Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Edició impresa >

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

: El mètode (americà) del plat per a menjar sa

El mètode (americà) del plat per a menjar sa

Per a resoldre el trencaclosques de l’alimentació saludable, cada país fa servir les seves figures: piràmides (Espanya), baldufes (Veneçuela), olles (Paraguai), pagodes (la Xina)… Hi ha guies que només inclouen els aliments saludables i d’altres que, en canvi, també fan un lloc a les pastes dolces o salades, les carns ultraprocessades i les begudes alcohòliques, com ara la piràmide nutricional espanyola.

“Aquesta realitat, l’han feta servir les mateixes empreses de dolços i snacks, algunes de les quals han arribat a mostrar orgulloses la piràmide a l’envàs, com si volguessin dir al consumidor: Menja’m. Mira, surto a la piràmide i em pots comprar de manera ocasional”, explica el nutricionista Aitor Sánchez.

A l’extrem oposat se situa el Plat per a Menjar Saludable (Healthy Eating Plate, en anglès), que impulsa l’Escola de Salut Pública de la Universitat de Harvard. En aquesta guia només hi surten els aliments de consum freqüent i l’únic que compta és l’evidència científica, sense atendre els interessos comercials de les empreses o del mateix país. De tota manera, els experts es troben dividits a l’hora de triar un dels dos models. Així, mentre que cada cop hi ha més dietistes-nutricionistes, com el mateix Aitor Sánchez, que es decanten per eliminar el cim de la piràmide nutricional espanyola i convertir-la en un trapezi per no donar a entendre que cada pis és necessari, també n’hi ha que pensen el contrari. És el cas, per exemple, de Javier Aranceta, el president del comitè científic de la Societat Espanyola de Nutrició Comunitària, l’entitat encarregada de confeccionar la piràmide. “El de Harvard és un plat combinat; mentrestant, nosaltres aquí consumim tres plats: primer, segon i postres”, explica. “D’altra banda, no per eliminar la copa de vi i la gerra de cervesa de la piràmide la gent deixarà de beure. L’exemple és els Estats Units. És millor reflectir la realitat d’Espanya, on pràcticament al costat de cada portal hi ha un bar, i dir a la gent que begui menys”, conclou.

Guia per a crear menús equilibrats

Aquest mètode ajuda a planificar els menús, ja que divideix un mateix plat en quatre grups d’aliments.

VEGETALS

Com més quantitat i varietat, millor. Les patates fregides o de bossa no compten, és clar.

GRANS INTEGRALS

Pren cereals integrals, pa, pasta i arròs, i limita les versions refinades (pans blancs, arròs blanc…)

FRUITES

Menja’n moltes peces, de tots els colors.

PROTEÏNA SALUDABLE

Tria peix, aviram, llegums i nous. Limita les carns vermelles i el formatge. Evita els greixos de tipus bacó, les carns fredes (embotits) i altres de processades.

Paginació dins d’aquest contingut

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions