Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Edició impresa >

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Guia de compra: xocolata : Xocolata i salut

Amb moderació i dins d'una dieta equilibrada, és possible assaborir-la; com més alt sigui el seu contingut en cacau, més saludable serà el bocí

Xocolata i salut

El seu lloc en la dieta

/imgs/20130301/chocolate3.jpg
La xocolata, per la seva composició nutricional, és un aliment energètic ric en calories, greix i sucre. Tot això la situa en el grup d’aliments denominats “superflus”. Això significa que el seu consum no és necessari des del punt de vista nutricional, ja que tots els seus nutrients i components (tant aquells de què es recomana reduir la ingesta com els que aporten beneficis per a la salut) es poden trobar en altres aliments. Les guies alimentàries, com per exemple la piràmide de l’alimentació saludable, situen la xocolata en el vèrtex, és a dir, en el grup d’aliments de consum moderat i ocasional. Amb tot, això no implica haver de bandejar aquest aliment o renunciar-hi per complet: allò determinant i al qual s’ha d’atendre és al còmput total de calories consumides i gastades al llarg del dia. De manera que si mantenim una vida activa podrem consumir moltes més calories (provinguin de la xocolata o de qualsevol aliment) que qui manté un estil de vida més sedentari. De la mateixa manera que és possible jugar a “compensar la balança”: apostar per menús lleugers o poc energètics ens permet prendre unes quantes unces de xocolata de postres o per berenar. I és que una ingesta moderada (20 grams al dia) podria proporcionar propietats beneficioses a nivell cardiovascular i emocional.

Algunes pistes per compensar: una unça només aporta el 2% de les calories que ingereix una dona adulta diàriament (al voltant de les 2.000 kcal), així que n’hi hauria prou de reduir mínimament la ració de qualsevol altre aliment: prendre una galeta maria menys, reduir 4 g d’oli per amanir l’amanida o caminar a ritme normal uns 10 minuts més.

Composició nutricional, segons varietats (ració 20 g* al dia)
Negra Amb llet Blanca
Energia (kcal) 104 107 113.2
Proteïnes (g) 1.026 1.58 1.68
Sucres (g) 8,3 11 11.2
Greixos (g) 7,1 6.2 6.54

(*) entre 4 i 6 unces segons pes de la rajola, consultin l?etiquetatge.

És grassa, sí, però…

Malgrat les diferències en la composició i el procés d’elaboració, l’aportació calòrica de tots els tipus de rajoles de xocolata és semblant. Les diferències més notables es donen en l’aportació de greix, el perfil lipídic (la proporció entre greixos saturats i no saturats) i la quantitat de sucre. Les varietats de xocolata negra (amb un alt percentatge de derivats del cacau, i de més puresa) aporten un alt contingut en mantega de cacau i, en conseqüència, un alt contingut de greix total i greix saturat. En canvi, les xocolates amb un percentatge més baix de derivats del cacau, tot i tenir menys greix, incrementen de manera notable l’aportació de sucres fins a arribar a triplicar-lo. Per aquesta raó, l’aportació calòrica total és semblant a la de les xocolates més pures.

No obstant això, cal valorar el tipus de greix que ens aporta la ingesta de xocolata: la major part (60% de mitjana) del greix és saturat, el menys saludable per estar relacionat el seu consum freqüent amb una incidència més alta de malalties cardiovasculars. En canvi, en la mantega de cacau, l’ingredient principal que aporta greix a la xocolata, predomina l’àcid gras saturat esteàric, que, a diferència d’altres àcids grassos saturats, és l’únic que no augmenta el nivell de colesterol en la sang. Diversos estudis han suggerit, per això, que la xocolata podria ser bona per a la salut, si bé no hi ha un consens científic ferm sobre aquest tema. Un dels treballs més recents assenyala que menjar xocolata podria reduir els nivells de colesterol, però només en petites quantitats i en persones que ja tenien factors de risc de la malaltia cardíaca i sempre en quantitats moderades. Les xocolates que incorporen fruites seques tenen una proporció menor de greix saturat i per tant un perfil lipídic més saludable (un 48% de greix saturat enfront del 60% de la resta de xocolates), si bé aquesta virtut es veu una mica diluïda a causa del també elevat contingut de greix.

Precaucions per als al.lèrgics

  • /imgs/20130301/chocolate4.jpg
    Les al.lèrgies alimentàries són reaccions adverses de l’organisme, de base immunològica, que es donen com a conseqüència del contacte, la ingesta o la inhalació d’un aliment o algun dels seus components. Encara que qualsevol aliment pot donar lloc a reaccions al.lèrgiques, se n’han identificat alguns grups com a més crítics, com els crustacis, els ous, el peix, la fruita seca, algunes fruites fresques i la llet, entre d’altres.
  • Alguns d’aquests aliments són molt habituals en la xocolata. Llet, fruites seques, fruites fresques, additius a base de soia, blat, etc. poden aparèixer com a ingredient principal o bé en petites proporcions (traces), com a resultat de compartir un mateix lloc de fabricació. La millor manera de prevenir les reaccions al.lèrgiques és eliminar de la dieta aquells ingredients que en desencadenen els símptomes.
  • En aquest marc, un etiquetatge correcte dels aliments és clau per a garantir la seguretat alimentària. La legislació europea i estatal gaudeix d’una sèrie de directives i reials decret que obliguen a esmentar una sèrie de components considerats com a al.lergògens més habituals en la llista d’ingredients dels aliments. De vegades, la solució pot semblar senzilla: una persona al.lèrgica a la fruita seca, per exemple, mai no comprarà una xocolata d’avellanes. Però una persona al.lèrgica a la soia ha de poder saber, llegint l’etiqueta d’una xocolata amb llet, si algun dels additius d’aquest producte prové de la farina de soia, per exemple.
  • En qualsevol cas, el millor consell és llegir amb atenció l’etiquetatge del producte i en cas de mínima sospita, rebutjar l’opció de consumir-ne.

Paginació dins d’aquest contingut

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions