Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Edició impresa >

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Guia de compra: pizzes : L'anàlisi nutricional

S'han de consumir esporàdicament, però hi ha opcions més saludables, com les pizzes casolanes si s'elaboren amb farina integral, sense formatge (o amb molt poc), sense embotit i amb poca sal (millor si és iodada)

L'anàlisi nutricional

Semàfor nutricional

/imgs/20160101/queso_pala.jpg

Resulta complicat decidir quina és la ració de consum habitual de pizza. No tots en consumim la mateixa quantitat i, fins i tot, hi ha persones que la prenen per picar i no com a plat principal. Segons els nostres càlculs, i a partir de dades recollides en diferents taules de composició d’aliments, hem decidit estandarditzar la ració en 160 grams.

També és difícil decidir quines pizzes cal analitzar, perquè no només n’hi ha moltíssims tipus, sinó que les varietats semblen anar en augment. En tot cas, el resultat de la nostra revisió revela dades bastant homogènies. Encara que hem dividit les pizzes avaluades entre les no congelades i les congelades, en el semàfor es pot observar que no hi ha diferències substancials entre aquestes. Sigui com sigui, els colors del semàfor parlen per si sols: totes les pizzes precuinades presenten un alt contingut en greixos saturats i sal. Tots dos nutrients estan implicats, si es consumeixen de forma habitual i a l’excés, en un augment del risc de patir malalties cardiovasculars.

Quant a l’energia, gairebé totes apareixen també pintades amb un taronja que adverteix d’un risc d’obesitat potencial si prenem com a norma consumir aquest aliment. La mitjana de calories per cada 100 grams de totes les pizzes avaluades és de 250 quilocalories. Segons les entitats de referència, és possible que un aliment augmenti les possibilitats de guanyar pes corporal si presenta una “alta densitat energètica”; és a dir, si el seu contingut energètic oscil·la entre 225 i 275 quilocalories per 100 grams. Així, 100 grams de pizza aporten, de mitjana, 250 quilocalories, i per tant es poden classificar com un aliment d'”alta densitat energètica”.

Com a aspectes positius, es pot assenyalar que el contingut en sucres de les pizzes és baix i que algunes suposen una notable aportació de fibra dietètica (en alguns casos arriben a cobrir el 20% de les recomanacions). No obstant això, el balanç entre riscos i beneficis es decanta de forma clara cap al risc, sempre que s’entengui que fem referència a un consum habitual.

Preparats per a pizzes, valen la pena?

/imgs/20160101/base_tomate.jpg

Ara com ara, podem trobar la barreja necessària per a elaborar la base de pizza, a la qual només hem d’afegir aigua i oli (sovint, ni això). Hem de preguntar-nos si de debò ens surt a compte, perquè la veritat és que elaborar una massa de pizza a casa no és complicat: n’hi ha prou amb una miqueta de pràctica.

Si malgrat tot decidim adquirir aquests preparats, convé que revisem en l’etiqueta si contenen mantega, margarina, greixos animals o greixos hidrogenats (és molt millor que no apareguin) o si el producte final conté més d’1,25 grams de sal per cada 100 grams. L’ideal seria que la farina del producte fos farina integral, atès el seu clar paper en la prevenció de malalties cròniques.

En qualsevol cas, el problema principal de les pizzes analitzades és la quantitat de greixos saturats que contenen, que en la major part dels casos provenen de l’elevada addició de formatge en aquestes pizzes (i, en algunes altres, dels embotits). Des d’aquest punt de vista, sí que val la pena utilitzar preparats per a pizzes, ja que ofereixen la possibilitat de reduir (fins i tot suprimir) les quantitats dels ingredients més calòrics i grassos, i substituir-los per d’altres amb un perfil nutricional molt més saludable.

Paginació dins d’aquest contingut

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions