Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Edició impresa >

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

: Serveix el calci de la llet?

Té un paper essencial en l'alimentació de nens i adolescents, però és prescindible en l'etapa adulta

Serveix el calci de la llet?

/imgs/20101101/alimentacion3.jpg
Una vegada que les persones arriben, aproximadament, als 25 anys, els ossos deixen de créixer; i solament poc després, a partir dels 30 o 35 anys, la massa òssia comença a decréixer. Un nivell de calci serveix per a compensar les futures pèrdues. Però la creença que consumir lactis en l’etapa adulta ajuda a prevenir les fractures d’ossos o la mateixa osteoporosi no té cap fonament científic sòlid. L’informe prospectiu més extens publicat al món, el “Nurses Health Study”, que va estudiar 77.761 dones d’entre 34 i 59 durant 12 anys consecutius, no va trobar proves que associessin una ingesta més elevada de calci (de la llet, dels lactis o de la dieta total) amb una reducció del risc de fractura de maluc o d’avantbraç. Per tant, encara no està demostrat que el consum de lactis a partir de certa edat ajudi a enfortir els ossos. Sí que se sap que el risc de fractures o d’osteoporosi és més baix si es milloren les condicions d’absorció intestinal d’aquest mineral i s’eliminen els factors que produeixen pèrdues de calci dels ossos. Però es pensa que l’hàbit més eficient, en matèria de dieta, és reduir el consum de sodi i proteïnes animals, l’excés dels quals s’associa a una descalcificació òssia. D’altra banda , es considera que l’augment del consum de vegetals (rics en calci i en magnesi) i la pràctica d’exercici ajuden a reduir la descalcificació dels ossos. El mèrit més significatiu de la llet és l’aportació de calci. Encara que en contingui en una quantitat inferior a la fruita seca, els llegums o les verdures de fulla verda, el seu calci és de gran biodisponibilitat: el nostre organisme l’absorbeix més i l’assimila millor. La raó no és cap altra que la proporció idònia entre el calci i el fòsfor que es dóna en la llet, que, juntament amb el seu contingut en vitamina D, lactosa i proteïnes, afavoreix l’absorció del calci i la seva fixació i acumulació en la massa òssia.

Llet i vitamines

La llet aporta quantitats moderades de vitamines del grup B, especialment B12, i alguns minerals com el iode . Sobre la vitamina D, i davant la creença popular que n’atorga a la llet una aportació important, la realitat posa de manifest que la seva presència en la llet és nul.la o insignificant. Des d’un punt de vista legal, la llet no cobreix els mínims necessaris per a poder ser considerada “font” de vitamines A i D (perquè el consum de 100 g no arriba a cobrir el 15% de les recomanacions d’ingesta d’aquests nutrients).

Llets enriquides

/imgs/20101101/alimentacion4.jpg
Les llets enriquides o modificades -amb fibra, sense lactosa, amb aportació extra de vitamines i minerals, riques en omega 3, etc.-, aporten als consumidors propietats nutritives que poden ser interessants (en la mesura en què es proporcionen en un aliment tan consumit i estimat com la llet) però, en opinió dels experts en nutrició d’EROSKI CONSUMER, no s’han de sobrevalorar; de fet , la majoria són prescindibles per a una gran part de la població. Segons la normativa UE, una llet “enriquida” ha de contenir en 100 ml almenys el 15% de la Quantitat Diària Orientativa (QDO) per a la població general del nutrient al qual fa al.lusió. Per a una persona adulta, la QDO de vitamina D és de 5 micrograms (mcg), i com que el 15% d’aquesta QDO és de 0,75 micrograms, aquesta és la quantitat mínima de vitamina D que ha d’aportar una llet “enriquida en vitamina D” per cada 100 ml de producte.

Productes lactis amb fibra soluble

En aquest cas, l’aportació de fibra no és molt significativa (uns 2 grams per cada got de 200 ml), ja que aquesta mateixa quantitat es pot aconseguir fàcilment mitjançant altres aliments (pa, llegums, cereals integrals), però la textura d’aquesta llet desnatada amb fibra és similar a la de la llet sencera, fet que en millora la palatabilitat respecte de les altres desnatades. Resulta interessant en règims d’aprimament i, sobretot , per a les persones que han de reduir la ingesta de greix i per a aquelles a qui no agrada la llet desnatada. La llet amb greix vegetal i lliure de colesterol, d’altra banda, substitueix el greix saturat de la llet per greix vegetal insaturat, més saludable, i és adequada per a qui sofreix de patologies dels vasos sanguinis i el cor.

Productes lactis amb omega-3

És un altre aliment funcional, o “producte modificat al qual s’ha afegit o eliminat un o diversos ingredients amb la particularitat que algun dels seus components afecta funcions clau de l’organisme , de manera positiva”. L’efecte positiu pot ser tant per la seva contribució al manteniment de l’estat de la salut i benestar com per la reducció del risc de patir una malaltia. La llet amb omega-3 substitueix una part del greix natural (el saturat, en concret) de la llet de vaca per àcid gras poliinsaturat omega 3, beneficiós per a la salut. Però el seu interès nutricional, igual que altres productes enriquits en aquest greix (com els ous, les begudes de soja, les galetes i les olives farcides d’anxova ) és només relatiu, ja que segons una anàlisi publicada per EROSKI CONSUMER, els peixos blaus com el salmó, la tonyina i la truita aporten, respectivament, 3, 4 i 10 vegades més àcids grassos omega-3 que l’aliment enriquit que més en conté. Així, solament és de veritat interessant la llet omega-3 per els qui tenen al.lèrgia al peix o, per qualsevol raó, prefereixen no consumir-ne. De totes maneres , els àcids grassos omega-3 es troben també en els olis de llavors (gira-sol, blat de moro, soja) i en la fruita seca .

Paginació dins d’aquest contingut

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions