Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Edició impresa >

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

: Sucre, però no tantes calories

El seu contingut calòric no és tan elevat com es pensa, encara que per l'aportació en sucre es recomana fer-ne un consum moderat

Sucre, però no tantes calories

/imgs/20140201/mermelada3.jpg
Tots els productes descrits més amunt presenten un contingut molt baix en greixos. Per aquesta raó, les calories totals que aportin no són elevades. No obstant això, tot i que no resulta un aliment preocupant per la seva contribució a la ingesta energètica, no s’ha d’obviar l’aportació de sucre simple d’aquests aliments. El seu consum freqüent i continuat en el temps es relaciona amb un risc més alt de patir obesitat. És obvi que també augmenta el risc de sofrir càries dental i altres malalties bucodentals (erosió dental o desenvolupaments defectuosos en l’esmalt de les peces, entre moltes altres malalties).

Per bé que és cert que la confitura té més sucres i calories, les diferències nutricionals entre els dos aliments no són rellevants. En tots dos casos, es pot afirmar que tant confitures com melmelades són aliments baixos en greixos totals, greixos saturats i sodi, nutrients que la població pren en excés. Tot i que, això sí, a causa de l’alt contingut en sucres, aquest benefici hipotètic queda diluït. L’aportació en sucre de 100 g de confitura (el que equivaldria a la quantitat de producte que utilitzem en 4 torrades) és semblant a la que contenen prop de 7 sobres de sucre i el de melmelada, gairebé a 6.

On sí que destaca positivament la melmelada és en el contingut en antioxidants. Un estudi publicat al gener de 2010 en la revista Nutrition Journal va mostrar que el contingut total d’antioxidants tendeix a ser superior al de la fruita fresca. Això es deu al fet que el procés d’elaboració de la melmelada incrementa la disponibilitat dels antioxidants. Tot i que no és clar el paper dels antioxidants per a protegir la salut, sí que és cert que les melmelades aportaran més beneficis que altres aliments processats rics en sucres, com per exemple les pastes dolces o alguns cereals de l’esmorzar.

Substitueixen la fruita?

Passa el mateix que amb els iogurts de fruites. Moltes persones creuen erròniament que prendre una determinada quantitat de melmelada pot suposar cobrir d’alguna manera les recomanacions diàries d’ingesta de fruita (2 peces al dia). Però la veritat és que, pel procés que experimenta la fruita en aquestes preparacions, i per la quantitat de sucre que s’utilitza en la seva elaboració, els efectes fisiològics de la fruita present en la melmelada no es poden comparar als que s’observen amb la ingesta de fruita fresca. És per això que cap comitè de nutrició considera que les melmelades o confitures siguin aliments substituts que puguin cobrir les recomanacions d’ingesta de fruites.

La freqüència de consum de tots dos productes hauria de ser moderada i reservar-se per a ocasions especials al llarg de la setmana: l’esmorzar dels diumenges, el berenar dels divendres… Les raons? L’alt contingut en sucres que tenen i la baixa densitat nutricional: encara que aquests aliments aporten alguns antioxidants, no aporten quantitats rellevants de vitamines o de minerals. La teoria diu que en un esmorzar saludable podem ingerir 500 kcal. Només el 10% d’aquestes haurien de provenir dels sucres, tal com va assenyalar l’OMS el 2003. Una cullerada de melmelada voreja les 60 calories a partir de sucres. Així que només aquesta cullerada ja sobrepassa el límit. Però si a més de la melmelada, l’esmorzar es compon d’una tassa de llet amb cacau en pols i un suc, les calories a partir de sucres ascendeixen a 160 quilocalories.

Ara bé, sempre convé recordar que optar per les versions diet o baixa en calories de melmelades i confitures, amb menys quantitat de sucre, ens dóna una mica de marge per incloure-les amb més recurrència en la nostra dieta. Això sí, sense deixar-nos endur per la temptació de “com que té menys calories i sucres, en puc menjar més quantitat”.

Per triar una bona melmelada o confitura

/imgs/20140201/mermelada4.jpgEn la tria d’una marca comercial o una altra convé fixar-se en la denominació de venda -melmelada normal o extra, confitura normal o extra, tipus Light-, en la proporció de fruita i de sucres, en la llista d’ingredients -hi ha diferència d’unes a d’altres, en particular quant a l’ús d’additius-, així com en l’aparença -presència o no de trossos de fruita, color…-, el preu per quilo, etc. Convé recordar que la brillantor o un intens color vermell no implica una millor qualitat del producte, i que la presència de trossos de maduixa grans o fins i tot de maduixes senceres tampoc no es correspon amb una quantitat més gran de fruita. A més, en aquelles que indiquen ser light o ‘diet”, caldrà comprovar que són el que diuen ser. Finalment, no ens hem de deixar enganyar pels envasos que tenen una aparença més “casolana o artesanal” perquè no implica que siguin de millor o pitjor qualitat que les altres.

Paginació dins d’aquest contingut

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions