Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Edició impresa >

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

: Menjar als quiosquets de platja

Els plats i les tapes dels quiosquets de platja no són necessàriament de pitjor qualitat o menys saludables, però convé triar amb criteri i compondre cada dia menús equilibrats

Menjar a base d'entrepà, millor només de tant en tant

A la llista de plats dels quiosquets, els entrepans i els sandvitxos ocupen un lloc destacat. De truita de patates, vegetals amb tonyina, de pernil salat amb tomàquet, de pit de pollastre, de formatge, de calamars, de vedella? els entrepans aporten sobretot hidrats de carboni (del pa) i proteïnes de bona qualitat (de carns i peixos) que ajuden a afrontar el dia fins al moment en què es prengui un dinar o un sopar més complet. Als entrepans, el pa aporta energia en forma de carbohidrats complexos i midó (i fibra, sobretot en les varietats integrals), certa quantitat de proteïnes, una mica de greix i minerals i vitamines. El contingut de l’entrepà és molt important: no tenen res a veure el pit de gall dindi o de pollastre amb el xoriço i el paté, ni aquests últims amb la tonyina de llauna o una rodanxa de pernil acompanyada de tomàquet. Els productes més grassos, salats i calòrics s’han de consumir en quantitats petites i amb menys freqüència. En qualsevol cas, els saborosos i pràctics entrepans no han de substituir per norma els plats de cullera i forquilla, ja que suposaria reduir el consum d’aliments imprescindibles com ara vegetals, llegums, carns i peixos.

Comptar les calories

A continuació s’indiquen les calories que aporta una ració estàndard d’alguns dels aliments i plats més consumits als quiosquets de platja.

Ració d?aliment (grams i/o mil·lilitres) Energia (calories)
Patates braves (300 g patates) + Salsa rosa (100 g) 867 + 580
Peix fregit (200 g) 422
Olives verdes amb pinyol (15 unitats, 60 g) 66
Formatge manxego (10 daus, 50-75 g) 207-311
Croquetes (4 unitats, 100 g) 186
Calamars o tires de calamar (10 unitats, 100 g) 191
Pa (cada llesca de 4 dits) 94
Refresc: ampolla (225 ml) / llauna (300 ml) 90-120
Got de vi negre d?estiu (200 ml) 95
Got de sangria (200 ml) 142
Canya: 1/5 de cervesa (200 ml) 66

Quantitats d?aliments extretes de: Taules de mesures casolanes d?aliments. Nutrició i dietètica clínica, Jordi Salas Salvado. Ed. Masson.

Rebaixar el llistó d’exigència?

/imgs/20100701/alimentacion1.jpg
Un quiosquet que ofereix aliments i begudes ha de complir la normativa d’higiene alimentària i dur a terme la seva activitat sota els principis de l’Anàlisi de Perills i Punts de Control Crítics (APPCC). Així mateix, ha d’aplicar a l’establiment unes bones pràctiques d’higiene i programes de neteja i desinfecció, a més de tractaments preventius i programes de control de plagues. I els seus treballadors han de tenir formació suficient en qüestions de manipulació d’aliments i seguretat alimentària. L’Administració assegura que controla aquests establiments i que les seves inspeccions afecten sobretot el transport i la conservació d’aliments (no s’ha de trencar la cadena de fred), la infraestructura del local i la qualificació del personal. Però mai no serà sobrer que els consumidors estiguin atents i exigeixin, a més d’un servei correcte, unes pràctiques adequades en aquests locals de menjars.

Menjar, bé, al quiosquet

  • El menjar saludable no està renyit forçosament amb el quiosquet; esculli plats i aliments frescos i lleugers com amanides, sopes fredes, gaspatxos i salmorejo. Deixi les tapes i els entrepans per a ocasions puntuals.
  • Un plat d’arròs o una fideuada que contingui en petites proporcionis carn o peix i verdures és una opció perfecta si s’acompanya d’una amanida i fruita a les postres.
  • El consum de peix cru o poc cuinat suposa un risc, per la possible presència d’Anisakis simplex, paràsit que pot causar trastorns digestius i reaccions al·lèrgiques. Exigeixi que s’hagi congelat amb antelació, la llei hi obliga.
  • Asseguri’s que la maionesa no és casolana, sinó comercial, i que les truites estan ben quallades o que s’han fet amb ou pasteuritzat. Cal evitar contreure una salmonel·losi a les vacances.
  • Els refrescs, millor en la versió light: el seu sabor és semblant i aporten menys calories i gens de sucre.
  • L’elevada aportació energètica, de sucres i de greixos saturats d’alguns gelats i postres dolces aconsella consumir-los amb moderació i només de tant en tant.
  • Les cerveses, els vins negres d’estiu i les sangries són begudes de baixa graduació, però s’ha de controlar el seu consum perquè no es converteixin en font d’alcohol i de calories que acabin comprometent la salut i la seguretat.
  • Asseguri’s que el quiosquet de platja compleix els mínims sanitaris i que el personal compleix les normes bàsiques d’higiene.

Paginació dins d’aquest contingut

Et pot interessar:

Infografías | Fotografías | Investigaciones

Informació de copyright i avís legal

Visita el nostre canal Eroski Consumer TV

EROSKI CONSUMER ens prenem molt seriosament la privadesa de les teves dades, avís legal. © Fundació EROSKI

Fundació EROSKI

Validacions d’aquesta pàgina

  • : Conformitat amb el Nivell Triple-A, de les Directrius d’accessibilitat per al contingut web 1.0 del W3C-WAI
  • XHTML: Validació del W3C indicant que aquest document és XHTML 1.1 correcte
  • CSS: Validación del W3C indicando que este documento usa CSS de forma correcta
  • RSS: Validació de feedvalidator.org indicant que els nostres titulars RSS tenen un format correcte