Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Edició impresa >

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

: Implicacions nutricionals

S’elaboren bàsicament a partir de fruita i sucre. Però no són totes iguals. Més enllà de la marca, convé conèixer certs detalls per a fer-ne una tria adequada. En aquest cas, de melmelades i confitures de maduixa

Implicacions nutricionals

Algunes persones pensen que les melmelades i les confitures són saludables perquè contenen molta quantitat de fruita (en les melmelades analitzades, una mitjana del 54%), però l’enorme quantitat de sucre que tenen fa que no ho siguin. Recordem que aquests productes contenen al voltant de 50 g de sucre per cada 100 grams de producte; és a dir, en un pot de 350 g hi ha unes 35 culleradetes de sucre.

Malgrat això, les puntuacions que obtenen aquests productes en el sistema Nutri-Score no són tan dolentes com caldria esperar, sobretot en el cas de les melmelades, a les quals els correspon una C. Per a entendre el perquè hem de tenir en compte que aquests productes no tenen greixos saturats ni sal, així que no puntuen negativament en aquests aspectes, i a més contenen molta quantitat de fruita i una mica de fibra, que els atorga puntuacions positives que compensen els punts negatius rebuts per l’alt contingut en sucre. Les confitures obtenen una puntuació més baixa, concretament una D, pel contingut més alt en sucre.

D’altra banda, cal tenir en compte que cada vegada que mengem melmelada o confitura no n’ingerim 100 g, sinó més aviat uns 25 g (la quantitat que posem en una torrada). Però això ens continua aportant una quantitat notable de sucre a la dieta, concretament uns 12,5 g: és a dir, unes tres culleradetes.

Tots aquests sucres no procedeixen del que afegeix el fabricant, sinó que una part procedeix de la fruita, però en aquest cas aquest detall no és gaire rellevant perquè la proporció és molt baixa, ja que les maduixes tan sols contenen un 5% de sucres. A més, si estan triturades, els sucres es comporten com a sucres lliures: és a dir, que tenen el mateix efecte sobre el nostre organisme que els sucres afegits, que són els que es recomana reduir tant com es pugui.

La textura no sorgeix sola

La textura que caracteritza les melmelades i les confitures es deu a la formació d’una estructura en forma de xarxa tridimensional que atrapa l’aigua, igual que en una esponja. Per a formar aquesta estructura, que es coneix com gel, es necessita la pectina, un compost que està present de manera natural en moltes fruites, com ara en la pell dels cítrics. No és el cas de les maduixes, per això cal afegir aquest gelificant com a ingredient, com en els productes analitzats en aquesta guia.

Quan s’hi afegeix la pectina, es dissol en l’aigua o en els sucs de la fruita i, per les característiques que té, no és capaç d’unir-se entre si per a formar aquesta xarxa. Això es resol amb tres mesures: l’escalfament que s’aplica durant el procés d’elaboració, que evapora part de l’aigua; l’addició de sucre, que la reté, i l’addició d’un àcid, que com que té càrregues positives, afavoreix la unió entre les molècules de pectina.

Normalment l’àcid que s’utilitza és àcid cítric, que s’obté, per exemple, a partir del suc de llimona. De fet, en alguns productes, com la melmelada extra Hero i les tres confitures, s’utilitza directament suc de llimona. Això es fa normalment perquè el producte tingui una imatge més “natural” i aconseguir més acceptació per part del consumidor. Encara que acabem de comparar indistintament la quantitat de fruita de melmelades i confitures, convé no oblidar que en aquestes últimes el que es fa servir realment és polpa o puré de fruites.

En el cas de la confitura extra Helios, es destaca la presència de suc de llimona en l’etiqueta frontal, i s’enumera en segon lloc, per darrere de la maduixa i per davant del sucre. Això ens pot donar a entendre que és el segon ingredient majoritari, quan en realitat es troba en una quantitat presumiblement molt baixa i sens dubte molt més baixa que la de les maduixes i el sucre. A més, destacant-ne així la presència, n’hauria d’indicar la quantitat concreta en la llista d’ingredients, cosa que no fa, per això suposa un incompliment de la legislació.

Consells per a la compra

  • Melmelada o confitura? La diferència principal es troba en el contingut de sucre, més alt en la confitura (al voltant d’un 60%) que en la melmelada (prop del 45%). A més, aquesta última s’elabora amb fruita, mentre que la primera es fa a partir de polpa o puré de fruita. Per aquest motiu és més apreciada la melmelada que la confitura.
  • Categoria extra o normal? L’extra té més quantitat de fruita. Fixa’t bé en el seu percentatge: com més fruita, millor.
  • Amb conservants o sense? La presència de conservants com sorbat potàssic no és perjudicial per a la salut i evita que es desenvolupin floridures una vegada obert el producte. Després d’obrir-lo, aquests productes s’han de conservar a la nevera.

Paginació dins d’aquest contingut

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions