Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Edició impresa > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

: No només és present en el cafè // Vertader

ÉS LA SUBSTÀNCIA ESTIMULANT QUE MÉS ES CONSUMEIX AL MÓN. A ESPANYA, EL 80% DELS ADULTS EN PRENEN DE MITJANA ENTRE 200 I 300 MG AL DIA (2-3 TASSES DE CAFÈ). S’ESTIMA QUE ELS MENORS DE 10 ANYS N’INGEREIXEN 1 MG PER QUILO CORPORAL, SOBRETOT PELS REFRESCOS I LA XOCOLATA. PERÒ SOBRE LA CAFEÏNA SEMPRE PLANEJA L’OMBRA DEL DUBTE: ÉS PERJUDICIAL PER A LA SALUT O BENEFICIOSA? VERIFIQUEM ELS MITES QUE ENVOLTEN L’ALCALOIDE MÉS POPULAR.

No només és present en el cafè // Vertader

El cafè és el producte que té més cafeïna (entre 30 i 175 mg per 150 ml), però no és l’únic. El te és el segon producte que en té més contingut, i la seva concentració (entre 20-73 mg per 100 ml) varia depenent del mètode d’elaboració i del temps d’extracció (el temps que es manté la bosseta en l’aigua). El segueix el cacau, amb 5-20 mg per cada 100 g; els refrescos de cola, entre 15 i 35 mg per cada 180 ml, i les begudes energètiques, amb uns 80 mg per 250 ml.

Puja la tensió // Vertader

La cafeïna tendeix a elevar la pressió arterial lleugerament i transitòria, però no et fa hipertens. Aquesta pujada és conseqüència de l’increment de catecolamines (un dels neurotransmissors més importants, com l’adrenalina), cortisol (l’hormona que s’allibera com a resposta a l’estrès) i renina (una proteïna secretada pel ronyó) que produeix la cafeïna; però és una pujada petita, i variable entre les persones. El fet que pugi més o menys dependrà de la quantitat de cafeïna, de la maduresa del cafè, de les condicions de fermentació, de la forma d’ús o si la persona és consumidora habitual de cafè o no. Segons diversos assajos clínics, els efectes del cafè sobre la pressió arterial són molt transitoris, desapareixen quan el cos comença a metabolitzar la cafeïna. A més, si se’n fa un consum regular, els efectes en els nivells de pressió arterial són insignificants. Si no s’abusa de les dosis recomanades ni hi ha un altre problema de salut que impedeixi metabolitzar la cafeïna, l’increment de tensió sempre torna als seus nivells.

És addictiva // Fals

Com a estimulant, la cafeïna millora el nostre nivell d’alerta, la sensació de rendir millor mentalment, però d’aquí a descriure la cafeïna com una droga potencialment addictiva hi ha molt de tros. Les evidències científiques sobre l’abús, l’addicció i la síndrome d’abstinència de la cafeïna es revisen constantment. S’ha descrit una certa dependència física i psicològica després del consum de més de 500 mg diaris (més de sis tasses de cafè exprés o més de dues begudes energètiques), amb uns símptomes d’abstinència (cefalea, irritabilitat, somnolència i cansament) que apareixen entre 12 i 24 hores després de deixar la cafeïna.

Paginació dins d’aquest contingut

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions