assistir a classe i prestar atenció a les explicacions del professor és més útil que preguntar després als companys que han atès. Amb això, l’estudiant no solament serà capaç de crear uns apunts de qualitat, sinó que també podrà detectar els punts en què el docent posa una insistència especial i que són els que més possibilitats tenen de sortir a l’examen.

És convenient, a més, interessar-se pels costums del professor quan programa un examen: la seva forma de qualificació, el que més valora i el que més penalitza, si tendeix a repetir preguntes d’exàmens anteriors, si es decanta per un exercici en forma de test o pel tradicional…

De dia i amb descansos

/imgs/20100601/salud1-4.jpg
Per complir la planificació diària d’aprenentatge, l’estudiant s’ha de marcar un ritme d’estudi suficient i constant. Estudiar intensament durant cinc o sis hores un dia i no tornar a tocar els llibres fins al cap d’una setmana no és una bona estratègia. Un bon ritme de treball s’aconsegueix estudiant cada jornada i, si és possible, sense esperar a la nit. Els experts ho aconsellen així, ja que l’estudiant està més despert. Recalquen que no és convenient estudiar de nit. D’una banda, es rendeix menys perquè el nostre organisme està acostumat a descansar a aquestes hores. D’una altra, a l’endemà l’estudiant estarà esgotat i necessitarà dormir almenys durant part del dia, per la qual cosa l’hàbit d’estudi es frena i no resulta eficaç.

Quan s’organitzen les sessions d’estudi, cal tenir en compte els descansos, sempre necessaris. Hi ha especialistes que recomanen descansar cinc minuts per cada hora d’estudi, mentre que altres proposen que aquests petits períodes de descans es vagin acumulant al llarg del matí o de la tarda i que se’n gaudeixi en un petit parèntesi a mitjan sessió. Si la rutina d’estudi comença a les vuit i mitja del matí i acaba a les dues, la pausa seria a les 11:30 i duraria 30 minuts. De totes maneres, és el mateix estudiant qui ha d’establir el seu propi mètode d’estudi. Ara bé, convé estudiar sempre a la mateixa hora.

La concentració

No es tracta de passar-se hores i hores a l’habitació d’estudi o biblioteca, sinó de ser eficient i aprofitar-les al màxim. No solament són recomanables les petites pauses per a aclarir el cap i prendre noves forces per a les sessions següents, sinó que convé reservar per a després del temps d’estudi una mica de força anímica i fins i tot física, si és el cas, per a destinar-la a una activitat agradable que ajudi a la relaxació i a la desconnexió. Sortir a fer un passeig, practicar esport o xerrar amb els amics són algunes opcions vàlides.

La dieta ajuda

/imgs/20100601/salud1-3.jpg
Una alimentació ben plantejada i planificada ajuda que el rendiment acadèmic de l’estudiant millori. En època d’exàmens es produeix un gran desgast físic i psíquic que pot reduir la concentració. La massa cerebral representa entre un 2% i un 3% del pes corporal, però consumeix fins a un 20% de l’energia que proporciona la ingesta d’aliments. No per això els estudiants han d’augmentar el nombre de calories en el seu menú, sinó cuidar que inclogui els nutrients necessaris. Les vitamines del grup B -presents sobretot en la fruita, les verdures, els llegums-, la vitamina E -en els cereals i la fruita seca-, i les sals minerals com el potassi, el magnesi i el zinc, a més dels oligoelements -liti, silici, seleni i crom- s’han d’incloure en la dieta. La seva presa es vincula amb la capacitat de concentració, la memòria, el rendiment intel·lectual i fins i tot, en alguns casos, l’estat d’ànim. Si es desitja prendre vitamines addicionals convé que estiguin recomanades per un especialista i s’ha de recordar que només se n’obtindran resultats després de períodes de tractament de, com a mínim, unes setmanes, i no a curt termini.

Perquè la dieta de l’estudiant contribueixi que els resultats de l’examen siguin millors, cal començar el dia amb un desdejuni complet, no amb un cafè o un got de llet sense acompanyament.

Els nutricionistes d’EROSKI CONSUMER aconsellen distribuir la dieta, en època d’exàmens, en cinc preses: desdejuni, esmorzar, dinar, berenar i sopar. En els àpats principals no faltaran els llegums, el peix, la carn, els ous i els vegetals verds. A manera d’aperitiu convé prendre derivats lactis, fruita, cereals i fruita seca. Malgrat que és un costum molt arrelat, s’ha d’evitar el consum excessiu de cafè o de begudes amb cafeïna.

Paginació dins d’aquest contingut

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions