Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Edició impresa >

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

: PROLONGAR LA VIDA DEPÈN DEL MENÚ

ESPANYA PODRIA SER EL PAÍS MÉS LONGEU DEL MÓN EL 2040, EN PART GRÀCIES A LA DIETA MEDITERRÀNIA. MALGRAT AIXÒ, ENCARA QUE ESTÀ COMPROVAT QUE MENJAR SEGONS ELS SEUS PRINCIPIS ÉS CLAU PER A CONTINUAR COMPLINT ANYS, EL RITME DE VIDA I LES MODES POSEN EN DUBTE AQUEST PATRIMONI. MENTRESTANT, ALTRES PROPOSTES NUTRICIONALS QÜESTIONADES VAN GUANYANT (PERILLÓS) PES.

El perill dels nous gurus

/imgs/20190201/GettyImages-1032863220.jpg

Els últims anys, un dels noms destacats en el camp de la gerontologia i la nutrició és el de Valter Longo, director de l’Institut de Longevitat de la Facultat de Gerontologia de la Universitat de Califòrnia del Sud (EUA) i una de les referències de la recerca científica mundial. Considerat tot un guru de l’envelliment, basa les seves recerques en l’estudi de persones centenàries.

Malalties com l’obesitat, la diabetis, les cardiopaties o certs tipus de càncer comparteixen el denominador comú d’una alimentació incorrecta. Longo parteix de l’estreta relació entre dieta i longevitat, manifesta en totes les recerques que, durant el segle passat, han demostrat que qualsevol intervenció per a allargar la vida animal es basa en la nutrició. Encara que no puguem resoldre la nostra genètica, la ciència estableix que l’alimentació influeix en com s’activen els nostres gens i, per tant, està en les nostres mans controlar la velocitat a la qual envelleix el nostre organisme, entenent la dieta com un gran factor per a lluitar contra la malaltia.

La genòmica i la biologia molecular s’obren com a camps on s’explora la possibilitat de mantenir-se joves i sans el màxim temps possible, a causa de la connexió entre els nutrients i els gens que controlen la protecció cel·lular i que regulen les cèl·lules mare i la regeneració (el rejoveniment dels sistemes i òrgans). Així, l’edat constitueix el factor de risc principal per a contreure les malalties més greus, i això explica que intervenir en l’envelliment és molt més efectiu que no tractar les malalties.

Longo ha demostrat que els sucres i els aminoàcids influeixen en els gens i en la via metabòlica, de manera que se’ls considera acceleradors de l’envelliment. Tanmateix, per a nutricionistes com Andrea Mascuñana, vicepresidenta per Castelló del Col·legi de Dietistes i Nutricionistes de la Comunitat Valenciana (CODiNuCoVa), aquesta afirmació necessita encara més evidències: “No es pot afirmar amb rotunditat, tot i que s’estan fent molts estudis científics relatius a la modificació de gens per a millorar aspectes nutricionals. Es necessiten més recerques per a fonamentar-ho”, assenyala Mascuñana.

LA QÜESTIONADA IMITACIÓ DEL DEJUNI

El treball de Longo, basat en un dejuni perillós, està esquitxat de polèmica. Encara que ha comptat amb finançament públic, no revela la composició de la seva dieta en les seves recerques, però la comercialitza. Adverteix que el dejuni s’ha de seguir sempre sota supervisió mèdica, però la seva dieta de barretes energètiques, sopes i sucs, anomenada Prolon, es ven per Internet al cap d’un any de posar en marxa el projecte.

La informació disponible a partir de models experimentals en animals avala aquest tipus d’intervenció nutricional, però els estudis en humans són encara molt preliminars, per això els experts conviden a la prudència. Encara es desconeixen quins són els efectes d’adaptació metabòlica derivats del dejuni i els seus beneficis en la longevitat i la salut. De moment, l’única manera contrastada d’aconseguir beneficis reals és clàssica: evitar hàbits tòxics, dieta mediterrània i exercici físic.

EL MÈTODE JAPONÈS

El Japó és el país amb la màxim esperança de vida i amb els índexs de problemes cardiovasculars i obesitat més baixos al món. El 2016 vivien al país 65.692 centenaris, i la cinquena part d’ells portava una vida autònoma i independent. Una clau per a explicar aquest fenomen es troba en la dieta.

Peix blau

Aporta a l’alimentació proteïnes de gran qualitat, vitamina D, antioxidants (per exemple, vitamina A) i greixos omega-3 essencials, com el DHA i l’EPA, que el cos no pot sintetitzar i hem d’aportar a través de l’alimentació. En el cas de la dieta japonesa, el peix es consumeix fins i tot en l’esmorzar. La quantitat de peix blau és una de les responsables de la reducció dels problemes cardiovasculars i del bon estat del seu metabolisme. S’estima que els efectes positius es poden detectar prenent entre un plat i quatre setmanals de peix, encara que les dones embarassades, en fase de lactància i els nens de poca edat han d’evitar consumir espècies amb continguts de mercuri més alts, com ara peix espasa, tauró, tonyina vermella i lluç de riu.

Algues

El consum d’algues kombu, nori o wakame, que els japonesos consumeixen diàriament, no està gaire estès a escala mundial. Són els únics vegetals que aporten omega-3, com ho fa el peix. A més, són riques en iode i contenen fucoidans, que sembla que tenen efectes antivirals, i que afavoreixen la longevitat. En canvi, l’excés de iode que aporten les algues (un gram d’algues ja excedeix el límit recomanat al dia) s’assenya últimament com a possible causant de problemes de tiroides.

Productes fermentats

Els aliments fermentats són aliments enriquits pel procés de fermentació, amb l’afegit dels bacteris beneficiosos (vegeu reportatge a la pàgina 22). Com en el cas del iogurt, el natto, resultat de la soia fermentada, és una part important de la dieta japonesa. És ric en vitamina K2, que contribueix a la conservació de les artèries i de les dents.

Te verd

Els resultats de les proves de laboratori han estat prometedors, i prendre te forma part de moltes gastronomies, però actualment no hi ha evidència que doni suport a la reducció del risc de càncer com una raó central per a prendre te.

Paginació dins d’aquest contingut

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions