Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Edició impresa >

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

: ELS PREUS COMPTEN

DESCOBREIX PER QUÈ ÉS BO CONSUMIR-NE, APRÈN A TRIAR-LOS I TREU EL MÀXIM PARTIT A LA TEVA COMPRA: SÓN ECONÒMICS, RICS EN FIBRA I PROTEÏNES I AMB MOLT POCS GREIXOS. COSTA DE CREURE QUE EL SEU CONSUM HAGI DECRESCUT CONSIDERABLEMENT AL LLARG DE LES ÚLTIMES DÈCADES.

ELS PREUS COMPTEN

/imgs/20181101/GettyImages-10163926.jpg

L’àmplia gamma de llegums secs i cuits disponibles al mercat impedeix incloure tots els preus en aquesta guia, però sí que es poden analitzar els rangs en què es mouen. Com calia esperar, l’opció més econòmica és el llegum sec, ja que cada paquet d’un quilo inclou unes 12 racions de 80 grams (que equivalen a uns 200 grams ja hidratats). El cost de les mongetes fluctua dels 14 cèntims per ració de la mongeta blanca llarga Eroski Basic als 60 de la mongeta vermella Garlan; dels 12 cèntims de la llentia pardina Eroski Basic als 30 de La Asturiana; i dels 15 del cigró pedrosillano Eroski Basic als 25 d’El Hostal.

Entre els cuits, els preus se situen entre els 0,33? per ració de la gamma Eroski Basic i els 0,98? que costen els llegums de Pedro Luis. L?únic dels analitzats en aquesta guia que ofereix soia cuita és Luengo (1,55? el pot de 400 grams; és a dir, dues racions). Pel que fa als preus dels plats preparats, es poden consultar en el semàfor nutricional al final d?aquesta guia.

APRÈN ELS TRUCS…

El primer (i fonamental, en el cas dels cigrons i de les mongetes) és el temps del remull: submergeix-los la nit anterior i així estaran preparats per a la cassola 12 hores després. Fins i tot pots posar-ne en remull una quantitat més gran de la que vulguis cuinar (o fins i tot de diferents tipus de llegum), escórrer-los l?endemà i congelar-los en bosses hermètiques. D?aquesta manera estalviaràs temps la pròxima vegada, ja que no caldrà hidratar-los. Preparat per a encendre els fogons?

Tret que els vulguem molt caldosos, la proporció d?aigua de cocció serà de tres vegades la quantitat de llegums. Si fins ara no han estat part de la nostra dieta habitual, és millor incorporar-los a poc a poc i amb racions petites (per exemple, com a guarnició), perquè el cos s?acostumi a digerir-los. S?ha d?afegir la sal cap al final de la cocció, en comptes de fer-ho al principi, perquè redueix el temps de cocció i fa que la pell estigui més fina i en faciliti la digestió; amb aquesta finalitat també podem col·locar al fons de la cassola un trosset d?alga kombu. Depenent de la regió on visquis, pot ser que necessitis tenir en compte la duresa de l?aigua, perquè com més dura sigui, més temps de remull i cocció necessitaran els llegums; malgrat això, aquest efecte es pot contrarestar fent servir aigua embotellada. També pots reduir el temps de cocció fent servir l?olla ràpida 10 o 15 minuts i després seguir amb aquesta destapada.

Segons Eva Gosenje, nutricionista, “segons com es cuinen, pot condicionar-ne una mica l?aportació nutricional i el preu; l?olla exprés estalvia energia perquè necessitem mantenir la font de calor encesa menys temps que si els cuinem en una cassola; i això, unit al temps menor de cocció, redueix la quantitat de nutrients que es perden en el líquid”. Una vegada cuits, i si no els vols consumir immediatament, un bon truc per a conservar-los és omplir (a vessar) pots de vidre amb el llegum acabat de cuinar i l?aigua de cocció bullint. Tanca?ls bé i posa?ls cap per avall fins que es refredin; així aconseguiràs un semibuit que et permetrà mantenir-los en perfecte estat fins a tres setmanes a la nevera, o una fora d?aquesta.

Quantitats de proteïna per cada 100 grams

  • Mongetes: 19 g
  • Cigrons: 19,4 g
  • Llenties: 23,8 g
  • Soia: 35,9 g

Paginació dins d’aquest contingut

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions