Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Edició impresa >

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Guia de compra de pa de motlle : Hidrats i una mica més de greix

Tot i la seva mala fama indeguda, és compatible amb una dieta equilibrada; el més recomanable és triar-lo integral o amb cereals

Hidrats i una mica més de greix

/imgs/20130901/molde3.jpg
El pa, sigui de motlle o no, destaca perquè subministra hidrats de carboni i energia. No obstant això, en l’àmbit científic el pa és considerat un aliment que contribueix de manera considerable a la ingesta de proteïnes. Encara que això últim pugui semblar sorprenent (la proteïna sol associar-se als productes carnis), la veritat és que les proteïnes del pa representen un pes important en l’alimentació.

El principal carbohidrat en el pa de motlle és el midó. També hi destaca el contingut en fibra dietètica, sobretot en les varietats integrals. Se sap que el blat és una de les fonts més eficaces de fibra dietètica per a augmentar la massa fecal. Quant a vitamines i minerals, destacaran sols o bé en els pans enriquits en els elaborats amb cereals integrals, que aportaran quantitats destacables de potassi, magnesi, fòsfor, ferro, tiamina, niacina, i petites quantitats de folats.

La contribució del pa en el consum de sodi és motiu de preocupació nutricional i en l’actualitat està previst per la indústria fornera, que s’ha compromès a disminuir-hi de forma progressiva el contingut en sal.

Per si sol, l’aportació de greix per part del pa és petita, però cal reconèixer que el pa actua com un vehicle per a la introducció del greix en la dieta a través dels aliments amb què es farceixen els sandvitxos (formatge, maionesa, pernil…).

Si el comparem amb el pa de barra o el tradicional, el pa de motlle aporta menys energia, carbohidrats i sal, però més proteïnes, sucres, greixos, greixos saturats i fibra que el pa de barra. Des d’un punt de vista nutritiu, per tant, hi ha pocs motius per decantar-se de forma clara per un pa o un altre.

Substitut del tradicional?

/imgs/20130901/molde5.jpg
El pa de motlle i el de barra no es diferencien de manera substancial i des d’un punt de vista nutricional costa decantar-se per una opció o una altra. A part de la textura, el de motlle es diferencia per una aportació inferior d’energia, carbohidrats i sal, però un contingut més alt en proteïnes, sucres, greixos, greixos saturats i fibra que el de barra. Cap d’aquestes diferències, en qualsevol cas, són prou rellevants per poder fer una recomanació nutricional clara a favor d’un pa o un altre. Sí que és important promocionar el consum de pa integral i sense sal. D’una banda, el seu consum s’ha associat en múltiples estudis científics a disminucions clares en el risc de patir una llarga llista de malalties cròniques. El mateix es pot dir dels aliments baixos en sal, la ingesta dels quals redueix de forma notable el risc cardiovascular.

Un menú amb pa de motlle (en una dieta de 2.000 kcal)
Desdejuni Got de llet (200g) amb musli per al desdejuni (50g)
Esmorzar Una taronja i un grapat de nous (20g)
Dinar Puré de carabassa amb taronja: polpa de carabassa (200g), mig got de suc de taronja (sense colar), suc de llimona verda (1 cullerada sopera), gingebre i sal iodada.
Pit de gall dindi amb marisc: pit de gall dindi sense pell (100g), llagostins (20g), ceba (30g), tomàquet (125g), cava, llorer, sal iodada i pebre
3 culleradetes d?oli d?oliva verge
1 llesca de pa de motlle integral (23g)
Poma Golden (130g)
Berenar Sandvitx d?escarola amb seitons: Dues llesques de pa de motlle integral (46g), escarola i fulla de roure (30g), olives verdes i negres (10g) i seitons (80g).
Sopar Amanida d?api: api (100g), pebre, vinagre, comí i sal iodada
Macarrons amb coliflor: macarrons (65g), tomàquets pelats i triturats (100g), coliflor (200g), all, julivert, sal iodada i pebre.
3 culleradetes d?oli d?oliva verge
1 llesca de pa de motlle integral (23g)
2 mandarines (100g)

Paginació dins d’aquest contingut

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions