Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Edició impresa >

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Guia de compra: pa de motlle : Recomanacions gastronòmiques i d'estalvi

Aquest producte còmode i pràctic no és gaire més calòric que el pa tradicional, però convé consumir-lo en la versió integral i amb productes saludables pel seu contingut en sal

Recomanacions gastronòmiques i d'estalvi

Suggeriments de compra

El millor pa per a esmorzar.

/imgs/20170901/pan-desayuno.jpg

Què anirà sobre la torrada? Si hi van uns ous remenats o unes rodanxes de tomàquet, es necessitarà un pa amb certa consistència: un pa de tipus rústic amb pasta mare i cereals integrals amb llavors és una elecció idònia. Tant aquest com un pa d’espelta integral, civada o sègol són també molt apropiats per a torrar i acompanyar amb mantega o oli d’oliva verge. I les llesques gruixudes ho són per a fer a la paella unes torrades franceses o llesques amb ou, mullades en llet aromatitzada amb canyella i vainilla i ou batut.

El més recomanable per un sandvitx.

El farciment donarà la pista. Si és molt contundent, amb diversos ingredients a dins i alguns dels quals humits (tomàquet, amanida russa, humus, etc.), el pa no hauria de ser gaire tou perquè no s’enfonsi, així que es buscarà un pa rústic o multicereals amb crosta. Si és un sandvitx mixt, el més apropiat és que la llesca no sigui gaire gruixuda, perquè el formatge es fongui sense dificultat, per la qual cosa es podria triar un pa blanc natural sense crosta o de vora tendra. I per a entrepans típics, com els de salmó fumat i formatge cremós, s’elaboren en bagels, i millor en la versió integral.

El més durador.

En sabor guanyen els pans rústics i naturals, però el pa de motlle més durador és el pa blanc clàssic. No obstant això, la durabilitat no hauria de ser el principal criteri per a escollir-lo, ja que qualsevol pot durar bé almenys una setmana. De tota manera, el més convenient és fixar-se en la data de consum preferent o caducitat a l’hora de comprar-lo i optar sempre per la més llunyana.

El millor sense gluten.

/imgs/20170901/sandwich-integral.jpg

Les persones que pateixen trastorns relacionats amb el gluten han d’excloure de la dieta cereals com el blat, l’ordi, el sègol, la civada i totes les seves espècies i híbrids (espelta, kamut o triticale). Així i tot, en l’actualitat hi ha pans elaborats amb farines alternatives lliures de gluten, com la d’arròs o la de blat de moro. Tenen una aroma, una textura, un sabor i unes característiques sensorials diferents, ja que és difícil aconseguir l’esponjositat típica dels pans normals; però per a aconseguir textures similars, alguns inclouen goma xantana, emulsionants, agar-agar i goma de garrofí. La majoria no són pans gaire equilibrats nutricionalment i aporten poc més que hidrats de carboni. Per això, el més important és analitzar l’etiquetatge del producte i veure si proporciona els nutrients necessaris i en quantitat similars als pans que sí que contenen gluten.

El més aconsellable per a berenar.

/imgs/20170901/sandwich-merienda.jpg

L’opció integral seria sempre la millor, ja sigui de blat o d’altres cereals com la civada, el tritordeum o l’espelta. Per a reduir la quantitat de pa es pot fer només una torrada amb mató, iogurt, cremes de fruita seca i llavors i [a href=”http://frutas.consumer.es/””>han d’excloure de la dieta cereals com el blat, l’ordi, el sègol, la civada i totes les seves espècies i híbrids (espelta, kamut o triticale). Així i tot, en l’actualitat hi ha pans elaborats amb farines alternatives lliures de gluten, com la d’arròs o la de blat de moro. Tenen una aroma, una textura, un sabor i unes característiques sensorials diferents, ja que és difícil aconseguir l’esponjositat típica dels pans normals; però per a aconseguir textures similars, alguns inclouen goma xantana, emulsionants, agar-agar i goma de garrofí. La majoria no són pans gaire equilibrats nutricionalment i aporten poc més que hidrats de carboni. Per això, el més important és analitzar l’etiquetatge del producte i veure si proporciona els nutrients necessaris i en quantitat similars als pans que sí que contenen gluten.

El més aconsellable per a berenar. L’opció integral seria sempre la millor, ja sigui de blat o d’altres cereals com la civada, el tritordeum o l’espelta. Per a reduir la quantitat de pa es pot fer només una torrada amb mató, iogurt, cremes de fruita seca i llavors i [a href=”http://frutas.consumer.es/”fruita[/a] com plàtan, kiwi, nabius, maduixes o gerds. I per als més petits, un entrepà de farciment salat amb pa integral sense crosta amb tonyina, ou dur, humus de cigró, formatge i tomàquet, pernil, etc.

Anotacions per a l’estalvi

Les prestatgeries dels comerços on es troba el pa de motlle solen contenir una gran quantitat de reclams i ofertes: amb llavors, sense gluten, de sègol, integral, sense crosta… Tots semblen ser la millor opció i, com que els envasos són bosses transparents, és possible veure l’aliment i triar en funció de l’aspecte. Però com podem evitar perdre’ns entre tanta varietat? I, sobretot, com podem estalviar?

  • El primer que s’ha de tenir en compte és que el pa de motlle, com més processos porta, més car és. Així, un pa sense crosta és més costós que un de normal. De la mateixa manera, els pans que fan servir més quantitat d’ingredients (com llavors o fruites seques) valen més que els pans simples.
  • Les marques, la mida i el tipus d’ingredients també incideixen en el preu final. Un pa que porta oli d’oliva tendirà a ser menys econòmic que un amb oli de gira-sol o oli de palma. Els formats familiars o estalvi permeten economitzar la compra i l’elecció d’unes marques o unes altres, també.
  • Els pans sense gluten, per la manca dels ingredients i els nivells de seguretat que exigeix la seva fabricació, són bastant més cars que els elaborats amb farina de blat.
  • El ventall de l’estalvi anual pot ser molt important en funció de les eleccions com a consumidors, com es pot apreciar en els cistells del mercat. Així i tot, si es comparen preus, és recomanable fer-ho entre productes de característiques semblants. És a dir, més que triar per cost entre un pa integral o un de blanc, o entre un amb crosta i un altre sense, el més important és centrar-se en el tipus de pa que interessa i buscar la millor opció, ja sigui pel que costa o per la relació qualitat-preu.

Trucs per a conservar el pa de motlle a casa

/imgs/20170901/bolsapan.jpg

Guardar de manera correcta el pa de motlle evita que sofreixi canvis físics i químics per les activitats microbianes que en modifiquen les propietats organolèptiques (aroma i textura) i que porten a deduir que no és fresc. I és que, durant l’emmagatzemament, la molla del pa es va fent cada vegada més dura i seca. Però hi ha formes perquè aguanti més dies. Una d’aquestes és mantenir-lo en el mateix envàs, substituint el tancament (grapa o filferro) per una pinça, i deixar-lo en un lloc fresc i sec. També es pot posar en una bossa de roba a temperatura ambient (entre 15 ºC i 25 ºC); les bosses de roba són idònies per a conservar la humitat interior del pa, ja que li permeten “respirar” i no acceleren la formació de la floridura.

El pa de motlle es conserva més bé si s’agafa la peça sencera i es va tallant segons la necessitat, utilitzant la primera llesca i l’última per a mantenir la humitat del centre de la barra o fogassa.

Convé evitar la nevera, ja que, encara que retarda l’aparició de floridures, espatlla la textura del pa. I, per descomptat, cal respectar la data de consum preferent i llençar el pa davant qualsevol indici de floridura.

Paginació dins d’aquest contingut

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions