Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Edició impresa >

Los datos, informaciones, interpretaciones y calificaciones que aparecen en esta información corresponden exclusivamente al momento en que se realizaron y tienen, por tanto, una vigencia limitada.

: Dieta cetogènica: “Jo vaig perdre 10 quilos menjant bacó”

L’ANOMENADA DIETA KETO CONSISTEIX A REDUIR AL MÍNIM LA INGESTA DE CARBOHIDRATS I DONAR PRIORITAT ALS GREIXOS. ÉS LA MÉS BUSCADA A INTERNET I ES PRESENTA COM UNA SOLUCIÓ NOVA PER A APRIMAR-SE, PERÒ, HO ÉS? ANALITZEM QUÈ PROPOSA I QUINS SÓN ELS SEUS EFECTES.

Els greixos com a combustible

El fet que el combustible principal del nostre organisme procedeixi dels greixos té conseqüències metabòliques. Si gairebé no ingerim hidrats de carboni i esgotem les nostres reserves de glucogen, començarem a utilitzar els greixos com a font d’energia, tant els ingerits com els propis. Aquest procés, anomenat cetogènesi (ketogenesis, en anglès), és el que dona el nom a la dieta i el que s’utilitza per a promocionar-la. Els reclams són cridaners (“Fes que el teu cos sigui una màquina cremagreixos” o “Aprima’t menjant bacó”), però la realitat no és tan senzilla.

Promeses… i problemes

La dieta cetogènica va acompanyada de diverses promeses. Entre les principals, que és eficaç per a aprimar-se i que posa sota control la diabetis de tipus 2. Què en diu l’evidència? Segons estudis recents, com una metaanàlisi (2015) de la Harvard Medical School, les dietes baixes en carbohidrats i, en particular, les cetogèniques, són millors que les dietes baixes en greixos per a perdre pes a curt i mitjà termini. Al seu torn, la reducció de carbohidrats en la dieta millora alguns marcadors, com el sucre en sang, el colesterol, els triglicèrids, el greix total i l’abdominal. Sona bé. Per què, llavors, no és la panacea? Per dues raons fonamentals.

La primera és que, mentre se segueix, té alguns efectes adversos (vegeu el gràfic). Un compendi de seqüeles negatives per al benefici puntual que genera. La segona raó que posa en dubte aquesta dieta es troba en els mateixos estudis que documenten els seus beneficis: la seva eficàcia només està demostrada a curt i mitjà termini (entre sis mesos i dos anys), però no hi ha proves que es mantingui.

No és un detall menor. “Per a perdre pes o obtenir qualsevol altre benefici atribuïble a la dieta, una de les claus més importants és l’adherència al pla d’alimentació”, explica el dietista-nutricionista Julio Basulto. És a dir, que puguem sostenir-ho en el temps, no només durant sis setmanes, deu mesos o tres anys, sinó durant tota la vida. I això és molt complicat d’aconseguir quan es restringeix el consum d’un gran nombre d’aliments, incloent-hi alguns que són saludables, com els llegums o les fruites. “La dieta cetogènica, a més de ser molt restrictiva, s’allunya d’un patró de dieta sana”, subratlla. Aquest és un dels problemes principals.

Així, encara que de manera immediata s’aconsegueixin resultats, “ningú no vol perdre pes i després recuperar-lo, sinó mantenir la pèrdua amb el pas dels anys sense perdre la salut en l’intent”, apunta Basulto. L’avorriment, la monotonia i el cansament de menjar (o no menjar) sempre el mateix dificulta que es construeixi un hàbit. Molt sovint, aquestes dietes s’acaben abandonant o interrompent atipant-se de tot allò que està prohibit, amb l’efecte rebot consegüent. “Aquesta dieta té beneficis a curt termini, limitats en el temps, no està exempta de riscos i és difícil de seguir”, resumeix el dietista-nutricionista Juan Revenga. “Si fos tan meravellosa, fàcil i exitosa… tindríem ara aquests dubtes?”, es pregunta, i agrega que aquest mètode per a aprimar-se és, en realitat, molt antic.

Paginació dins d’aquest contingut

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions