Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Edició impresa >

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Guia de compra: surimis i succedanis de cranc i d'angules : Quin lloc ocupa en la nostra dieta?

La població espanyola consumeix una mitjana de 33,3 grams mensuals de surimi i, encara que la seva aportació calòrica és semblant a la del peix, aquest tipus de producte se'n diferencia pel notable contingut en sal

Quin lloc ocupa en la nostra dieta?

El seu lloc en la dieta

/imgs/20160201/cazuela.jpg

Segons dades de l’enquesta ENIDE, realitzada pel Ministeri de Sanitat a una mostra representativa de la població adulta espanyola, prenem una mitjana de 33,3 grams mensuals de surimi (suma de bastonets de cranc, cues de llagosta, succedani d’angules, etcètera).

Així, malgrat que la quantitat de sal (vegeu la taula) d’aquests productes és notable, només serà preocupant davant d’una ingesta continuada, cosa que que no passa ara com ara en la majoria de la població adulta espanyola. En tot cas, és probable que la ingesta d’aquests aliments sigui superior en nens.

Amb tot i això i malgrat les moltes declaracions de salut que solen figurar en la seva etiqueta (“ric en Omega-3”, “baix en greix”, “font de proteïnes”), aquests aliments no es poden equiparar amb el peix. En bona manera perquè, a més de peix o marisc, en la seva composició es pot trobar una llarga llista de productes com ara greixos, olis, midó, sucre i, sobretot, sal i potenciadors de sabor.

El Ministeri d’Agricultura, Alimentació i Medi Ambient detalla en un monogràfic dedicat a aquests aliments que “la composició nutricional d’aquests succedanis és ben diferent a la del peix d’origen: tenen més hidrats de carboni, menys proteïnes, més sal i, sovint, més greix”.

Com el peix, són productes amb gens de fibra dietètica o molt poca. Alguns succedanis d’angules poden arribar a cobrir el 10% de les recomanacions d’ingesta de fibra (vegeu la taula), però es tracta de xifres no significatives. La presència de vitamines i minerals també és menor que en el peix, atès que disminueixen durant els processos d’elaboració (per exemple, en el rentat del múscul del peix).

Semàfor nutricional

Tot i el que puguin pensar moltes persones, aquesta mena de succedanis no són aliments amb molt poques calories. Si bé no presenten un alt contingut energètic per regla general, perquè el fabricant pogués acompanyar el producte de la declaració “baix en calories” hauria de tenir menys de 40 quilocalories per 100 grams. En canvi, aquests aliments aporten entre 90 i 160 quilocalories per 100 grams.

Així mateix, és freqüent llegir o sentir que s’utilitza molt de sucre en la seva elaboració. Tot i això, si es revisa el semàfor nutricional, es pot observar que cap dels succedanis analitzats no presenta un contingut elevat de sucre.

Per la seva banda, els succedanis d’angules contenen més energia, per la seva aportació en greixos, però no en greixos saturats (l’elevada ingesta dels quals és més perillosa). Amb tot, és lògic que en els succedanis d’angules apareguin més advertiments en el semàfor nutricional (colors groc i taronja). Malgrat que la seva composició nutricional és molt semblant, la ració de consum duplica la dels succedanis de cranc. Així, mentre que una ració habitual de succedanis de cranc sol ser de tres barretes (uns 50 grams), una ració de succedani d’angules voreja els 100 grams. En qualsevol cas, si el consum d’aquests aliments no és habitual no resultarà preocupant des d’un punt de vista de la ingesta de calories o de greixos.

D’altra banda, tot i que l’aportació calòrica d’aquests succedanis és similar a la del peix, en el semàfor nutricional es pot observar que tots els productes analitzats presenten un contingut notable de sal, cosa que no passa amb el peix o el marisc fresc. I aquesta és la diferència principal i més destacable entre un tipus de producte i l’altre. Segons el Ministeri de Sanitat, un aliment té «molta sal» quan iguala o supera els 1,25 grams de sal per cada 100 grams d’aliment. Així, tots els succedanis analitzats superen aquesta xifra.

En aquest sentit, cal preguntar-se si el fabricant utilitza la sal a manera de conservant. Si es revisa el semàfor nutricional, es pot observar que el contingut de sal en els productes congelats és el mateix que el present en els refrigerats. De fet, no hi ha gairebé cap diferència nutricional entre refrigerats i congelats. Així que la presència de la sal, sobretot en els congelats, només es justifica per motius organolèptics; és a dir, per a incrementar el sabor del producte.

Potenciadors de sabor: qüestionats

/imgs/20160201/almejas.jpg

Tant l’excés en la ingesta de sal com en el consum de potenciadors de sabor s’ha relacionat amb un risc més alt d’hipertensió arterial. Sobre els potenciadors de sabor, cal afegir que la seva ingesta habitual incrementa el risc d’obesitat, segons diversos estudis. Les recerques justifiquen aquesta observació, entre altres motius, perquè els qui consumeixen aliments amb aquest additiu mostren més dificultats per deixar de menjar quan ja estan assaciats.

El 2012, una recerca publicada en la revista científica Nutrition & metabolism va observar un risc més alt de síndrome metabòlica atribuïble a la ingesta de glutamat monosòdic. La síndrome metabòlica és un conjunt de factors implicats en el risc cardiovascular, com l’obesitat abdominal, la hipertensió arterial, les alteracions en el metabolisme de la glucosa o elevacions en els lípids sanguinis (per exemple, hipercolesterolèmia). Es tradueix en problemes en el funcionament normal de la insulina i és una malaltia que multiplica per cinc el risc de desenvolupar diabetis, i duplica les possibilitats de mortalitat per infart de miocardi o ictus.

Tot això justifica que nombrosos investigadors i professionals sanitaris reclamin des de fa anys que es disminueixi l’ús dels potenciadors de sabor. Sobretot en els aliments dirigits als nens.

I la resta d’additius? Al que hem comentat sobre la sal i el glutamat monosòdic, es poden afegir qüestions relacionades amb la resta d’additius utilitzats per a elaborar aquests succedanis. La majoria compleixen funcions importants, com ara protegir el producte de contaminacions microbianes, però també minimitzen canvis de textura durant el seu emmagatzemament. A tall d’exemple, en congelar el surimi es poden produir cristalls de gel que participarien en la desnaturalització de les proteïnes del peix. Els polifosfats i el sucre, entre altres ingredients, eviten aquest tipus de contratemps.

Sigui com sigui, si bé tots els ingredients seran conformes amb les estrictes regulacions alimentàries i, per tant, seran segurs i estaran lliures de possibles adulteracions, convé disminuir la presència de sal en aquests productes.

Paginació dins d’aquest contingut

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions