Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Edició impresa >

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

: Per què en consumim?

Ajuda a conservar els aliments, a més de millorar-ne el sabor i la textura. Per això, la sal és un dels ingredients més destacats de la indústria alimentària. Malgrat això, el consum excessiu està relacionat amb problemes de l’organisme, com les malalties cardiovasculars o l’ictus. Per a portar una dieta saludable, és fonamental saber quanta en prenem i com podem reduir-ne el consum.

Per què en consumim?

La sal que ingerim aporta el 90% del sodi total de la nostra dieta. L’Autoritat Europea de Seguretat Alimentària (EFSA), seguint les indicacions de l’Organització Mundial de la Salut (OMS), recomana no sobrepassar la ingesta diària de 5 g de sal. Això és perquè un excés de sodi en la dieta està relacionat amb patologies com la tensió alta, malaltia cardiovascular i ictus. A més, també és darrere de la pèrdua de calci dels ossos, que pot degenerar en osteoporosis. L’excés de sodi en la sang també pot suposar un problema per als ronyons, que no aconsegueixen filtrar-lo a temps i s’acaba acumulant a la sang. Per a poder diluir-lo i que no afecti el funcionament correcte de l’organisme, el cos incrementa el volum d’aigua. Com que s’envia més aigua, el cor ha de fer més força per a bombar, amb el conseqüent increment de la tensió arterial. Si això passa de manera repetida, els nostres vasos sanguinis s’enduriran i provocaran hipertensió. És en les persones hipertenses que la reducció de sodi s’ha confirmat de vital importància.

En la regulació d’aquesta malaltia, diversos estudis han certificat el paper del potassi, que ajuda a extreure l’aigua de les cèl·lules i a eliminar-la per l’orina. Per això és important equilibrar els nivells de sodi-potassi de l’organisme. Això s’aconsegueix quan es redueix la ingesta de sal i quan s’inclou en la dieta aliments rics en potassi (i baixos en sodi): plàtan, taronja, llegums, moniato, festucs o alvocat.

Si assumim que la sal és perjudicial, per què continuem prenent-ne? En primer lloc, perquè la sal, o millor dit el sodi, ja es troba en els aliments, encara que de manera molt escassa: només el 8% de la sal que consumim és present naturalment en gairebé tots els aliments frescos. I en segon lloc, perquè el sodi és absolutament vital per al nostre organisme. Gràcies a aquest compost les nostres cèl·lules funcionen correctament, podem regular els fluids del cos, transportar diferents molècules, contreure i relaxar els músculs i transmetre impulsos nerviosos, entre altres funcions. S’estima que cada dia necessitem uns 0,5 g de sodi (1,25 g de sal) perquè el nostre organisme funcioni correctament.

Cada ciutadà europeu consumeix entre 6 g i 13 g de sal al dia. I segons l’estudi Anibes, elaborat per la Fundació Espanyola de la Nutrició, cada espanyol consumeix uns 5,06 g de sal diaris a través de la que ja contenen els aliments, la majoria afegida durant el processament; és a dir, sense tenir en compte la que s’afegeix per a cuinar i al plat. S’estima que un 20% de la sal consumida prové d’aquesta via (l’afegida), per això el valor total s’acostarà als 6,3 g. Així, podem afirmar que els espanyols també sobrepassem el límit que recomana l’Autoritat Europea de Seguretat Alimentària (EFSA).

Els aliments que aporten més sodi al total de la dieta espanyola són els següents:

  • Embotits i altres productes carnis. 20%.
  • Pa. 20%
  • Menjars preparats o a punt per consumir. 13%.
  • Formatges. 7%.

Això no vol dir que aquests aliments siguin els que contenen més sodi, sinó que, pel volum de consum, són els que aporten més sodi a la dieta.

Paginació dins d’aquest contingut

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions