Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Edició impresa >

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Guia de compra margarina i mantega : Ahir deia blanc i avui...

La primera té menys greix saturat, aporta menys calories i el perfil del seu greix és més saludable, però les dues s'han de prendre de manera ocasional i moderada

Ahir deia blanc i avui...

La discussió sobre si és més saludable prendre mantega o margarina també és veterana. El gran auge de la segona es va produir en la dècada dels 70 i els 80, quan es va constatar de forma clara que els greixos saturats (molt presents en la mantega) incrementaven el colesterol sanguini. En aquesta època, es va recomanar de forma explícita substituir la mantega per margarina i evitar així el risc cardiovascular associat a una alta ingesta de greixos saturats.

Només al cap de deu anys, diversos estudis van constatar que el procés d’hidrogenació amb el qual s’originava la margarina generava àcids grassos “trans”, més perjudicials que els greixos animals. Es va arribar a la conclusió que el consum elevat d’àcids grassos “trans”, a més d’elevar el colesterol LDL (l’anomenat “colesterol dolent”), també disminueix l’HDL (“colesterol bo”), eleva la tensió arterial i afavoreix el desenvolupament de diversos tipus de càncer. La truita, per tant, es va girar, i diversos experts van considerar més recomanable el consum de mantega.

Malgrat això, la indústria alimentària no va trigar a respondre. Va començar a aplicar noves tecnologies en el procés d’elaboració de la margarina per evitar la formació d’àcids grassos trans. Avui és poc freqüent trobar en les margarines quantitats de greixos trans que puguin exercir efectes negatius sobre la salut.

Què és més recomanable?

/imgs/20140301/guia-tarrina.jpg
Una vegada resolta la qüestió dels greixos trans, la decisió sobre quin és més o menys saludable recau en el contingut en greixos totals, greixos saturats, sodi i en l’aportació energètica.

La mantega estàndard és, en general, l’opció menys recomanable per a un consum habitual. Una dada important a l’hora d’avaluar la idoneïtat del consum de margarina o mantega és saber que una ració domèstica de mantega (uns 13 grams) aporta gairebé 7 grams de greixos saturats, mentre que la margarina no assoleix els 2,5 grams. L’aportació en greix saturat d’una ració de mantega per si sola representa la meitat del màxim que es recomana consumir en un dia en una dieta estàndard (uns 15 grams). En la resta de nutrients que contenen la margarina i la mantega, encara que hi ha diferències clares, no són tan rellevants si s’observa la dieta en conjunt. Per exemple, encara que la margarina amb sal té una quantitat considerable de sodi en comparació de la resta de productes d’aquesta gamma, caldria consumir ni més ni menys que 23 racions per a superar les recomanacions d’ingesta de sodi (2,4 grams diaris).

Les calories són un altre dels motius que fan que la balança es decanti cap al costat de la margarina: una ració de mantega aporta 97 kcal; la margarina, 27 menys, 70 kcal.

El seu lloc en la dieta

Els greixos exerceixen funcions importantíssimes en l’ésser humà: actuen de reserva energètica, contribueixen al bon estat de la pell o dels cabells, ajuden a regular la temperatura corporal i fins i tot a regular funcions hormonals vitals. Tot i això, el consum de greix a Espanya cobreix el 40% de l’energia de la dieta, cosa que supera el límit superior establert per l’Autoritat Europea de Seguretat Alimentària (35%). Malgrat això, no està del tot clar en l’àmbit científic que els greixos totals (sense diferenciar-ne el tipus de greix) contribueixin al guany de pes o a incrementar el risc de sofrir malalties cardiovasculars, i és més plausible que l’abús de les calories, provinguin d’on provinguin, siguin el veritable responsable del guany de pes.

Sí que està consensuat el risc que suposa excedir les recomanacions de consum de greixos trans. Els àcids grassos trans incideixen negativament en les malalties cardiovasculars, la mort sobtada cardíaca o la diabetis tipus 2. Se sap que els espanyols consumeixen un 0,7% de l’energia a partir dels greixos trans, xifra que està per sota del màxim recomanat per les autoritats sanitàries (1%). Ara bé, la gran majoria de margarines presents avui al mercat no té greixos trans, i això obliga a revisar l’altre nutrient “conflictiu” en mantegues o margarines: els greixos saturats. De fet, les entitats de referència han insistit que quan es reformulin les margarines per reduir-ne el contingut en greixos trans això no comporti elevar els greixos saturats més de la quantitat inicial.

/imgs/20140301/guia-lineal.jpg
Algunes marques de margarina estan enriquides amb Omega-3, un tipus especial d’àcid gras. Tot i que l’Autoritat Europea de Seguretat Alimentària permet fer declaracions de salut que vinculin la ingesta d’aquests àcids grassos amb el manteniment (però no disminució) dels nivells de colesterol en sang, la veritat és que els estudis que avaluen el seu paper en el nostre organisme mostren resultats que no sustenten que millorin la salut o previnguin patologies.

Per tant, de nou, a l’hora de determinar quina és l’opció més recomanable entre margarina o mantega, s’han de prendre com a referència els greixos saturats que aporta cadascuna. L’última revisió sobre aquests àcids grassos, efectuada pel departament de Salut del Regne Unit, reafirma el consell de disminuir aquest tipus de nutrients, a causa de la relació que tenen amb el risc cardiovascular. La ingesta de greixos saturats a Espanya cobreix el 12,1% de l’energia de la dieta, una xifra que està una mica per sobre del màxim recomanat per l’Organització Mundial de la Salut (10%) o pel Comitè Científic Assessor de les Guies Dietètiques Americanes (7%).

La mantega aporta més del doble de greixos saturats que qualsevol tipus de margarina. De fet, n’aporta cinc vegades més que la margarina lleugera o light. De la seva banda, la mantega lleugera té la meitat de greixos saturats que la normal, però continua aportant més greixos saturats que qualsevol altra margarina. Amb tot, l’opció més recomanable continua sent la margarina. De fet, l’Associació Americana del Cor calcula que substituir en l’esmorzar la mantega per margarina (és a dir, deixar de prendre mantega per ingerir una quantitat igual de margarina) suposa deixar de consumir gairebé 3 kg de greixos saturats a l’any.

Quant a la freqüència de consum, les guies alimentàries per a la població espanyola, consensuades per la Societat Espanyola de Nutrició, proposen un consum ocasional i moderat per a tots dos aliments. No hem d’oblidar que la seva presència elevada en la nostra dieta, a més de suposar una aportació de calories notables, pot desplaçar la ingesta d’altres aliments més importants per a una ingesta freqüent, com ara l’oli d’oliva, les fruites seques o altres productes d’origen vegetal.

Paginació dins d’aquest contingut

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions