Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Edició impresa >

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

BATUTS DE PROTEÏNES : L'abecé dels batuts

ES VENEN COM LA SOLUCIÓ MÀGICA PER A GUANYAR MÚSCUL I CREMAR GREIX GAIREBÉ SENSE ESFORÇ. UN PRODUCTE INFAL·LIBLE, CÒMODE I SABORÓS QUE AJUDA A ACONSEGUIR UN COS ESCULTURAL. LA RECEPTA? UN COMBINAT DE LÍQUID DE PROTEÏNES I CARBOHIDRATS QUE CONVERTEIX QUI EL BEU EN UNA MENA DE SANSÓ INESGOTABLE. I EL MISSATGE HA PENETRAT.

L'abecé dels batuts

Què són?

/imgs/20181101/GettyImages-511579858.jpg

Els batuts de proteïnes són un suplement alimentari elaborat a partir de proteïnes o aminoàcids aïllats. Aquests nutrients solen estar barrejats amb gran quantitat d’edulcorants i de saboritzants i, de vegades, contenen cereals rics en fibra. Es poden trobar en format líquid o en pols, que se sol reconstituir amb aigua o llet.

Quins són els seus ingredients?

Els batuts més comercialitzats són els de proteïna extreta del sèrum de llet de vaca (coneguts com whey protein). Alguns ofereixen proteïna procedent de l’ou, el pèsol o la soia. Al voltant del 70% d’aquest suplement està compost per proteïnes, encara que també conté greixos i lactosa.

Com es comercialitzen?

  1. Concentrat de proteïnes. Es tracta del batut compost per la proteïna que s’obté del primer processament del sèrum de llet. Aquest producte és el més barat i el més venut i recomanat. A més de proteïna (al voltant del 60%), també té greix i colesterol (en nivells baixos), i una quantitat bastant elevada d’hidrats de carboni.
  2. Aïllat de proteïna. A partir del primer concentrat de proteïnes, s’elimina encara més quantitat de greix i de lactosa. Així s’obté un producte que té més percentatge de proteïna (que pot arribar al 95%). Aquest batut és més car que el concentrat, pel fet que la seva elaboració és més complexa. En general, és més fàcil de digerir.
  3. Hidrolitzat de proteïna. És el producte més car: s’obté una hidròlisi de proteïna, cosa que permet una major i millor assimilació en ingerir-la. Es tracta del suplement sobre el qual reclamen més atenció els experts, ja que pel seu preu elevat sovint es ven per a obtenir més diners.

Treu els dubtes de la bossa d'esport

/imgs/20181101/GettyImages-984900760.jpg

  • Suposen algun risc? És molt difícil que la ingestió de proteïna provoqui efectes secundaris al consumidor. Cal prendre dosis molt altes d’aquest nutrient perquè això passi i, en cas que ocorri, serà a llarg termini. L’excés de proteïna pot provocar problemes hepàtics i renals, així com un augment del nivell d’àcid úric, però per a això se n’han d’ingerir quantitats molt elevades. No és útil ni saludable que el nostre cos s’acostumi a obtenir la font d’energia de les proteïnes.
  • S’ha de prendre alguna precaució? Sí. Abans de res, és fonamental que un dietista-nutricionista professional aconselli i assessori sobre el seu consum, i que supervisi el tipus de producte. No s’ha d’autoadministrar mai sense control. A més, s’ha de comprar en una botiga autoritzada per a la seva venda i conèixer la marca i la seva composició, que ha d’estar indicada en l’etiqueta.
  • Llavors, són efectius els batuts de proteïna? Si l’objectiu de qui els consumeix és augmentar les proteïnes en la dieta, el seu ús no té sentit. Si es menja bé i s’inclouen aliments variats, és recomanable no prendre’ls, ja que aquesta aportació de proteïnes extra es pot aconseguir per mitjà de l’alimentació. Si cada dia es consumeixen una o dues racions de carn, peix, fruita seca i lactis, ja n’hi ha prou.
  • Si en bec, garanteixo que guanyo múscul? No. El fet que una substància com la proteïna estimuli determinades vies que portin a fabricar massa muscular no vol dir que tothom que en consumeixi generi múscul. Això no és un suplement miracle. Perquè el cos fabriqui fibra muscular, s’han de seguir unes pautes (alimentació sana i variada, exercici físic i entrenaments, descans) supervisades per un expert.

Paginació dins d’aquest contingut

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions