Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Edició impresa >

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Nutrició terapèutica : Els aliments sans per al cor

Mentre que el cervell s'alimenta de glucosa i vitamines, els ulls necessiten les vitamines A, C i E i el cor exigeix la ingesta d'aliments sans

Els aliments sans per al cor

/imgs/20120301/alimentacion3.jpg
Les malalties cardiovasculars constitueixen la primera causa de mort a Espanya. En gran manera, la seva prevenció resideix en una selecció d’aliments adequada. Tres són els components dels aliments clau per a la bona nutrició del cor i de les artèries: els greixos insaturats, la fibra i els antioxidants.

Pel que fa als greixos, una dieta és cardiosaludable si al mateix temps que suma greixos bons com els poliinsaturats (en particular, els àcids grassos omega-3, característics del peix blau, i les fruites seques) i els monoinsaturats (oli d’oliva verge extra i alvocat), resta greixos dolents (els saturats i els greixos trans). La finalitat terapèutica és regular només amb dieta els nivells de colesterol i de triglicèrids, així com la densitat de la sang, amb el propòsit d’evitar l’obstrucció arterial i reduir així el risc de patologia cardiovascular (infart) o cerebrovascular (ictus, embòlia).

Les malalties cardiovasculars es poden prevenir amb una selecció d’aliments adequada

Amb la finalitat de minimitzar l’aportació dels saturats, s’ha d’abandonar l’hàbit de menjar diàriament o setmanalment carns grasses, derivats .embotits, cansalada-, llet i derivats grassos -llet sencera, formatges curats, nata, mantega- i brioixeria elaborada amb oli de coco o de palma. Pel que fa als greixos trans, el consell és eliminar-los radicalment de la dieta, sense dilació, atès que el seu perjudici és enorme: eleven les taxes de LDL-c o colesterol dolent i redueixen els nivells d’HDL-c, el colesterol bo. N’hi ha prou de llegir la llista d’ingredients per a identificar quins aliments porten greixos trans (apareixen com a “greixos parcialment hidrogenats / olis parcialment hidrogenats”): brioixeria, rebosteria, precuinats, etc.

La fibra i els antioxidants acompleixen un paper indiscutible en una dieta cardiosaludable. La fibra dietètica elimina part del colesterol juntament amb els excrements, per la qual cosa contribueix a reduir els nivells en sang. Una aportació d’antioxidants adequada redueix l’oxidació de les molècules de LDL-colesterol, un pas previ per a la seva adhesió a la paret vascular i l’inici de l’aterosclerosi (estrenyiment del diàmetre de les artèries que dificulta el pas de la sang). La ingesta diària i abundant d’hortalisses, verdures, fruites fresques i seques, llegums i cereals integrals és fonamental per a procurar a l’organisme la dosi diària precisa de fibra, antioxidants, potassi i magnesi, nutrients que intervenen tots en la salut del cor i de les artèries.

Verdures verdes per al fetge

/imgs/20120301/alimentacion4.jpg
Una selecció d’aliments adequada normalitza la funció del fetge i de la vesícula biliar, òrgans clau en la ruta d’eliminació de residus tòxics acumulats (residus de medicaments, pesticides, metalls pesants, etc.). Els símptomes més lleus d’una sobrecàrrega hepàtica són fàcils d’identificar, encara que poques vegades s’associa al malestar d’aquest òrgan: pruïja o picor en la pell, mal de cap, fatiga o malestar digestiu amb pèrdua de gana, dolor, nàusees i vòmits. Dins de tots els grups d’aliments, n’hi ha de més indicats per a crear les condicions idònies i millorar la funció hepàtica: cereals integrals com el blat (en gra, bulgur, cuscús), llegums (pèsols), verdures verdes, germinats i hortalisses fermentades per fermentació làctica, com el xucrut. A més, per a la cura dietètica del fetge cal atendre les coccions i tendir a realitzar elaboracions suaus: al vapor, bullits durant poc de temps, escaldats…

Nodrir el que nodreix: estómac, pàncrees i intestins

El sabor dolç marca aquests òrgans, dels quals depèn la digestió de tots els aliments: el pàncrees i els intestins sintetitzen enzims necessaris per a digerir sucres, proteïnes i greixos. La bona digestió és el pas previ imprescindible per al bon funcionament de les cèl.lules i, en conseqüència, de tots i cadascun dels òrgans i sistemes que componen el cos humà.

/imgs/20120301/alimentacion5.jpg
Per a cuidar aquests òrgans digestius la dieta ha d’incloure hortalisses d’arrel, com la pastanaga, o les rodones, com la remolatxa, la carabassa i la ceba, més dolces perquè absorbeixen els nutrients de la terra i els assimilen en forma de sucres. Passa el mateix amb les fruites recollides en el moment òptim de maduració, la seva temporada natural. La ingesta diària d’aquests aliments equilibra la funció dels òrgans digestius. En aquest sentit, la cuina té un paper fonamental per a obtenir la màxima dolçor natural dels aliments sense necessitat d’afegir-hi sucres: amb l’ús d’espècies que aporten dolçor i potencien el sabor dolç natural de l’aliment (canyella, nou moscada, cardamom, anís, clau, vainilla), mitjançant la cuina amb fruites dessecades i l’elaboració de coccions llargues i ofegant-les després a foc lent.

Paginació dins d’aquest contingut

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions