Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Edició impresa > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

: Energia en dues llesques

AVUI DIA, AL MERCAT HI HA UNA GRAN VARIETAT DE PANS DE MOTLLE (INTEGRALS, AMB LLAVORS, DE MASSA MARE…). LES CLAUS PER A FER-NE UNA BONA TRIA: FARINA 100% INTEGRAL I POCA SAL. CONVÉ LLEGIR BÉ LES ETIQUETES PER A NO PASSAR PER ALT ALGUNS DETALLS.

Energia en dues llesques

Si considerem els pans analitzats, l’energia mitjana que aporten per cada 100 g és d’unes 260 quilocalories, xifra que equival quantitativament a un gelat de xocolata o a vuit mandarines, per posar-ne dos exemples. Però hem de tenir en compte que no se solen consumir 100 grams de pa en una sola presa, sinó que la ració sol ser de 55 grams (equivalent a dues llesques de pa de motlle), així que l’aportació energètica seria d’unes 145 quilocalories (quantitat equivalent a la de dues pomes o a la de tres galetes Maria). Aquestes xifres poden variar en alguns casos. Per exemple, cada pa d’hamburguesa XL pesa 75 grams, així que aporta unes 110 kcal. En el cas de Thins 8 cereals, una unitat aporta 99 kcal, tal com es destaca a l’envàs, però no perquè és menys energètic que la resta dels pans, sinó perquè una unitat només pesa 39 grams. De fet, 100 g de Thins aporten 255 kcal, una quantitat molt semblant a la dels altres pans analitzats: Bimbo estil artesà (255 kcal/100g), Bimbo 100% natural o Bimbo integral (cadascun amb una aportació de 253 kcal/100 g).

D’altra banda, això no és només qüestió de calories, ja que òbviament és preferible menjar fruita que no gelat. També cal tenir-ho en compte en el cas del pa, perquè no són tots iguals, per tant és més recomanable l’integral que el blanc, sobretot per la major aportació de fibra.

En qualsevol cas, no hem d’oblidar que aquests pans es consumeixen acompanyats d’altres ingredients, així que la ingesta serà més o menys calòrica (i saludable) segons la tria que fem (per exemple, és preferible menjar pa amb tomàquet o amb alvocat abans que amb crema de cacau ensucrada o melmelada).

Si fem la comparació per categories gairebé no hi ha diferències. Destaquen La Boulangère (323 kcal/100g) i Eroski amb sègol i llavors (302 kcal/100 g), que tenen més greix i hidrats de carboni que la resta; se suposa que, en el primer cas, pel contingut en ou i, en el segon, pel contingut en llavors. Els pans que tenen menys calories són Bimbo sense crosta (235kcal/100g) i Panrico integral (238kcal/100 g), perquè tenen menys contingut en greix i hidrats de carboni, respectivament.

Fibra, una aliada de la salut

Les guies dietètiques de referència, com la de l’Escola de Salut Pública de la Universitat de Harvard, recomanen prioritzar el consum de pa integral sobre el de pa blanc, sobretot pel contingut en fibra que, entre d’altres, millora el trànsit intestinal i alenteix el metabolisme dels sucres, fet que redueix el risc de patir diabetis de tipus 2. En els pans analitzats, les categories amb menys fibra són lògicament el pa blanc i el pa de tipus pa burger (entre 3 i 3,5%), ja que estan elaborats amb farina refinada, entre els quals destaquen especialment La Boulangère (2,2%) i Dulcesol Burger brioix (2,3%). Els pans integrals i d’especialitats, com que estan elaborats amb farines integrals, i en alguns casos amb llavors, en tenen xifres més altes (al voltant de 6% els primers i de 8% els últims), entre els quals destaquen Thins 8 cereals (14%) i Oroweat organic Bio (11%).

Sal, més que una ajuda a la massa

Un dels ingredients fonamentals del pa és la sal, que no només s’hi afegeix per a potenciar-ne el sabor, sinó també amb finalitats tecnològiques, ja que millora la formació de la massa del pa. Per això la quantitat que en tenen alguns pans és notable. Es considera que un aliment té molta sal a partir d’1,25 g per cada 100 grams. Alguns dels pans analitzats superen lleugerament aquesta xifra, especialment en els de tipus burger, on la majoria en té 1,3%, encara que els que presenten les xifres més altes són Bimbo 100% natural (1,6%) i Silueta integral i The Rustik Bakery massa mare amb sègol (cadascun amb un 1,4%). Encara que el que és rellevant de debò no és que la quantitat de sal sigui exageradament alta, sinó que es tracta d’un producte que en molts casos és de consum diari, i això fa que l’aportació de sal en la dieta pugui arribar a ser significativa. En l’extrem oposat destaquen Eroski integral (0,82%), Bimbo integral (0,86%) i Eroski sense crosta (0,88%), opcions més recomanables des d’aquest punt de vista.

Sucres, en el focus de la lupa

Els últims anys hi ha una preocupació creixent pel contingut de sucre dels aliments perquè un consum excessiu de sucres afegits es relaciona amb efectes adversos sobre la salut (obesitat, diabetis tipus 2, etc.). És una de les raons per les quals moltes persones miren els pans de motlle amb recel, ja que és ben sabut que un dels seus ingredients habituals és el sucre. Aquest es fa servir per a millorar-ne el sabor, però també amb finalitats tecnològiques; per exemple, per a optimitzar la fermentació, ja que afavoreix el desenvolupament del llevat, i per a millorar el color durant la cocció al forn.

En qualsevol cas, el sucre se sol trobar en quantitats que no haurien de ser motiu de preocupació. Perquè ens en fem una idea, el pa Bimbo 0% sucres afegits conté 3,5% de sucres presents naturalment, una xifra que és fins i tot superior a la d’altres pans que sí que contenen sucre afegit (per exemple, Bimbo 51% integral i Silueta integral, amb un 3% o Eroski sense crosta, amb un1,8%). Això és degut, probablement, al contingut en midó de blat de moro que conté aquest producte.

D’altra banda, hi ha pans que sí que porten una quantitat de sucres que cal tenir en compte, com són Dulcesol Burger brioix (7,1%), Bimbo llesca artesana (8,1%) i Bimbo llesca artesana integral (8,9%); en aquest últim, la quantitat s’explica perquè a més de sucre conté mel (3%). La categoria on la quantitat de sucres és més alta és la de pa de tipus burger, amb una mitjana de 5,65%.

Saludable o no?

El pa blanc aporta bàsicament hidrats de carboni d’absorció ràpida (midó), i això es tradueix en una aportació d’energia considerable. De fet, és, amb diferència, l’aliment que aporta més energia a la dieta, segons l’estudi ANIBES (suposa un 12% de les calories diàries d’una persona, enfront del 5% de les fruites o el 2% dels llegums, per posar-ne dos exemples).

El pa també aporta alguns minerals (sobretot calci) i vitamines del grup B (com la tiamina o niacina), però en general no destaca per la composició nutricional (és molt més interessant el consum de fruites, hortalisses i verdures, que contenen hidrats de carboni complexos i més quantitat i varietat de vitamines, minerals i altres compostos fitoquímics, per això es recomanen com a base d’una dieta saludable). D’altra banda, és interessant l’aportació de fibra en pans integrals i el d’altres nutrients, com els àcids grassos insaturats, en pans amb llavors (llinosa, gira-sol…).

En definitiva, no es tracta de demonitzar el pa, però hauríem de prioritzar el pa integral sobre el blanc i intentar moderar-ne el consum, donant més importància a altres aliments d’origen vegetal com ara fruites, verdures i hortalisses. Però sobretot hauríem de considerar com el consumim: és molt més recomanable una torrada de pa integral amb rodanxes de tomàquet o d’alvocat que no un sandvitx de pa blanc amb xoriço o xocolata ensucrada.

Paginació dins d’aquest contingut

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions