Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Edició impresa >

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

: Consells del consum moderat

Consells del consum moderat

Amb tot, tant Marques com Menal adverteixen que en cap cas es tracta de justificar el consum de productes ocasionals, sinó de regular una evidència: la major part de la població no menja només productes 100% saludables, sinó també embotits, pastes dolces, melmelades, crispetes de blat de moro… Encara que aquests aliments no són equilibrats, se’n pot regular el consum per tal d’atendre certes preferències individuals (o patrons culturals) i que es puguin integrar d’alguna manera en la dieta. Precisament, aquest és l’objectiu de l’estudi que han publicat aquestes dues expertes en planificació dietètica (vegeu el requadre de la pàgina 29). Això sí, perquè el seu consum sigui sostenible en termes de salut, el dia que es tria un capritx ocasional convé fer bé tota la resta. És a dir, seguir les pautes d’una alimentació saludable: menjar, almenys 400 g al dia (cinc porcions) de fruites i verdures, prioritzar els cereals integrals i les carns sense greix, practicar activitat física…

Un altre consell interessant és alternar l’ocasionalitat. És a dir, si prenem un tros de pastís de poma, per exemple, aquest dia no hem de menjar més productes rics en sucre afegit com ara croissants, ensaïmades… I encara una mica més: si un dia mengem un entrepà de fuet, per posar un cas, durant la resta de la jornada hem de fer servir greixos saludables com l’oli d’oliva, i també triar carns magres (pollastre, peix, gall dindi…). És a dir, de la mateixa manera que hi ha evidències científiques que el consum freqüent de certs aliments (cereals refinats, brioixeria, refrescos ensucrats…) incrementa el risc d’acabar desenvolupant una malaltia, també n’hi ha que el consum habitual dels aliments que conformen la base de la piràmide (fruita, hortalisses, llegums…) redueix la simptomatologia d’aquestes mateixes malalties.

En resum, la recomanació més adequada en relació amb els productes ocasionals és evitar-ne el consum i, en cas de prendre’n, fer-ho en quantitats molt petites i molt “de tant en tant” per a atenuar els perjudicis sobre la salut que els imputa l’evidència científica.

La freqüència importa i la mida, també

Segons Susana Menal i Iva Marques, els aliments de consum ocasional es poden incloure en una dieta saludable, sempre que s’ingereixin en petites quantitats i reemplacin porcions equivalents (en calories) d’altres aliments de consum freqüent. És a dir, abans de pensar a donar-se un capritx, cal seguir una dieta diària saludable (1.500-2.500 kcal), basada en les recomanacions de les guies d’alimentació. Així, la dieta habitual hauria de contenir:

  • Un mínim de 3 racions de fruites +2 racions de verdures
  • 2 racions de lactis
  • 3-6 racions de cereals, pa, farinacis (integrals) o tubercles
  • 3-6 racions de greixos vegetals (oli d’oliva)
  • 1-3 racions de carn magra, peix, ous o llegums

Sobre aquesta base, les investigadores han delimitat la mida específica que haurien de tenir les porcions de 81 aliments de consum ocasional i el seu contingut energètic per a ser incloses en un patró saludable. El dia que es prengui algun d’aquests productes (sense superar la ració indicada), s’haurà de reduir la ingesta d’aliments de consum freqüent: greixos vegetals, carns magres, lactis i cereals i tubercles. Mai no es poden disminuir les racions de fruites i verdures.

  • Productes de rebosteria. 2 magdalenes (60 g) o 6 galetes de tipus Maria (50 g).
  • Altres aliments. 2 porcions de pizza margarida (100 g) o 3 croquetes de pollastre (120 g).
  • Snacks. 1 bossa petita de patates fregides (40 g) o 1 bol petit de crispetes (40 g).
  • Carns grasses. 3 talls fins de bacó (30 g) o sis llesques fines de fuet (25 g).

Font: Development of Criteria of Incorporating Occasionally Consumed Foods into a National Dietary Guideline: A Practical Appoach Adapted to the Spanish Population (2018), Susana Menal i Iva Marques.

Paginació dins d’aquest contingut

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions