Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Edició impresa >

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

: Propietats que venen de baix

Lliures de greix I colesterol, rics en antioxidants I minerals I, en molts casos, font excel·lent de fibra dietètica. Aquestes són algunes de les virtuts nutricionals de les arrels I els tubercles que, en canvi, no semblen haver rebut l'atenció que mereixen. Amb la finalitat d'esmenar l'error, coneguem una mica més aquest grup d'aliments amagats sota terra.

Propietats que venen de baix

RAVE

/imgs/20190101/GettyImages-102274264.jpg

Per a conservar durant el màxim temps possible les propietats dels raves, selecciona els més carnosos, ferms i de pell suau. Descarta també els que tinguin fissures i assegura’t que les fulles siguin d’un color verd intens: aquest color en garanteix la frescor.

De gust fresc i una mica picant, són perfectes com a part d’una dieta per al control del pes i per les seves propietats diürètiques. Però sobretot destaquen per la capacitat per a enfortir el sistema immunològic i cuidar el sistema cardiovascular.

Per una mica més de 6 euros pots emportar-te un quilo de raves a casa. En general, es consumeixen crus, acompanyats de salses o com a aperitiu i amanits amb oli, sal i pebre, però també es poden consumir ofegats o com a ingredient per a elaborar salses de gust intens.

PASTANAGA

És de sobres coneguda per la seva capacitat per a potenciar el bronzejat o tenir cura de la vista. No obstant això, aquí no acaba la cosa. El consum de pastanaga crua enforteix les dents i les ungles i l’alt contingut en fibra prevé el restrenyiment. Beneficis importants per a la salut als quals s’uneixen un preu assequible i una àmplia disponibilitat al llarg de tot l’any.

Les de temporada, que són les que es conreen a final de la primavera, són petites, dolces i molt tendres, mentre que les d’hivern són més grosses, per la qual cosa la cocció en millora el gust i la consistència. Pots adquirir-les fresques, en conserva o congelades. Si les compres sense bossa, convé que abans de guardar-les en netegis la superfície amb un drap humit, en comptes de rentar-les.

REMOLATXA

/imgs/20190101/GettyImages-692916089.jpg

El costum és posar-la ratllada a l’amanida o consumir-la sola, amb alls o ceba i amanida amb una mica d’oli, sal i vinagre; encara que es digereix millor si està cuita. També es pot rostir: cuita d’aquesta manera, manté les propietats gairebé intactes. La remolatxa dona un toc de color als teus plats gràcies als pigments que conté (antocianines), que tenen una acció antioxidant valuosa.

Se sol vendre en manolls i és preferible triar els que tenen les arrels de la mateixa mida, perquè es cuinin de manera uniforme. Per a conservar-les fresques, s’han de mantenir a la nevera, dins d’una bossa de plàstic. Així duren de dues a tres setmanes. Nutricionalment, aporta una gran varietat de minerals (potassi, calci, ferro, fòsfor i sodi), a més de carbohidrats, fibra i vitamines. També destaca pel contingut en folats, importants per al desenvolupament normal de les cèl·lules.

GINGEBRE

Té fama de ser el millor remei dls problemes digestius, marejos, afeccions de gola o migranyes. També s’aconsella per a millorar la circulació, per a reduir l’estrès o per a tractar els dolors menstruals. En definitiva, un reguitzell de beneficis que donen sentit a un antic proverbi indi que diu que “tot el que és bo es troba en el gingebre”.

Però no tot són bondats: el gingebre també té alguns contres. Per les seves propietats anticoagulants, és preferible que no en consumeixis si estàs prenent algun tipus de medicament amb el mateix efecte, ja que augmentaries la probabilitat de patir hemorràgies i blaus. Passa el mateix si t’estàs medicant per a controlar la hipertensió, ja que ajuda a reduir la tensió i se’n podria produir una baixada excessiva.

Ara bé, ja sigui pel gust peculiar que té o perquè, en general, no sabem gaire bé com introduir-lo en la cuina, el cas és que no és un dels condiments més habituals al nostre rebost. Tanmateix, els experts veuen en aquest gust tan intens i en la seva aroma l’oportunitat d’explorar en la cuina i donar un toc de novetat a moltes receptes.

El gingebre s’adapta perfectament a elaboracions tant dolces com salades. Com a condiment es fa servir en salses, carns, sopes i cremes, mariscos, peix i hortalisses. També s’utilitza per a aromatitzar postres de fruita, com les pomes al forn, i també per a fer rebosteria, on destaquen les galetes de gingebre.

Pots comprar-lo fresc, sec, en conserva i confitat. I el trobaràs en diferents formats: molt, cristal·litzat, tallat en rodanxes o en bastonets. El fresc (7 euros el quilo) es conserva bé a la nevera durant tres setmanes sense pelar fins al moment de consumir-lo. Per a millorar-ne la conservació, el pots congelar durant mesos. El gingebre sec es conserva més temps que el fresc. En canvi, amb el temps pot anar perdent una mica d’olor i de gust. Perquè mantingui les propietats medicinals i organolèptiques (olor, aroma, sabor), guarda’l en recipients hermètics i en un lloc fresc i sec.

Una altra manera d’adquirir-lo és en conserva: rep el nom de tronc de gingebre. La forma de presentació més utilitzada és la del gingebre molt a partir del rizoma sec. També es pot trobar cristal·litzat, que són els trossos de rizoma sec, gebrats i recoberts de sucre. Per descomptat, aquest afegiment empitjora el seu perfil nutricional final.

MONIATO

L’hivern és l’època perfecta per a emportar-te un quilo de moniatos a casa. Aquest tubercle és ric en vitamines (C, B6, B5, B1 i B2); minerals (manganès, potassi, coure i ferro) i provitamina A, en forma de betacarotè. Tant és així que 200 g de moniato cobreixen dues vegades les necessitats diàries d’aquesta vitamina, essencial per a la pell, la salut visual i el desenvolupament ossi.

Tria els exemplars d’aspecte més ferm, ja que és un producte molt fràgil. A l’hora de guardar-los, tria un lloc fresc, sec, fosc i ben ventilat; això permetrà que es conservin fins a 10 dies. Si la temperatura és alta, el moniato pot germinar o fermentar. Per a evitar-ho, el pots cuinar i mantenir-lo a la nevera durant una setmana, però no el guardis mai cru a la nevera, ja que el seu gust s’altera amb el fred.

Ara bé, com el podem preparar? Quines opcions ens ofereix el moniato a la cuina? La veritat és que moltes més de les que t’imagines. Entre aquestes, pots elaborar una truita, una crema, unes croquetes, unes crestes o bé com a guarnició. També donen bons resultats preparats en tempura o simplement com un ingredient més en una amanida.

Apartat de les dietes d’aprimament per l’alt contingut en hidrats de carboni, un estudi recent elaborat per investigadors japonesos qüestiona aquesta creença i anuncia un possible efecte per a aprimar-se provinent de l’aigua resultant de la seva cocció. Tal com explica l’estudi, publicat en la revista “Heliyon”, els investigadors van dur a terme un experiment amb ratolins que eren sotmesos a una dieta alta en greixos. Aquests rosegadors van començar a consumir també pèptid de moniato, produït per la digestió enzimàtica de les proteïnes en les aigües sobrants de la cocció, i al cap d’un mes van presentar un pes significativament més baix. Pel que sembla, els ratolins alimentats amb productes rics en greixos i amb pèptid de moniato no només perdien més pes, sinó que també reduïen el colesterol i els triglicèrids, a més de presentar nivells més alts de les hormones que controlen la gana.

Aquests resultats revelen que el pèptid de moniato és determinant a l’hora de digerir els greixos. Tanmateix, encara no s’ha demostrat que passi el mateix en el cas dels humans.

NAP

Encara que algunes varietats es poden consumir crues i són molt saboroses, el més freqüent és cuinar-lo per a acompanyar plats d’arròs i llegums. En la gastronomia gallega es combina amb patata, carn i altres hortalisses, i dona com a resultat l’espectacular caldo gallec. Quan els compris (1,40 euros el quilo), deixa de banda els més grans, els que tinguin marques en la pell o els que presentin arrels fibroses. Una vegada a casa convé eliminar-ne les fulles. Les arrels es conserven en bosses de plàstic perforades al frigorífic; així duren unes tres setmanes. També els pots congelar. Però abans els has d’escaldar durant un parell de minuts. Per preparar-los, és millor que no els rentis fins que els hagis de cuinar, per a evitar pèrdues nutritives de vitamines i minerals. Els naps són una bona font de fibra i són rics en vitamina C i folats.

XUFLA

Encara que la majoria de les persones la relacionen amb la bona orxata valenciana, les xufles es poden menjar seques, rostides o crues. Sigui com sigui la seva preparació, aquest tubercle té en origen una forma rugosa i un color marró fosc que s’acosta al color terra. La xufla és una font important de proteïnes vegetals, de vitamines C i E i de minerals com fòsfor, potassi, magnesi o zinc. Tot això sense oblidar que és rica en àcid oleic i Omega-9. Per la seva composició nutricional, la xufla i els productes que se’n deriven, com l’orxata natural, són molt adequats per a esportistes, dones embarassades i durant la lactància, així com en etapes d’estrès i cansament físic i mental. Les xufles es poden conservar fins a dos anys en un lloc airejat (mai en una bossa de plàstic) sense que perdin les propietats.

Paginació dins d’aquest contingut

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions